روغن کاری بازارهای لبنیات فله غیراستاندارد به دلیل عدم نظارت / طرح ناموفق ساماندهی فروشگاه های لبنیات سنتی


ساعت: 11:55
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۱۱
کد خبر: 1804435

در حال حاضر بالغ بر 900 برند لبنیات در کشور وجود دارد و محصولات به صورت بسته بندی شده توزیع می شود، اما نبود سیستم کارشناسی برای تبدیل شیر به لبنیات پاستوریزه و از بین رفتن فروشگاه های لبنیات زیر لبنیات سنتی و خانگی، برخی این محصولات با کیفیت نیستند و استاندارد بوده و سلامت انسان را به خطر می اندازند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش عصرترک، تاریخچه توزیع شیر فله از حدود 10 سال پیش زمانی آغاز شد که اتحادیه دامداران در یکی از استان ها پیشنهاد صدور مجوز توزیع شیر فله ای را به بهانه اینکه کیفیت این نوع شیر بهتر است و قیمت آن بالاست. برای سازمان دامپزشکی کشور مناسب تر است. پس از سه ماه بررسی پیشنهاد، این سازمان اجازه انتشار شیر فله در استان را داد و به تدریج قارچ در کشور شروع به رشد کرد.

متخصصان پزشکی معتقدند وقتی شیر فله می‌جوشد، فاقد میکروب است، اما از ارزش غذایی آن 30 درصد کاسته می‌شود و بهترین پروتئین شیر به ته ظرف می‌چسبد و دور ریخته می‌شود.

در حالی که کارشناسان بهداشت بارها نسبت به خطرات انتشار شیر فله هشدار داده اند، مسئولان بهداشت عمومی واکنش جدی نشان نداده اند.

آمارهای وزارت بهداشت نیز حاکی از افزایش 25 درصدی موارد ابتلا به تب مالت به دلیل مصرف شیر فله است، اما اوضاع همچنان آرام است و کارمندانی که در چند سال اخیر تلاش کرده اند تعداد مبتلایان به تب مالت را از 80 هزار به 12 هزار افزایش دهند. تعداد موارد در دهه 1990 کاهش یافت و اکنون شاهد افزایش تعداد بیماران هستیم.

به نظر می رسد دستگاه های نظارتی نیز تنها وظیفه صدور بخشنامه ممنوعیت را دارند و هیچ تعهدی در قبال این تخلفات آشکار ندارند.

در حال حاضر بالغ بر 900 برند لبنیات در کشور وجود دارد و محصولات به صورت بسته بندی در سراسر کشور توزیع می شود، اما به دلیل عدم سفارش تبدیل شیر به لبنیات پاستوریزه و رشد قارچ در لبنیات فروشی ها با نام سنتی و خانگی که تولید می شود. متأسفانه بسیاری از آنها فاقد کیفیت و سلامت هستند و با قیمت کمتری نسبت به لبنیات بسته بندی شده عرضه می شوند، مردم را به این سمت کشانده است.


طرح ناموفق ساماندهی مغازه های عرضه لبنیات سنتی در خراسان شمالی

خراسان شمالی یکی از قطب های دامپروری کشور است و سالانه حدود 160 هزار تن شیر خام در این استان تولید می شود که اغلب به محصولات صنعتی اختصاص نمی یابد.

این معضل سال‌هاست که مورد بررسی قرار گرفته است، اما مطمئناً با شیوع ویروس کرونا و مشکلات بهداشتی که می‌تواند ایجاد کند و افزایش قارچ‌ها در لبنیات‌های سنتی بدون مجوز و نظارت در شهرها. خراسان شمالی با دغدغه هایی در حوزه بهداشت و سلامت شکل گرفته است.

طرح ساماندهی فروشگاه های لبنیات سنتی یا فله ای در خراسان شمالی که در سال 1390 از سوی دامپزشکی و سایر نهادهای مسئول برای تامین سلامت شهروندان مطرح شد اما به دلایل مختلف از جمله ناهماهنگی دستگاه های مسئول با شکست مواجه شد.

دامپزشکی خراسان شمالی به عنوان متولی امنیت غذایی خواهان تعطیلی تمامی این واحدها و هدایت شیرهای تولید به سمت کارخانه های تعطیل و نیمه فعال است که هنوز این درخواست محقق نشده است.

بر اساس آمارهای غیررسمی از جمله خواربارفروشی ها، حدود 2000 واحد صنفی در خراسان شمالی مشغول فروش لبنیات سنتی بی هویت هستند که فروش برخی از آنها در ماه بیشتر از برخی واحدهای لبنی است.

نبود نظارت عالی بهداشتی و دامپزشکی بر کار این واحدها از خرید شیر از دامداران گرفته تا فروش آن در مغازه ها و عدم نظارت بر لبنیات در این مراکز، نگرانی هایی را در خصوص افزایش بیماری تب مالت در استان ایجاد کرده است. حدود 50 بیمار مالاریا در شهرستان فارو و شیروان شناسایی شدند.


3952d141 16dd 470e a0d5 83e18d56885c خبر خاکستری


نگرانی از انتقال بیماری به دلیل عرضه ناکافی لبنیات سنتی در استان

در روزهایی که توجه به شاخص ها و پروتکل های بهداشتی به یک ضرورت اجتناب ناپذیر تبدیل شده و بستر مناسب برای تولید محصولات سالم و سالم و تامین امنیت غذایی اولویت جدایی ناپذیر زندگی است، همچنان در بازارهای مختلف خراسان شمالی از جمله بجنورد حضور دارد. شاهد فروش عمده محصولاتی هستیم که برخی از آنها به دلیل نوع عرضه و رعایت کمتر استانداردهای لازم در نگهداری، تحویل و تحویل به یک چالش بهداشتی تبدیل شده است.

بخشی از بازار مرکز استان و سایر شهرها در اختیار فروشندگان فله ای قرار دارد که برخی از آنها حتی شیوع بیماری عروق کرونر قلب را جدی نگرفته اند و محصولات خود را با روش های نامناسب و بعضاً غیربهداشتی عرضه می کنند.

ظروف بزرگ با لبنیات حجیم مانند ماست و پنیر در حاشیه خیابان و جلوی برخی مغازه ها، نمایش غیربهداشتی این مغازه ها و تخلیه فاضلاب ظروف شسته حامل شیر و دوغ به جو آب و بوی نامطبوع آن. .

مشتریانی که می آیند و برخی از آنها محصولات را به ناسالم ترین حالت تست می کنند نیز در قسمت دیگری از ماجرا هستند، آن طرف بازار، برخی محصولات و باغات مانند کشمش روی زمین مانده و اگر کسی می خواهد بخرد. باید به سراغ آنها رفت

برخی کمی بیشتر مراقب بودند که سلامت همشهریان خود را به خطر نیندازند، به همین دلیل روی محصولات را با پوشش پلاستیکی پوشانیدند. اما نمی توان گفت که در اقدام خود موفق بوده اند.

تصویر این بازار نمایی مخدوش از فروش عمده لبنیات است که این محصولات با طرفداران بسیار خود در صورت عرضه به این شکل قطعا می توانند منبع انتقال ویروس ها و بیماری ها باشند.


عرضه لبنیات سنتی در استان به مرحله بحران رسیده است

این در حالی است که علی اکبر دلیر صحرایی معاون بهداشتی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی تیرماه امسال گفت: استان در مرحله حساسی قرار دارد.

وی افزود: با این حال دامپزشکی در حوزه امنیت غذایی در این استان نیز کارکرد پیشگیرانه دارد به طوری که بیش از 90 درصد واحدهای دامداری سنتی هستند، نظارت نیز بسیار سخت است و نظارت دامپزشکی در واحدهای دامی بیشتر است. این واحد صنعتی است و واحدهای سنتی به دلیل پراکندگی و کمبود کادر دامپزشکی کمتر دیده می شوند.


fe8fa0e3 f77d 4bb9 83d1 2467bc5058c7 خبر خاکستری


دامپزشکی با عرضه شیر فله مخالف است

وی بیان کرد: تا زمانی که مسئولان مسئول (سکوت، اصناف) وارد گودال شوند; قطعاً مانند دهه گذشته طرح ساماندهی به درستی اجرا نخواهد شد.

این مسئول گفت: دامپزشکی مخالف عرضه شیر فله است و عرضه آن ممنوع است زیرا مصرف شیر فله تهدیدی برای سلامت جامعه است اما تمایل مردم به این محصول باعث شده ساماندهی تحویل آن در دستور کار قرار گیرد. “


تعطیلی کارگاه های دارای مجوز تولید محصولات سنتی، طرح ساماندهی شیر فله را ناتمام گذاشته است

حسین قاسم زاده رئیس اتحادیه تولیدکنندگان، قصابان و مرغداران لبنیات بجنورد در این خصوص به خبرنگار ما توضیح داد: تحویل و توزیع اما برخی از این کارگاه ها به دلیل مشکلاتی که داشتند تعطیل شدند.

وی ادامه داد: این در حالی بود که خواربارفروشی ها طبق ضوابط مجاز به تحویل محصولات بی هویت نبودند اما با وجود عدم نظارت و کاهش، عرضه مجدد لبنیات فله فرآوری نشده در این مکان ها رونق می گیرد. “من گرفتمش.

کاسم زاده خاطرنشان کرد: با تعطیلی مغازه های دارای مجوز، طرح ساماندهی عرضه شیر فله اجرایی نشد و این در حالی است که روزانه بر تعداد این مغازه ها افزوده می شود و بیشتر شیر تولیدی استان در این مغازه ها مصرف می شود. یعنی اگر این سمینارها حمایت و سازماندهی شود قطعا می تواند اشتغال بالایی برای مردم ایجاد کند.


تب مالت یک تهدید بزرگ برای استفاده از محصولات لبنی نامرغوب است

طاهر عربی، رئیس اداره غذا، آشامیدنی و آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصرترک گفت: مسمومیت غذایی و تب مالت از عوارض احتمالی مصرف لبنیات بی کیفیت است. فروش عمده فرم.

وی با اشاره به اینکه برخی از مغازه ها محصولاتی به نام لوازم خانگی را در بطری و ظروف بدون نام و نشان به فروش می رسانند که مورد استقبال مردم نیز قرار گرفت، گفت: واقعیت این است که این کار سوءاستفاده لفظی از کلمه خانه است، زیرا محصول داخلی است. به مقدار کم و به اندازه نیاز یک خانواده تولید می شود و اگر تولید انبوه آن جوابگوی نیاز چند محله یا منطقه باشد دیگر خانه نیست.

این کارشناس مسئول یادآور شد: تولید و توزیع انبوه مواد غذایی مستلزم رعایت بیشتر مراکز بهداشتی و درمانی، حضور مسئول کنترل کیفی و نظارت بر مراکز بهداشتی و درمانی است.


تقلب در تولید برخی از محصولات لبنی فله

وی افزود: باید توجه داشت که برخی از این محصولات دارای آلودگی های زیادی هستند و می توان در تولید آنها تقلب کرد.

عربی گفت: مردم باید در انتخاب محصولات دقت بیشتری داشته باشند و از محصولات فله با کیفیت و تمیز استفاده کنند و با توجه به اینکه این محصولات در سطح شهر به وفور وجود دارد، سلامت خود و خانواده خود را از این محصولات حفظ کنند. استفاده نکن.


لبنیات را به صورت عمده از فروشگاه های معتبر خریداری کنید

این کارشناس مسئول یادآور شد: در صورتی که مجبور به استفاده از محصولات فله ای هستید باید از فروشگاه ها یا مغازه های معتبر و یا افراد مشهور و تولیدکنندگان معتبر داخلی خرید کنید و محصولات بی کیفیت و مضر را از دلالان قیمت خریداری کنید. کم و در شرایط غیربهداشتی به فروش می رسد، امتناع می شود، زیرا به دلیل عدم نظارت بر این محصولات می تواند باعث مسمومیت ها و بیماری های مختلف شود.

وی همچنین گفت: پس از خرید شیر فله از مراکز معتبر، افراد باید آن را به مدت 10 تا 20 دقیقه بجوشانند و در حین جوشیدن مرتب هم بزنند.

عربی ادامه داد: از مصرف پنیرهای تازه و نرم پرهیز شود و این پنیرها قبل از مصرف به مدت 6 تا 8 هفته در محلول آب نمک نگهداری شوند تا آلودگی میکروبی آنها از بین برود.

وی افزود: محصولات مجاز محصولاتی هستند که بر اساس مسیر و شبکه مجاز، تایید و تعیین شده توسط سازمان غذا و دارو و در حلقه های مختلف زنجیره تامین تا زمان تحویل تحویل و تهیه می شوند و حتی پس از آن صاحب و مسئول مشخصی دارند. و مسئول

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید