آیا طرح رتبه بندی معلمان تا پایان سال اجرایی می شود؟

آیا طرح رتبه بندی معلمان تا پایان سال اجرایی می شود؟

کاسم احمدی لاشکی در مراسم طرح آموزشی رامسر گفت: در چند روز اخیر جلسات متعددی به دستور رئیس جمهور با معاون اول و وزیر آموزش و پرورش برگزار شده است. در ادامه این جلسات مقرر شد نامه ای به هیئت امنا ارسال شود.»

وی افزود: جلسه ای در کمیسیون مطالعات آموزش و فناوری برای بررسی و رفع ایرادات هیات امنا تشکیل شد. مجلس شورای اسلامی در روزهای اخیر در کمیسیون تلفیق، اعتبار اجرای طرح رتبه بندی معلمان را از 25 هزار میلیارد تن به 40 هزار میلیارد تن افزایش داده است.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش گفت: مجلس باید قبل از جلسه یکشنبه دو هفته آینده در خصوص بودجه 1401 زمان اختصاص داده و نهایی کند تا ایرادات درخواستی هیات امنا رفع شود. پس از نهایی شدن این قانون به موازات آن اقدامات لازم دیگری از جمله انتخاب کمیسیون های حسابرسی در استان ها و مرکز توسط وزارت آموزش و پرورش برای پرداخت حقوق معلمان تا قبل از پایان سال با تدوین آیین نامه انجام خواهد شد.

ضعف عدالت آموزشی در کشور مشهود است

احمدی لاشکی در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: ارزیابی از کلاس های کنکور در سال های اخیر نشان می دهد که در سراسر کشور با کمبود عدالت آموزشی مواجه هستیم و باید تلاش شود فرصت های آموزشی برابر برای همه فراهم شود. کشور باید به اندازه مدارس مرکز و مراکز استان ها در آموزش و پرورش سهم داشته باشد. من معتقدم الان اینطور نیست.

وی افزود: رصد رتبه زیر 3000 کنکور در سال های اخیر نشان می دهد که در سال 1399 کل دانش آموزان شاغل در مدارس استعدادهای درخشان 3.26 درصد از کل دانش آموزان کشور یعنی 121 هزار نفر بوده است، اما این تعداد 37 نفر از اولین هاست. 3000 کلاس .” 35 درصد نمرات را دانش آموزان این مدارس دریافت کردند.

معاون حقوقی و امور مجلس بیان کرد: جمعیت دانش آموزان مدارس نمونه دولتی 8.3 دهم کل دانش آموزان کشور است که 21.71 درصد رتبه های زیر 3000 را کسب کرده اند همچنین 13.61 درصد دانش آموزان کشور. تحصیل در مدارس غیردولتی که 18.65 درصد از رتبه های زیر 3000 سال گذشته به این دانش آموزان اختصاص یافته است. اما سهم دانش آموزان عادی کشور که 61 درصد دانش آموزان را تشکیل می دهند تنها 17 درصد از رتبه های زیر 3000 است که بر اساس این آمار قطعا عدالت آموزشی کشور زیر سوال خواهد رفت.

احمدی لاشکی گفت: برآوردها نشان می دهد دانش آموزان 9 استان 31 سال است که از المپیک مدال نگرفته اند. یعنی استعدادی در این استان ها وجود ندارد؟ جالبتر اینکه در این 30 سال تنها 30 مدرسه استثنایی در کشور به جایگاهی رسیده اند که باز هم نشان می دهد که از فرصت های برابر آموزشی محروم هستیم و باید در این راستا از سوی تصمیم گیران کشور چاره اندیشی شود.

دیدگاهتان را بنویسید