آیا لبنیات دشمن کلیه ها هستند؟ | روز جدید

آیا لبنیات دشمن کلیه ها هستند؟  |  روز جدید

یک متخصص بیماری های کلیوی گفت: لبنیات به مقدار طبیعی مورد نیاز بدن است و در صورت عدم مصرف افراد منجر به پوکی استخوان و حتی تشدید سنگ کلیه می شود. در نتیجه مصرف معمولی لبنیات خوب است.

مصرف لبنیات و شیر در تشکیل سنگ کلیه نقشی ندارد و لازم نیست افرادی که از سنگ کلیه رنج می برند مصرف لبنیات و شیر را قطع کنند. زیرا ربطی به سنگ کلیه ندارد. حتی اثرات مثبتی برای جلوگیری از تشکیل سنگ ایجاد می کند.

سنگ کلیه چیست؟

می گویند ذرات بسیار ریز و سفت در کلیه های فرد می نشیند و به دلیل عواملی مانند مصرف کم مایعات، دیر تخلیه مثانه و عوامل ژنتیکی و دیابت باعث ایجاد درد می شود، موثر است.

مصرف شیر و فرآورده های شیری با سنگ کلیه

در گذشته اعتقاد بر این بود که افراد مبتلا به سنگ کلیه باید مصرف لبنیات خود را کاهش دهند یا به طور کامل آن را کنار بگذارند. در صورتی که این تصور کاملا اشتباه است. درست است که سنگ کلیه حاوی کلسیم است، اما دلیلی برای منع مصرف آن وجود ندارد و اگر رژیم غذایی کم کلسیم داشته باشید، نمی توانید میزان ادرار و سنگ کلیه حاوی کلسیم را کاهش دهید. بنابراین، توصیه می شود مصرف لبنیات را از برنامه خود حذف نکنید.

سنگ کلیه حاوی ماده ای به نام اگزالات است که از طریق مواد غذایی حاوی ویتامین C به دست می آید. مانند میوه ها و سبزیجات هضم می شود. اکنون مصرف شیر و فرآورده های لبنی حاوی کلسیم با چسبیدن به اگزالات از تشکیل سنگ کلیه جلوگیری می کند. بنابراین برای جذب کلسیم در بدن از شیر در غذای خود استفاده کنید.

مصرف لبنیات را کاهش ندهید؛ زیرا باعث اثرات منفی بر روی استخوان ها می شود و باعث تشکیل سنگ کلیه می شود.

آیا کلسیم دشمن کلیه های شماست؟

این موضوع با تصوری نادرست و نادرست در بین مردم عادی شناخته شده است، اما باید بدانید که کلسیم و لبنیات برای کلیه ها مضر نیستند و نمی توانند با آنها دشمنی کنند. فقط باید نمک و سدیم موجود در غذای خود را به حداقل برسانید.

اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از سنگ کلیه:

برای جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه، کلسیم نباید حذف شود و اقدامات پیشگیرانه برای این امر به شرح زیر است:

1) تعریق به ویژه در تشکیل سنگ کلیه مهم است. اگر بدن شما به دلیل ورزش های سنگین ورزشی روزانه از طریق تعریق آب از دست بدهد، میزان ادرار را کاهش داده و باعث تشکیل سنگ در کلیه ها و مجاری ادراری می شود.

در گذشته اعتقاد بر این بود که افراد مبتلا به سنگ کلیه باید مصرف لبنیات خود را کاهش دهند یا به طور کامل آن را کنار بگذارند. در صورتی که این تصور کاملا اشتباه است

برای جلوگیری از این مشکل، مقدار زیادی آب بنوشید تا از میزان آب بدن خود اطمینان حاصل کنید تا در صورت از دست دادن آن از طریق تعریق، بدن به میزان لازم آب داشته باشد.

2) مصرف اگزالات همراه با کلسیم. اگزالات در بسیاری از غذاها، از جمله میوه ها، آجیل. گیاهان حبوبات به وجود می آیند. مصرف متعادل آن ممکن است برای افرادی که کلیه‌هایشان سنگ می‌سازد، روش مناسبی باشد، اما باید بدانید که اگزالات و کلسیم را با هم مصرف کنید. زیرا هر دو ماده در معده و روده به هم می چسبند و دیگر نمی توانند سنگ کلیه تشکیل دهند.

3) سنگ کلیه برای همیشه حذف نمی شود. افرادی که سنگ کلیه دارند ممکن است بیش از یک بار به این بیماری مبتلا شوند.

رژیم غذایی مناسب را در برنامه غذایی خود بگنجانید. لبنیات برای سنگ کلیه مناسب است، آنها را در غذای روزانه خود بگنجانید و سعی کنید داروهای تجویز شده توسط پزشک خود را مصرف کنید. زیرا اگر آن را رعایت نکنید، احتمال بازگشت سنگ کلیه به بدن شما وجود دارد.

لبنیات برای کلیه ها بی ضرر هستند

ناصر سیم فروش، استاد بیماری های کلیوی در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، درباره «رابطه مصرف لبنیات با بروز مشکلات کلیوی» اظهار داشت: لبنیات در حالت عادی برای بدن ضروری است. در صورت عدم مصرف آنها باعث پوکی استخوان و حتی سنگ کلیه نیز می شود. در نتیجه مصرف معمولی لبنیات خوب است.

وی ادامه داد: برخی فکر می کنند به دلیل پیری نباید ورزش کرد اما ورزش برای همه سنین مفید است. برخی افراد فعالیت روزانه زیادی دارند. مانند کشاورزان، اما برخی مانند کارمندان، نویسندگان و افرادی که کار فکری انجام می دهند کمتر فعال و چاق هستند. بنابراین این گروه که فعالیت بدنی کمی دارند به نوعی نیاز به ورزش دارند.

دیدگاهتان را بنویسید