کسب و کارهای کوچک و خانگی بیشترین آسیب را از قطع/قطع اینترنت می بینند

کسب و کارهای کوچک و خانگی بیشترین آسیب را از قطع/قطع اینترنت می بینند

روز جدید رضا الفت نسب می گوید: مهمترین قربانیان شرایط کنونی اینترنت، صاحبان مشاغل کوچک هستند. میزان زیان کسب‌وکارهای کوچک رو به افزایش است و این وضعیت همه فعالان تجاری را تحت تأثیر قرار داده است.

زهرا علی اکبری- وضعیت اینترنت عادی نیست. این نکته ای است که مصرف کنندگان در ایران این روزها به وضوح درک می کنند. فیلترینگ گسترده شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام و واتس اپ البته باعث افزایش تقاضا برای خرید فیلترشکن شده است که نایب رئیس اتاق بازرگانی از تقاضای خرید فیلترشکن خبر داد. سی برابر شده است.

از سوی دیگر گزارش های رسمی سازمان نظام صنفی رایانه ای نیز نشان می دهد که میزان زیان کسب و کارهای خرد در حال افزایش است و این وضعیت گریبانگیر همه فعالان اقتصادی شده است اما رضا الفت نسب از اعضای هیات مدیره کسب و کار اینترنتی اتحادیه معتقد است که برخی از قربانیان مهم کسانی هستند که صاحب مشاغل کوچک هستند و از این راه امرار معاش کرده اند.

الفت نسب در گفت و گوی آنلاین با کافه خبر خبرآنلاین تاکید کرد: این تصور در بین برخی از سیاستمداران وجود دارد که فکر می کنند عده ای به دلیل سرخوردگی و داشتن پول زیاد اقدام به فروش محصولات در اینستاگرام و فضای مجازی می کنند در حالی که معیشت این افراد وابسته به آن هستند و فعالیت این افراد نزدیک به صفر است.

وی با اشاره به اینکه فعالان کسب و کار اینترنتی از شرایط امنیتی کشور آگاه هستند، گفت: این تنها مشکل نیست. ما با یک عدم اطمینان گسترده و عجیب روبرو هستیم که قدرت برنامه ریزی را از ما سلب می کند. قبل از ورود به این شرایط امنیتی، بحث طرح حفاظتی مطرح شد و در عین حال، بلاتکلیفی در بین سرمایه گذاران ایجاد شد که منجر به اختلال و توقف ورود سرمایه به این حوزه شد.

این فعال اقتصادی گفت: سوال اصلی یک سرمایه گذار و صاحب کسب و کار این است که بداند بعد از این محدودیت ها چه اتفاقی می افتد و اگر بعد از آن این وضعیت ادامه پیدا کند چه باید کرد؟
وی گفت: به ما توصیه می شود کسب و کار خود را به بستر داخلی بیاورید، در حالی که مشکل ما انتقال از فضایی به فضای دیگر نیست، می توانیم در کمتر از یک دقیقه برای خودمان در بستر داخلی حساب کاربری ایجاد کنیم، اما مشکل فالوور است. چه خبر است؟ آیا می توان در این فضا بدون مشتری فعالیت کرد؟

الفت نسب با اشاره به تجربه کرونا در ایران ادامه داد: زمانی که بیماری کرونا فراگیر شد، طبیعی است که فضایی برای رشد کسب و کار اینترنتی ایجاد شود. بسیاری از افراد برای حفظ سلامتی خود به خرید اینترنتی روی آورده اند و اکنون که کسب و کارهای زیادی در این فضا راه اندازی شده است، این تصمیم را می گیرند و سرمایه گذاری مختل شده است.

به گفته وی، اگر فضا مهیا می شد و زیرساخت ها آماده می شد، رشدی بیش از این مقدار داشتیم، واقعیت این است که در مقایسه با دنیا و در شرایطی که سهم فروش آنلاین ایران در بازار خرده فروشی، بسیار عقب هستیم. از 2.5 تا 3 درصد به 4 درصد رسیده است، در کشورهای توسعه یافته این سهم حدود 40 درصد است.

تعدیل نیرو آغاز شده است

الفت نسب با اشاره به اینکه این اتحادیه نزدیک به 4000 عضو دارد، گفت: متأسفانه به دلیل شرایط خاص و نامشخص بودن آینده، روند اخراج بسیاری از کسانی که در زمینه برنامه نویسی و … تجربه دارند نیز آغاز شده است. …، پیشنهادات بسیار خوبی داده اند. با مهاجرت مواجه شده اند.
وی گفت: مشکل بزرگ ما و همکاران ما ناامیدی است. این اکوسیستم بسیار تشنه سرمایه است، اما با وجود اتفاقات اخیر، هیچکس حاضر به سرمایه گذاری نیست. در نتیجه بازارهای ما محدود می ماند و به جای جهش برای بردن بازارهای منطقه و کشورهای فارسی زبان، بازار داخلی نیز از دست می رود.

انتظار دیگری داشتیم

این عضو هیئت مدیره اتحادیه صنف های مجازی با تاکید بر اینکه شعارهای آقای رایضی در زمان انتخابات باعث دلگرمی ما شد، گفت: ایشان اشاره کردند که می توان اینستاگرام را که محل کسب و کار مردم است تعطیل کرد. ? حتی کمیسیون اقتصاد دیجیتال ابتدا در دولت سیزدهم تشکیل شد و بسیاری از فعالان این حوزه فکر می کردند که تمرکز ویژه ای روی این موضوع خواهد داشت، اما امروز می بینیم که این کمیسیون اصلاً در حالت پرسش و پاسخ به ما نیست. سوالات متعددی برای شفاف سازی.

وی گفت: فکر می کنم برای رفع مشکل باید سوء تفاهم ها برطرف شود. طی اتفاقات اخیر چند تن از فعالان عرصه اقتصاد دیجیتال و تعدادی از همکاران ما نیز دستگیر شدند، اما متأسفانه با مداخله مستقیم وزارت حراست در حساس ترین مقطعی که نیازمند تشکل صنفی برای پیگیری هستیم. ، ما اتحادیه نداریم و دستمان بسته است.

الفت نسب در تشریح این موضوع ادامه داد: در واقع وزارت صمت با بهانه های عجیب و غریب و استناد به کرونا و رمضان و غیره انتخابات صنفی را به تعویق انداخت و اکنون در این شرایط که اینترنت حیات فعالیت های مجازی را قطع کرده است، یک سازمان مشاور و هیچ سوء تفاهمی وجود ندارد

وی به تاریخچه طرح پدافند اشاره کرد و تصریح کرد: آنچه ذهن ما را درگیر می کند و ما را از برنامه ریزی برای آینده باز می دارد این است که قبل از این اتفاقات طرح پدافند مطرح شده و برای ایجاد محدودیت تذکراتی داده شده است. الان هم معلوم نیست وضعیت اینترنت عادی میشه یا نه؟

ضرر چقدر بود؟

این فعال کسب و کار اینترنتی در پاسخ به این سوال که میزان ضرر و زیان این اتفاقات برای کسب و کار مجازی چقدر است؟ وی گفت: همانطور که توضیح دادم اتحادیه تعطیل است بنابراین ارزیابی از سوی اتحادیه صورت نگرفته است اما در گزارش های منتشر شده از سوی سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران و … مشخص است که همه فعالان این حوزه متضرر شده اند. خسارت.

وی با اشاره به ارقام این گزارش توضیح داد: در این گزارش حاکی از آن است که 53 درصد بنگاه‌های اقتصادی اعلام کرده‌اند در صورت ادامه محدودیت‌ها روزانه 50 میلیون تومان ضرر خواهند کرد. 21 درصد زیان 50 تا 100 میلیون تومانی و حدود 18 درصد نیز بین 100 تا 500 میلیون تومان زیان گزارش کرده اند.

الفت نسب ادامه داد: با قطع شدن پلتفرم هایی مانند اینستاگرام، واتس اپ و تلگرام بخش مهمی از رکوردهای سایت ها از بین رفت و از سوی دیگر شاهد هستیم که بسیاری از کاربران به دلیل استفاده از فیلترشکن با مشکل مواجه می شوند. ، چون برای پرداخت وارد درگاه می شوند اما چون VPN روشن دارند نمی توانند پرداخت کنند و فکر می کنند مشکل از اینترنت است.

وی گفت: حجم خریدهای غیرضروری مردم نیز در این شرایط به شدت کاهش یافته است و طبیعی است که فضای اجتماعی نیز بر رفتار خرید مردم تاثیر بگذارد.

وی امکان فضای مجازی برای فعالیت اقتصادی را فرصتی مغتنم و شایسته توجه دانست و گفت: امیدوارم سیاست ها در راستای ادامه محدودیت ها نباشد چرا که ناامیدی و تلاش برای مهاجرت متخصصان نتیجه چنین اتفاقی است.

دیدگاهتان را بنویسید