آیا پرسپولیس استقلال را از آسیا حذف می کند؟

آیا پرسپولیس استقلال را از آسیا حذف می کند؟

پس از اینکه دو سال پیش خبر حذف استقلال و پرسپولیس به دلیل عدم کسب مجوز حرفه ای فوتبال ایران ایران را در شوک فرو برد، حالا سقوط استقلال از آسیا که با قهرمانی در لیگ سهمیه مستقیم کسب کرده بود، قطعی شده است.

بعد از حذف استقلال و پرسپولیس در آخرین دوره تلاش شد تا موانع حرفه ای سازی برطرف شود اما به نظر می رسد هنوز همه مشکلات حل نشده است. در همین زمینه مجتبی فریدونی، مدیرعامل سابق ذوب آهن که در خصوص خصوصی سازی این باشگاه فعالیت می کرد، با انتشار پستی قابل تامل در اینستاگرام، مالکیت مشترک دو باشگاه را دلیل عدم عزم جدی دانست. برای پرداخت مطالبات استراماچونی!

فریدونی در این زمینه نوشت: یکی از مهم ترین مشکلات و موانع سر راه مجاری ها برای گرفتن مجوز حرفه ای و حضور در لیگ قهرمانان آسیا، مالکیت مشترک این دو باشگاه است. در روزهای اخیر رضا درویش مدیرعامل باشگاه پرسپولیس در یک پخش زنده اعلام کرد که این مشکل حل شده است اما شواهد نشان می دهد مشکل مالکیت مشترک همچنان وجود دارد. در صورتی که شرکتی مشمول واگذاری باشد، طبق بند (1) ماده (18) قانون سیاست‌های کلی ماده 44، اعمال حق مالکیت به وزارت اقتصاد منتقل می‌شود، اما مالکیت منتقل نمی‌شود. مدیرعامل پرسپولیس در صحبت های اخیر خود نتوانست این نکته را به خوبی بیان کند.

فریدونی در ادامه توضیح داد: گزارش هیات مدیره این دو باشگاه که در اسفند ماه سال 1400 برای افزایش سرمایه در سامانه کدال قرار گرفت، نشان می دهد که 100 درصد سهام دو باشگاه متعلق به وزارت ورزش و جوانان بوده است. که پس از افزایش سرمایه، سهم دولتی به 90 درصد افزایش یافته است، اما مشکل مالکیت مشاع همچنان پابرجاست. اگر استقلال و پرسپولیس سهمیه آسیایی را می گرفتند، با توجه به اینکه مالکیت مشترک دارند، وزارت ورزش و جوانان که مالک آنهاست، باید یکی از این دو تیم را برای حضور در رقابت های آسیایی وارد می کرد، شاید به همین دلیل پرونده استراماهونی در آنجا قطعی شد. عزم و جدیت نداشت.

وی درباره تلاش نافرجام برای حل مشکل مالکیت گفت: البته خصوصی سازی برای فروش بسته 51 درصدی سهام دو باشگاه در اسفندماه سال گذشته برنامه ریزی کرده بود تا دو شخص حقوقی مختلف بتوانند سهام را خریداری و مشترک را حل کنند. مشکل ملک ولی به دلیل قیمت نامناسب و شرایط عجیب فروش خریدار پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید