کسب و کارهای بزرگ اینترنت را به گروگان گرفته اند

کسب و کارهای بزرگ اینترنت را به گروگان گرفته اند

روز جدید در حالی که طی هفته های اخیر و در پی ناآرامی های کشور و فیلترینگ گسترده فضای مجازی به ویژه اینستاگرام و واتس اپ، توجه به زیان های اقتصادی برخی کسب و کارهای اینترنتی جلب شده است، تحقیقات نشان می دهد که اینها تنها مشاغل کوچک و خانگی هستند. که از قطعی اینترنت و فیلترینگ شبکه های اجتماعی متضرر شده اند، اما کسب و کارهای بزرگ نیز زیان های جبران ناپذیری را از این حادثه متحمل شده اند.

باشگاه خبرنگاران جوان سه هفته پیش با ارائه آماری از میزان استفاده کسب و کارها از فضای مجازی نوشت: بر اساس گزارش سال گذشته مرکز آمار ایران، معادل 11 میلیون نفر از طریق شبکه های مجازی درآمد کسب می کنند، بنابراین حدود 9 نفر میلیون نفر یعنی 83 درصد از طریق اینستاگرام کسب درآمد می کنند.
یک کارشناس تجارت مجازی در این باره گفت: توسعه کسب و کار و فعالیت های اقتصادی نیازمند فضایی امن و آرام است. کسب و کارهای کوچکی که در شبکه های اجتماعی کار می کنند از این اختلالات و کندی اینترنت متضرر می شوند، بنابراین مشخص نیست در آینده چه اتفاقی می افتد. وی همچنین گفت: «کسب و کارهای بزرگتر نیز به شبکه های اجتماعی وابسته هستند. تعدادی از مشتریان خود را در آن می یابند. شرکت‌های بزرگ در شبکه‌های اجتماعی بازاریابی می‌کنند و سرمایه‌گذاری‌هایی را برای گسترش فعالیت‌های خود در این پلتفرم‌ها انجام داده‌اند که در صورت ادامه این ناآرامی‌ها متحمل زیان‌های هنگفتی خواهند شد.» دیروز یکی از اعضای اتاق بازرگانی ایران و عراق درباره پیامدهای این وضعیت برای ایران صحبت کرد. کسب و کار بزرگ و درباره تاثیر قطعی اینترنت بر کار و فعالیت بازرگانان گفت: ما یک کسب و کار هستیم و می خواهیم با مشتریان خارج از کشور خود در ارتباط باشیم و با مشکل مواجه شده ایم زیرا نمی توانیم به مشتریان خود بگوییم که بله و نصب کنند. “بله”. درصد سرمایه گذاری مستقیم خارجی یکی از شاخص های کشورهای در حال توسعه است. این عدد بسیار مهمی است که برای جذب سرمایه گذار خارجی باید داشته باشیم. یکی از پیش نیازهای سنجش، سهولت انجام کار است که متاسفانه روز به روز از آن دور می شویم.

علی شریعتی در گفتگو با انتخاب گفت: گزارشی از سوی کمیسیون فناوری اطلاعات اتاق بازرگانی ایران تهیه و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و در این خصوص هشدار داد. طبق آمار حدود 9 میلیون نفر به طور مستقیم از این پلتفرم استفاده می کنند. گروه‌های دیگری مثل ما که کسب‌وکارشان تجارت است و می‌خواهند با مشتریان خارج از کشور ارتباط برقرار کنند، به دلیل اینکه نمی‌توانیم به مشتریان خود بگوییم که سروش و بله را نصب کنند، با مشکل مواجه شده‌اند.»

وی ادامه داد: در سال 96 هم همین اتفاق افتاد، تذکراتی هم داده شد اما مسئولان این تصمیم را گرفتند. در آن زمان خیلی بی سر و صدا تلگرام را فیلتر کردند، حالا واتس اپ و اینستاگرام. از سوی دیگر، دولت بودجه های کلان و غیرمنطقی را برای برنامه های داخلی داده است که برخی می گویند بیت المال آن را پرداخت کرده است، اما در عوض می گویند برای کارهای هشدار دهنده و ضروری گرفته اند. اما در حال حاضر باید از این اپلیکیشن ها استفاده کرد، متاسفانه هیچ کدام قابلیت جایگزینی را نداشته و از کل کار غفلت شده است.»

شریعتی در خصوص کسب و کارهای کوچک نیز گفت: فعالان فروشگاه های اینترنتی با کمبود اجاره، مواد و نیروی انسانی مواجه هستند و هیچ گونه حمایت و کمکی از آنها صورت نگرفته است.این کمک ها با هدف یک سری اپلیکیشن هایی است که نتیجه و کارایی آن چیزی نیست که باید باشد. بودن

یکی از اعضای اتاق بازرگانی ایران درباره تاثیر قطعی اینترنت بر وام دادن به شرکای خارجی گفت: ما یک نکته داریم که سال هاست در مورد آن بحث می شود و آن نرخ سرمایه گذاری مستقیم خارجی است که یکی از شاخص های توسعه است. کشورها. این عدد بسیار مهمی است که برای جذب سرمایه گذار خارجی باید داشته باشیم. یکی از پیش نیازهای سنجش آن سهولت در انجام کار است که متاسفانه هر روز از آن دور می شویم.

این فعال اقتصادی خاطرنشان کرد: همه می دانیم که سرمایه گذار مانند گنجشکی می ماند که در اولین شلیک می رود. در روزهایی که اینترنت را در اینجا قطع کردیم، با مافیای VPN می جنگیدیم و فریادهایی به گوش می رسید که مشاغل در حال ناپدید شدن هستند، نمایشگاهی در نزدیکی ما در دبی برپا بود و چندین میلیارد دلار سرمایه گذاری در حوزه فناوری اطلاعات و فناوری اطلاعات و ارتباطات نقل مکان کرد. شرکت ها آمدند، خریدند، سرمایه گذاری کردند و رفتند. اینکه دبی یک مریخ نورد پرتاب کرده و در حال توسعه علم فضایی خود است یک موهبت است، اما اینترنت یکی از حقوق اولیه است. متاسفانه فاصله ما با این فرصت ها و بحث های جهانی در دنیا هر روز بیشتر می شود.»

چند روز پیش محسن عامری; رئیس مرکز بهبود کسب و کار اتاق ایران با اشاره به مشکل فاحش اینترنت به درخواست فعالان اقتصادی برای پیگیری و ورود به مجلس بخش خصوصی کشور، تصریح کرد: بر اساس قانون، گفت وگوی شورا باید بر روی موضوعی متمرکز شود. اثرات تصمیمات و سیاست های دولت و مدیریت بر کسب و کار و مشکلات ناشی از اجرا، این برنامه ها را شناسایی کرده و ضمن اعلام آن ها، پیشنهادات خود را نیز برای راه حل ارائه دهند. و با استقبال خوبی مواجه شده است؛ اما متاسفانه قطع شدن اینترنت و فیلتر شدن پلتفرم هایی مانند اینستاگرام که دارای یک و نیم میلیارد کاربر در جهان و بیش از 48 میلیون کاربر در ایران است، منجر به قطع یا توقف فعالیت آنها شده است. فعالیت هایی که پیامدهای اجتماعی و اقتصادی زیادی در پی خواهد داشت.

اگرچه قطعی اینترنت از سوی برخی مقامات امنیتی موقتی خوانده شده است، اما برخی فعالان اقتصادی نگران هستند که این وضعیت برای مسئولان عادی شود و دسترسی فعالان اقتصادی به بسترهای جهانی برای همیشه قطع شود.

افشین کلاهی، رئیس کمیته کسب و کار دانش بنیان مجلس نمایندگان ایران، وظیفه اصلی هر دولتی را تامین رفاه در جامعه می داند و تاکید کرد: بعد از تامین رونق، بحث امنیت مطرح می شود. اما متاسفانه گاهی در کشور نگاه امنیتی بر حفظ رفاه اولیه جامعه غالب می شود و با این توجیه به راحتی اینترنت را که زیرساخت کلیدی در صنعت است قطع می کنیم. ما هنوز آن را باور نداریم، اینترنت مانند برق، جاده، اتومبیل است و دیگر فقط ابزاری نیست که به راحتی قطع شود.»

این فعال اقتصادی تصمیم گیری بر اساس اطلاعات گروهی خاص و بدون در نظر گرفتن ابعاد مختلف یک موضوع را معضل جدی این روزها در کشور دانست و گفت: این شوخی تلخ است که توسعه و جذب این سرمایه گذاری در حوزه دانش بنیان مورد بحث قرار گرفت. از سوی دیگر عادی سازی کامل اینترنت موضوعی است که فعالان اقتصادی را به شدت نگران کرده است.

یکی از نمایندگان مجلس ایران گفت: ما نباید مسیری را که در گذشته طی کردیم و به نتیجه نرسیدیم برویم. فیلترینگ کار نمی کند و ما باید بدانیم که اینترنت فقط فناوری اطلاعات نیست و همه جنبه های صنعت را تحت تاثیر قرار می دهد.

این در حالی است که فعالان حوزه اقتصادی از وضعیت فعلی فیلترینگ اینستاگرام انتقاد می کنند که دو روز پیش معاون وزیر ارتباطات در پاسخ به این نگرانی ها گفته بود که باید از ابتدا به فکر این روزها بودید. او استدلال خود را بر این فرض استوار می کند که «اگر روزی اینستاگرام ایرانی ها را محدود کند، چه می گویند؟» او فراموش می کند که مشکل تنها ایرانیانی نیستند که در این فضای مجازی تجارت می کنند، بلکه شرکای تجاری و شرکای تجاری این افراد و شرکت های خارج از کشور نیز در این بسترها فعالیت می کنند و اگر ایرانی ها فقط در بسترهای داخلی فعالیت کنند، بخش بزرگی از بازار او در خارج از کشور گم شده است.

به نظر می رسد در روزهایی که کشور با پیامدهای نارضایتی برخی از نقاط کشور از شرایط اجتماعی و اقتصادی دست و پنجه نرم می کند، در حالی که قطع اینترنت اندکی از نگرانی مقامات امنیتی کشور می کاهد، بدون شک بر نگرانی های جدی دیگران افزوده است. بخش هایی از کشور دغدغه هایی که در نهایت به ثبات اقتصادی و در نهایت امنیت کشور مربوط می شود.

دیدگاهتان را بنویسید