آیا ریاضیات می تواند سیدرضا فاطمی امین را از استیضاح نجات دهد؟

آیا ریاضیات می تواند سیدرضا فاطمی امین را از استیضاح نجات دهد؟

روز جدید : اگر خودروسازان بتوانند روند تولید روزانه پنج هزار دستگاه را حفظ کنند و بدون وقفه کار کنند، 835 روز طول می کشد تا کل تقاضا برای خرید خودرو تامین شود.

سیدرضا فاطمی امین در روزهایی که سایه استیضاح را بالای سر خود می بیند سخت تلاش می کند تا تصویری مثبت از عملکرد 9 ماهه خود در وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه دهد. حضور به عنوان سخنران قبل از خطبه های نماز جمعه تهران و برگزاری جلسات، نشست های خبری و مصاحبه های متعدد بخشی از تلاش های وزیر صنعت است. فاطمی زمستان امسال به دلیل افزایش قیمت خودرو تا آستانه استیضاح پیش رفت و امسال در سوم خرداد 1301 نتوانست به سوالات محمد واحدی نماینده بجنورد درباره افزایش قیمت کالاها پاسخ قانع کننده بدهد. و ناتوانی در حمایت از صنایع. به همین دلیل در روزهایی که نمایندگان مجلس با جدیت خود را برای استیضاح آماده می کنند، فاطمی امین و دوستانش در وزارت صمت تلاش می کنند از علم اعداد و قدرت آمار که شاخه های ریاضی هستند استفاده کنند و بر مفاهیم تمرکز کنند. مانند «افزایش 36 درصدی عرضه خودرو» «شکنی رکورد تولید خودرو» برای جلب توجه افکار عمومی به دستاوردهای وزارت صمت. به نظر شما این ادعاها چقدر صحت دارد و چقدر معتبر است؟

آمار تولید خودرو به گفته وزیر صمت

شاید آمار تولید و تحویل خودرو آخرین چیزی باشد که انتظار داریم در خطبه های نماز جمعه منعکس شود، اما سیدرضا فاطمی امین به عنوان وزیر در آستانه استیضاح هفته گذشته به طور غیرمنتظره ای در نماز جمعه شرکت کرد و قبل از خطبه سخنرانی کرد. ارقام آماری است که به گفته وی، دستاوردهای وزارت صنعت، معدن و تجارت در 9 ماه گذشته است. به گفته وی، در سه ماهه نخست امسال 246 هزار دستگاه خودرو تحویل داده شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 36 درصد افزایش داشته است. همچنین تعداد خودروهای معیوب این کارخانه از 170 هزار دستگاه در پایان خرداد ماه امسال به 42 هزار دستگاه کاهش یافت و در این صورت شاهد رشد و بهبود آمار هستیم.

روز بعد خبرگزاری ها و سایت های خبری جزئیات بیشتری از روند تولید ایرانخودرو و سایپا منتشر کردند. در این خبر که به عنوان محتوای تولید شده توسط روابط عمومی تنظیم شده و همزمان در چندین خبرگزاری منتشر می شود، می خوانیم: بر اساس آمار ارائه شده از سوی دو خودروساز بزرگ، گروه صنعتی ایران، خودرو مرز 3000 و سایپا هزار و روزانه 900 دستگاه را رد کردند و به این ترتیب ایرانخودرو در سه ماهه اول سال 147 هزار دستگاه و سایپا نزدیک به 100 هزار دستگاه خودرو تولید کردند.

در خبری دیگر آمده است: گروه صنعتی ایران خودرو در خرداد ماه امسال موفق به تولید 60 هزار و 783 دستگاه فول خودرو شد که مجموع تولید خود را در سه ماهه نخست امسال با 66 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 147 هزار دستگاه رساند و تحویل گرفت. 23 وسیله نقلیه تکمیل شده از این تعداد 145 هزار و 168 دستگاه در حوزه خودروهای سواری است. همچنین این گروه صنعتی در سه ماهه نخست امسال مجموعا 135 هزار و 339 سند کالایی (یعنی تعداد خودروهای فروخته شده) داشته است که نسبت به مقدار در سه ماهه قبل 51 درصد افزایش داشته است. در این مدت 134 هزار و 983 دستگاه خودرو تحویل مشتریان شد به طوری که این شاخص نسبت به سه ماهه اول سال 1400 حدود 20 درصد بهبود می یابد و تعداد خودروها و لوازم یدکی معیوب در ماه های اخیر به 23 هزار دستگاه رسیده است.

آمار تولید خردادماه سایپا در این خبر، حدود 44 هزار دستگاه ذکر شده و با عبور از مرز 4 دستگاه در روز، سایپا در سه ماهه نخست امسال 4 هزار دستگاه خودرو تولید کرده است. خودروهای معیوب این شرکت در ابتدای سال جاری حدود 4000 دستگاه بود که پس از پایان سه ماهه با تکمیل 25000 خودرو به حدود 3000 دستگاه (معادل 2 درصد) رسید.

آیا ریاضیات می تواند سیدرضا فاطمی امین را از استیضاح نجات دهد؟

بیشتر بدانید سیدرضا فاطمی امین متولد 1353، دارای مدرک مهندسی الکترونیک و مهندس نظام های اقتصادی و اجتماعی است و پیش از آن سمت هایی را در وزارت صنعت به عنوان مشاور، سخنگو، سرپرست معاونت برنامه ریزی و توسعه و … داشته است. . از 20 آذر 1397 تا 21 خرداد 1398 به عنوان قائم مقام سید ابراهیم رئیسی تحت تولیت آستان قدس رضوی مشغول به کار شد.

آمار تولید خودرو به تفکیک بازار

چه سخنراني قبل از خطبه هاي سيدرضا فاطمي امين در نماز جمعه تهران را بشنويد و چه در روزهاي بعد، اخبار آمار توليد خودرو را بخوانيد، تحت تاثير تعداد آنها مي توانيد لياقت وزير صنعت، معدن و تجارت را داشته باشيد. ارزیابی و تشویق کنید. افزایش 36 درصدی تحویل خودرو به مشتریان، افزایش 66 درصدی در کل تولید خودرو، افزایش 68 درصدی تولید خودروهای سواری در ایران خودرو و کاهش 60 درصدی خودروهای معیوب مانده در کف کارخانه سایپا ارقام قابل توجهی است اما اگر بازار خودرو را کمی بیشتر می شناسید، ممکن است به همان نتایجی برسید که باعث شد گروهی از نمایندگان مجلس برای آماده شدن برای استیضاح سیدرضا فاطمی امین تلاش کنند.

اگر صحت بیانیه تولید 147 هزار دستگاهی در ایران خودرو و 100 هزار دستگاهی در سایپا را بپذیریم، تعداد خودروهای تولیدی کشور در سه ماهه نخست امسال به 247 هزار دستگاه می رسد. در این مدت کارخانه ها 25 روز تعطیلی رسمی را تجربه کردند و 65 روز کاری باقی ماندند. به این ترتیب روزانه 3800 خودرو تحویل داده می شود. این در حالی است که طبق اخبار، سایپا و ایرانخودرو روزانه 4900 دستگاه خودرو تحویل می دهند. بیایید به این عدد به عنوان پنج هزار دستگاه در روز نگاه کنیم. حال با شاخص های مربوط به بازار خودرو در کشور وضعیت را بسنجیم و در نهایت کارنامه سیدرضا فاطمی امین را ارزیابی کنیم.

سامانه یکپارچه توزیع خودرو از ۷ اردیبهشت لغایت ۱۲ خردادماه سال جاری میزبان متقاضیان خرید خودرو است. در بازه زمانی هفت روزه 4 میلیون و 175 هزار و 352 نفر موفق به تکمیل مراحل ثبت نام شدند. از این کاندیداها تنها 176911 نفر به شرط برنده شدن در قرعه کشی می توانند صاحب خودرو شوند. این در حالی است که به گفته سید رضا فاطمی امین، دو کارخانه بزرگ کشور در سه ماهه اول سال 1401، با سلام و صلوات تمام موفق به تحویل 246 هزار دستگاه شدند. علاوه بر این، با فرض اینکه آنها بتوانند کارایی خود را در تولید روزانه 5000 دستگاه در روز حفظ کنند و بدون وقفه ادامه دهند، احتمالاً 835 روز طول می کشد تا کل تقاضا برای خودرو تامین شود.

دیدگاهتان را بنویسید