آیا رستم قاسمی وزارت را تسلیم می کند؟ / اگر دولت نمی خواهد وزیر عوض کند…

آیا رستم قاسمی وزارت را تسلیم می کند؟  / اگر دولت نمی خواهد وزیر عوض کند…

روز جدید اتفاقاتی که تاکنون در پرونده رستم قاسمی رخ داده، این ابهام را ایجاد کرده است که آیا وی با وجود شبهاتی مانند فساد مستشاران، بی انگیزگی برای تصدی وزارت راه و شهرسازی، توانایی هدایت این وزارتخانه را برای مدتی دارد یا خیر. و بیماری یا اینکه سکان وزارت را به دست مرد دیگری بسپارد یا نه.

پس از 2 هفته گمانه زنی پیرامون خبر دستگیری ک. رستم قاسمی، مشاور عالی و بازرس ویژه وزیر راه و شهرسازی به اتهام فساد اداری، دیروز در بیانیه ای به این خبر واکنش نشان داد: «این پرونده است. در مراحل اولیه و تا زمان نهایی شدن تحقیقات توسط مراجع نظارتی و سیستم قضایی به منظور حفظ حریم خصوصی. افراد خصوصی هیچ اطلاعاتی از این پرونده منتشر نشده است و تمامی مطالب ذکر شده تنها حدس و گمان است که صحت آن مشخص و تایید نشده است.

وزیر راه و شهرسازی نیز آمادگی این وزارتخانه را برای مساعدت در تکمیل تحقیقات و روشن شدن حقایق اعلام کرده و رسیدگی بدون محاکمه به اتهامات هر یک از افراد متصدی را ضروری و الزامی دانسته است. اگرچه وجود فساد در بالاترین سطوح یک وزارتخانه ظرفیت مفیدی برای ایجاد ناامیدی دارد، اما کشف و برخورد قاطع با این فساد می تواند اثرات این ناامیدی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

اگر دستگاه های دولتی در راستای همان پروژه ای باشند که رئیس جمهور آن را تور راهنما نامیدند، می تواند نسبت به تحقق وعده های دولت در افکار عمومی امید ایجاد کند. به همین دلیل باید کشف فساد دولتی را به فال نیک گرفت و قدردانی کرد.

لازم به ذکر است که علاوه بر تحقق وعده مبارزه با فساد، تحقق وعده های قوه مجریه نیز برای بازگرداندن امید به مردم ضروری است و این امر برای وزارت راه که بار سنگینی را به دوش می کشد، اولویت بالاتری دارد. بزرگترین وعده اجرایی دولت که ساخت 4 میلیون واحد مسکونی است، این اولویت است که انتشار چنین اخباری در زمینه فساد از توجه وزارت راه و شهرسازی به آن کم نکند، بلکه یکی از مهمترین مطالبات مردم به حاشیه رانده شدن است.

مسکن نباید در اولویت شعارها باشد

بی توجهی دولت روحانی به مسکن، کشور را با کمبود عمده در این حوزه مواجه کرده است. علاوه بر کمبود، عدم کنترل بازار نیز دلیلی اضافی شد و شیب نمودار افزایش قیمت را افزایش داد. افزایش 35 درصدی قیمت مسکن در دوره 12 ماهه دولت سیزدهم و اختصاص 36 درصد از بودجه خانوارها به مسکن آماری است که پیش از این به آن پرداخته شد.

کمبود و گرانی مسکن موضوعی است که رهبر انقلاب در دیدار هفته گذشته خود با هیات دولت به آن اشاره کردند و گفتند: در مسکن خیلی عقب هستیم و نتیجه آن را می بینید: قیمت مسکن و اجاره بها مردم سر به فلک می کشد. واقعا در هستند، سخت کوش هستند یکی از اولویت های قطعی در اقتصاد بخش مسکن است.

در نتیجه این تاخیر، سیدابراهیم رئیسی پیش از انتخابات ریاست جمهوری یکی از برنامه های اصلی دولت خود را برای بهبود وضعیت مسکن مطرح کرد و قول ساخت 4 میلیون مسکن را داد. وعده ای که با وجود گذشت یک سال هنوز مصداق عینی برای تایید تحقق آن وجود ندارد.

در حالی که مسئولان دولتی ادعا می کنند روند ساخت مسکن طولانی است، دلیل آن هم این است که مسئولان وزارت راه ادعا می کنند اولین واحدهای این پروژه از اوایل دهه 1400 تحویل داده می شود، این وعده اولین بار توسط محمود محمودزاده، معاون وزیر راه داده شد. و توسعه شهری در بهمن ماه سال گذشته. وزیر راه خردادماه امسال در مراسم افتتاحیه طرح ملی مسکن در اصفهان وعده تحویل ۱۰۰ هزار واحد مسکونی تا پایان شهریورماه را داده بود. قولی که هنوز محقق نشده است.

ناتوانی وزارت راه در اجرای طرح ملی مسکن به مرحله ساخت محدود نمی شود، بلکه در مرحله نظارت متقاضی نیز خود را نشان می دهد. رستم قاسمی با اشاره به ثبت نام 5 میلیون و 200 هزار نفر در طرح ملی مسکن، پیش بینی کرد: تا پایان خردادماه، راستی آزمایی تمامی ثبت نام کنندگان تکمیل و 4 میلیون نفر تائید صلاحیت شوند. در نهایت آنچه اتفاق افتاد تنها یک چهارم پیش بینی وزیر بود.

قاسمی ششم خردادماه امسال در بازدید از طرح ملی مسکن بهارستان اعلام کرد: در حال حاضر بیش از پنج میلیون و 200 هزار نفر در طرح ملی مسکن برای جابجایی و کار پالایش بیش از یک میلیون نفر از این تعداد ثبت نام کرده اند. متقاضیان انجام شد.”

حتی اگر از محقق نشدن وعده ها برای تحویل به موقع چشم پوشی کنیم، نمی توانیم به راحتی بر تناقضات مسئولان وزارت راه در مورد طرح ملی مسکن غلبه کنیم. تناقضاتی که اساسا وجود شورای تخصصی و هماهنگ برای پیشرفت درازمدت را با ابهام جدی مواجه می کند.

در حالی که وزیر راه و شهرسازی روز 31 خرداد مدعی شد دولت زمین مورد نیاز برای ساخت دو میلیون و 800 هزار واحد مسکونی را تامین کرده است، وزارت راه ادعایی را مطرح کرد که یک ماه بعد با اظهارات وزیر در تضاد بود. در پیامی که چهارم تیرماه سال جاری از سوی وزارت راه و شهرسازی در خصوص وضعیت اجرای طرح ملی مسکن منتشر شد، آمده است: تا امروز برای اجرای یک میلیون و 535 هزار و 276 واحد زمین پیش بینی شده است.

این رقم تقریبا نصف آن چیزی است که رستم قاسمی یک ماه پیش عنوان کرده بود. شاید همین وضعیت متناقض بهترین توضیح برای پیشنهاد چند روش ساخت مسکن باشد. در ابتدا ایده ساخت مسکن توسط شرکت های خارجی مطرح می شود و سپس نام پیمانکاران داخلی نیز ذکر می شود.

در حال حاضر آخرین ایده برای تکمیل پروژه 4 میلیونی مسکن، ورود وزارتخانه های مختلف به طرح ساخت خانه های مورد نیازشان است. ایده جدید با چالش جدی مواجه است. در شرایطی که وزیر راه دستگاه های دولتی را به عدم حمایت از تامین زمین متهم می کند، این سوال پیش می آید که قاسمی برای سپردن بخشی از اجرای پروژه به وزارتخانه های دیگر بر کدام حمایت تکیه می کند؟ چنین وضعیت آشفته ارائه آمار و ایده، بسیاری را به این فکر انداخته است که یا دولت توان کافی برای تسریع روند ساخت مسکن را ندارد و یا هنوز ساخت و ساز مسکن در اولویت های وزارت راه و شهرسازی قرار نگرفته است. توسعه.

وزارت راه به جای اطلاعیه توضیح و برنامه ریزی دقیق بدهد

اگر بخواهید برای یافتن پاسخ شبهات خود در مورد طرح ملی مسکن به اینترنت مراجعه کنید، با حجم زیادی از پیام ها و حرف های پراکنده مواجه می شوید و با شک و تردید بیشتری به شبهات خود نگاه می کنید. طبیعتاً اگر در طرح ملی مسکن پیش بینی ساخت مدرسه، بیمارستان و مساجد داشته باشید، گزارش های متناقض از میزان زمین تهیه شده و چند خانه در حال ساخت جوابی به شما نخواهد داد. پاسخ به این گونه ابهامات نیازمند برنامه ریزی دقیق و شفاف سازی مخاطبان از سوی وزارت راه است. کاری که بعد از گذشت یک سال از ریاست جمهوری هنوز انجام نشده است و بعید به نظر می رسد که کسی برای آن برنامه ای در آینده داشته باشد.

شجاعت تغییر، تکمیل کننده راهنمایی مدیران

رهبر انقلاب در دیدار اخیر خود با هیئت دولت در خصوص موضوع وفای به عهد فرمودند: «اگر در کاری شک دارید که می شود یا نمی شود، قول ندهید. آنچه را که می دانید می توانید انجام دهید قول دهید و آن را انجام دهید. همانطور که قدم زدن در میان مردم و کار کردن برای آنها امید می آفریند، اعتماد ایجاد می کند، عمل نکردن به وعده درست برعکس است. [آن] این است: مردم را ناامید می کند، حتی مردم را نسبت به تلاش هایی که در جاهای دیگر انجام می دهید مردد می کند.”

توجه به این توصیه در خصوص وثیقه مسکن از آنجایی حائز اهمیت است که دولت سیزدهم یکی از مهمترین وعده های خود مبنی بر ساخت چهار میلیون واحد مسکونی را داده و بارها بر اجرای آن تاکید کرده است. حال اگر این وعده ملی به درستی محقق نشود به یک حسرت ملی تبدیل می شود و مردم را نسبت به سایر اقدامات دولت بدبین می کند. به همین دلیل اجرای این وعده مستلزم شناسایی مسئولان ذیصلاح و دقیق در سطح وزیر یا معاونان وزیر برای مسئولیت و نظارت مستقیم بر اجرای مهمترین وعده دولت است. اتفاقاتی که تاکنون برای رستم قاسمی رخ داده این ابهام را ایجاد کرده است که آیا او با وجود شبهاتی مانند فساد مشاوران، بی انگیزگی برای اشغال وزارت راه و شهرسازی و بیماری، توانایی دیدن این لحظه را دارد یا خیر. سکان وزارت در دست شخص دیگری است. حتی در صورت امتناع دولت از جایگزینی وزیر، می توان انتظار داشت که حداقل معاونان رئیس جمهور و مدیران به یادگار مانده از دولت قبل که متهم به کم کاری در حوزه مسکن هستند، جایگزین شوند و مسئولیت اجرای این مصوبه بر عهده دولت باشد. طرح ملی ساخت مسکن نیز در زمان باقیمانده جایگزین خواهد شد و به معاونت با انگیزه و توانمند تبدیل می شود.

دیدگاهتان را بنویسید