آیا قطع گسترده اینترنت همان محافظت وحشتناک بود؟

آیا قطع گسترده اینترنت همان محافظت وحشتناک بود؟

روز جدید :روزنامه جام جم در گزارشی واکنش متفاوتی به کندی تهران و قطعی اینترنت در آن روز نشان داد.

این روزنامه نوشت:

* مدتی است که کاربران از اینترنت کند یا قطع شده رنج می برند. از سوی دیگر، کسب‌وکارها با چالش‌هایی روبه‌رو هستند و بارها اعلام کرده‌اند که قطع اینترنت باعث کاهش خرید و درآمد آنها می‌شود.

* علاوه بر این، دفاتری که کسب و کارشان مبتنی بر اینترنت است نیز از این معضل گلایه دارند، زیرا نوسانات در نحوه کار آنها باعث بی اعتمادی مردم به این فضا می شود. سرعت و کیفیت اینترنت با چالش های زیادی مواجه است. بنابراین اینترنت در اپراتورها با قطعی مواجه است، اما دیروز این تاخیر و قطعی به اینترنت مخابراتی نیز سرایت کرد.

*این در حالی است که مسئولان و اپراتورها دلیل قانع کننده ای برای این کندی و قطعی های گسترده ارائه نکرده اند. در حالی که وزارت ارتباطات وعده داده بود با افزایش تعرفه اینترنت نه تنها سرعت اینترنت بلکه کیفیت آن نیز افزایش می یابد. هنوز توضیح مشخصی در خصوص قطعی اینترنت، وضعیت شبکه و زمان رفع آن ارائه نشده است، اما به نظر می رسد این اختلال در دسترسی کاربران به تدریج در حال گسترش است و به کرج نیز رسیده است.

* صبح دیروز شبکه اینترنت کشور به دلیل قطعی برق ساختمان زیرساخت ال سی تی قطع شد. اگرچه مسئولان وزارت ارتباطات علت اصلی مشکل اینترنت را اعلام کردند، اما شرکت توزیع برق تهران این مشکل را تکذیب کرد.

* از ساعت 8:15 صبح دیروز اینترنت کشور قطع شد. مشکلی که باعث نگرانی برخی از کاربران و شبکه پرداخت در کشور شده است. به عنوان مثال، دستگاه کارتخوان برخی از فروشگاه ها دچار اختلال شد و مشتریان آنها برای خرید خود سرگردان شدند و برخی از مراکز دولتی به طور موقت قادر به ارائه خدمات به ارباب روجو نبودند.

* پیگیری های خبرنگار ما به این نتیجه رسید که این قطعی موقت اینترنت ناشی از قطعی برق شرکت زیرساخت بوده که البته حوالی ساعت 9 صبح رفع شد. اما پس از آن ساعت برخی از مشترکان اینترنت اپراتورهای مختلف مانند مخابرات از قطع شدن اینترنت خبر دادند. بررسی چند شرکت اینترنتی نیز نشان داد که اکثر شرکت های خدمات اینترنتی در طول روز گذشته با مشکلاتی در ارائه خدمات مواجه بوده اند.

* مشکلات مشابهی در چند ماه اخیر بار دیگر در ساختمان‌های زیربنایی به وجود آمده و کل شبکه کشور را تحت تأثیر قرار داده است. زیرا اکثر تجهیزات اصلی اکثر مراکز داده و ISP ها در این مکان قرار دارند. اسفندماه سال گذشته ساختمان LCT در خیابان شیخ بهایی تهران که مرکز توزیع اینترنت بین شرکت های مختلف است دچار آتش سوزی شد و باعث قطعی اینترنت سراسری در کشور شد. با وجود مهار آتش سوزی، این قطعی اینترنت چندین ساعت به طول انجامید و مردم را با مشکل مواجه کرد.

* در یک سال اخیر سرعت پایین اینترنت در کشور با شکایات فراوانی همراه بوده و این اختلالات موقتی باعث ناراحتی بیشتر مردم می شود. در حالی که وجود اینترنت طی سالیان متمادی به یک نیاز اساسی برای زندگی مردم تبدیل شده است.

* رضا الفت نسب کارشناس فناوری اطلاعات در گفت وگویی گفت: برخی از سایت ها و شبکه های اجتماعی به دلیل نقل و انتقال پول توقیف شدند. به گفته وی، هر چه اینترنت بیشتر نباشد، مشکل بزرگتر خواهد شد. الفت نسب تاکید کرد: خرده فروشی در بخش آنلاین 4 درصد و مابقی مربوط به سایر بخش ها است. همچنین حدود 4 هزار کسب و کار اینترنتی به صورت رسمی و 100 هزار کسب و کار غیررسمی در حال فعالیت هستند که به دلیل قطعی اینترنت با مشکل مواجه هستند. اکنون مشخص نیست که آیا طرح دفاع سایبری در حال اجراست یا مشکل دیگری رخ داده است.

دیدگاهتان را بنویسید