آیا می توان در مذاکرات احیای برجام از بن بست خارج شد؟

آیا می توان در مذاکرات احیای برجام از بن بست خارج شد؟

روز جدید این روزها امید چندانی نیست که معجزه ای اتفاق بیفتد و آمریکا یا ایران را متقاعد به دادن امتیازی کند که احیای توافق را تسهیل کند. اگرچه تمام جنبه‌های فنی توافق در ماه‌های اخیر حل شده است، میراث دونالد ترامپ همچنان مانع از دستیابی مذاکره‌کنندگان به توافق می‌شود و این نگرانی را افزایش می‌دهد که برنامه هسته‌ای ایران ممکن است به فرار هسته‌ای منجر شود.

علی هاشم در المانیتور نوشت: صدای اذان در خیابان های پر پیچ و خم بازار کوچک تهران در شمال پایتخت می پیچد. در بازار تاجیکستان با وجود تحریم ها و کاهش ارزش پول ایران که کاهش یافته، مغازه ها پر از مشتری است.

وی گفت: نشانه‌های مثبتی وجود دارد مبنی بر اینکه صندوق بین‌المللی پول رشد 2.5 درصدی را برای اقتصاد ایران پیش‌بینی می‌کند در حالی که تورم در سال 2022 حدود 40 درصد باقی خواهد ماند.

امیدها برای از سرگیری توافق هسته ای از سال 2015 تا پایان فوریه، زمانی که جنگ در اوکراین اولویت داشت، زیاد بود.

این روزها امید چندانی نیست که معجزه ای اتفاق بیفتد و آمریکا یا ایران را متقاعد به دادن امتیازی کند که احیای توافق را تسهیل کند. اگرچه تمام جنبه‌های فنی توافق در ماه‌های اخیر حل شده است، میراث دونالد ترامپ همچنان مانع از دستیابی مذاکره‌کنندگان به توافق می‌شود و این نگرانی را افزایش می‌دهد که برنامه هسته‌ای ایران ممکن است به فرار هسته‌ای منجر شود.

هسته اصلی این بحث، حذف سپاه از فهرست سازمان های تروریستی خارجی آمریکا به همراه تحریم های اعمال شده توسط دولت ترامپ بر آن است. تهران حذف آن از فهرست را پیش نیاز هر توافقی می داند در حالی که آمریکا آن را موضوعی جداگانه می داند.

یک منبع ایرانی که نخواست نامش فاش شود به المانیتور گفت:[ترور] سردار سلیمانی بر اساس قرار دادن سپاه در لیست تروریسم و ​​ماندن آنها و نیروهای قدس در این لیست ها به معنای پذیرش حق آنها برای کشتن فرماندهان ما در حال و آینده است.

مقامات ایرانی قول داده اند انتقام خون قاسم سلیمانی را بگیرند. رئیس جمهور ابراهیم رئیسی اخیرا تاکید کرد که ترامپ “متجاوز و قاتل اصلی است و باید در کنار مایک پمپئو وزیر امور خارجه سابق آمریکا و سایر جنایتکاران با عدالت و قصاص روبرو شود.”

در جریان جلسه استماع کمیته روابط خارجی سنا در 26 آوریل، سناتور تد کروز از آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه پرسید که آیا این صحت دارد که ایران فعالانه در تلاش برای ترور مقامات ارشد سابق ایالات متحده است؟ بلینکن به طور مبهم گفت: “تهدید دائمی برای کارمندان فعلی و گذشته آمریکایی وجود دارد.”

در ماه مارس، وزارت امور خارجه به کنگره گفت که ماهانه بیش از 2 میلیون دلار برای تامین امنیت 24 ساعته پمپئو و یکی از دستیاران ارشد سابقش که هر دو با تهدیدهای “جدی و معتبر” از سوی ایران مواجه هستند، پرداخت می کند.

یک منبع ایرانی به المانیتور گفت که ایالات متحده پیشنهاد حذف سپاه از لیست تروریست ها را داده است، اما در ازای تضمینی مبنی بر اینکه ایران تلاش های خود برای انتقام از سلیمانی را متوقف خواهد کرد. این منبع تاکید کرد: این چیزی است که ایران به هیچ قیمتی نمی تواند از آن مصالحه کند.

با وجود بسیاری از عناصر دیگر که سرنوشت توافق هسته ای را تحت الشعاع قرار داده است، واضح است که دیدگاه های متعارف در مورد چگونگی غلبه بر این معضل به راه حلی منجر نخواهد شد. ممکن است لازم باشد برای حفظ نظم به بیرون از چارچوب نگاه کنید یا ممکن است لازم باشد شرایطی برای توافق جدید بر روی خاکستر توافق قبلی ایجاد شود.

باربارا اسلاوین، مدیر بخش آینده ایران در شورای آتلانتیک به المانیتور گفت: بعید است ایران تضمینی مشخص بدهد که آمریکایی‌های مسئول ترور سردار سلیمانی را هدف قرار ندهد. وی افزود: تهران تلاش کرده تا تنش ها را با رقبای عرب خود به ویژه عربستان کاهش دهد و از آتش بس در یمن حمایت کرده است.آنچه را که علیه آمریکایی ها در حال رخ دادن است را کنار بگذارید.

همزمانی با مذاکرات هسته ای با مذاکرات ایران و عربستان می تواند راه را برای ابتکارات عملی هموار کند. تنش زدایی منطقه ای می تواند راه را برای یک درگیری واقعی که می تواند مشکل هسته ای را حل کند هموار کند، اما این چیزی نیست که کسی بتواند آن را تضمین کند.

دیدگاهتان را بنویسید