شوک بزرگ برای استقلال و پرسپولیس؛ آیا سرخابی از آسیا حذف می شود؟

باشگاه پرسپولیس

احتمال حذف استقلال و پرسپولیس از آسیا افزایش یافته است. یکی از جدی ترین موضوعاتی که کنفدراسیون فوتبال آسیا در سال های اخیر به شدت دنبال می کند، موضوع اخذ مجوزهای حرفه ای از باشگاه های فوتبال در لیگ های برتر کشورهای تحت پوشش خود است که امسال نیز در حال رسیدگی است و قصد دارد بیش از هر زمان دیگری تلاش کند. .

به گفته روزنو، کنفدراسیون فوتبال آسیا امسال به هیچ فدراسیون و باشگاهی اطمینان نخواهد داد و قصد دارد باشگاه هایی را که هنوز موفق به دریافت مجوز حرفه ای نشده اند، بدون توجه به نام تیم ها و کشورهای عضو، حذف کند.

افوسی در گام اول برای 9 باشگاه عربستانی مجوز حرفه ای صادر نکرد و تنها 5 تیم از این کشور موفق به کسب مجوزهای لازم شدند.

کنفدراسیون فوتبال آسیا در این زمینه قاطعانه نسبت به فوتبال ایران صحبت کرده و از حدود یک سال پیش هشدار داده است که بسیاری از باشگاه‌ها برای رفع نگرانی‌های خود اقدام جدی انجام نداده‌اند و هنوز اقدامات لازم را برای کسب تاییدیه AFC انجام نداده‌اند. این می تواند منجر به حذف آنها از فصل 2022 لیگ قهرمانان شود.

یک سال پیش باشگاه‌های ایرانی در آسیا قول دادند تا قبل از پایان فصل 2022 مجوزهای حرفه‌ای را دریافت کنند که خودشان این کار را کردند اما در این مدت اتفاق خاصی نیفتاد.

به عنوان مثال سال گذشته باید مجموعه و مالکیت باشگاه های استقلال و پرسپولیس از یکدیگر جدا می شد، اما این اتفاق نیفتاد و سرخابی ها بر خلاف ادعاها خصوصی نشدند و حتی درصد کمی از سهام آنها نرفت. عمومی، شاید بزرگترین مشکل در صدور مجوزهای حرفه ای برای استقلال و پرسپولیس نیز حل شد.

در دوران مسعود سلطانی فر و به ویژه معاون او در مسابقات قهرمانی به رهبری علی نژاد، وزارت ورزش تعهدات متعددی برای حل مشکلات استقلال و پرسپولیس برای گرفتن مجوز حرفه ای داشت که انجام ندادند. همه چیز برای ایجاد چنین وضعیتی است.

کنفدراسیون فوتبال آسیا به چهار باشگاه ایرانی در فصل 2022 لیگ قهرمانان آسیا این فرصت را داده است تا بامداد روز دوشنبه 19 آبان ماه 1400 به استثنای سپاهان و فولاد مجوزهای حرفه ای خود را دریافت و در سامانه آپلود کنند. که ظاهراً استقلال و پرسپولیس موفق به دریافت مجوز شدند.

استقلال و پرسپولیس برای دریافت این مجوز مشکلات زیادی دارند که مهمترین آنها بحث مالکیت و مجمع مشترک است، اما هیچ اتفاق مثبتی در این زمینه رخ نداده و حتی با فرض اینکه فدراسیون فوتبال بتواند یک ماه وقت اضافه دریافت کند، به نظر می رسد. بعید است.امیدوارم این مشکل بزرگ و همیشگی حل شود و البته اگر این اتفاق بیفتد قطعا پرسپولیس و استقلال سال آینده نمی توانند در لیگ قهرمانان حضور پیدا کنند!

پرسپولیس علاوه بر داشتن چنین مشکلی باید بدهی گابریل کالدرون سرمربی سابق خود را نیز بپردازد. مشکل بزرگی که پنجره سرخپوشان را بست و مشکلات آنها را دو چندان کرد.

طبق قوانین کنفدراسیون فوتبال آسیا، فدراسیون فوتبال هر کشور باید اسامی باشگاه های مورد تایید خود را ارسال کند، در این صورت اگر فدراسیون ایران بدون مجوزهای حرفه ای استقلال و پرسپولیس این کار را انجام دهد و آنها را تایید کند، جریمه سنگینی بین 400 تا 500 هزار دلار خواهد داشت. باشد در نظر گرفته شده است.

فدراسیون فوتبال ایران سال گذشته به دلیل اقدام مشابه در 24 فوریه از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا 120 هزار دلار جریمه شد، در حالی که کنفدراسیون فوتبال آسیا به ایران نوشت که در صورت تکرار جریمه سنگین تری انتظار می رود.

تمامی باشگاه های حرفه ای فوتبال ایران سیستمی دارند که باید مدارک لازم برای صدور مجوز حرفه ای را در آن آپلود کنند و هر مدرک ارسال شده برای تایید AFC بررسی می شود و در صورت عدم تحقق این امر تیم ها پس از مهلت مقرر حذف خواهند شد. . خاص داده شده است، خواهد آورد.

همانطور که گفته شد سپاهان و فولاد روز دوشنبه تاییدیه کنفدراسیون فوتبال آسیا را دریافت خواهند کرد اما استقلال و پرسپولیس که دو نماینده دیگر ایران در فصل 2022 لیگ قهرمانان هستند، احتمالا از این رقابت ها کنار گذاشته می شوند.

این در حالی است که اگر استقلال و پرسپولیس مجوز صادرات حرفه ای دریافت نکنند (که بعید به نظر می رسد) سهمیه 1 + 3 ایران در لیگ قهرمانان آسیا تغییری نمی کند و فدراسیون فوتبال می تواند در صورت کسب مجوز از سایر باشگاه های حاضر در جدول رده بندی. به ترتیب در لیگ بیستم هستند، آنها را برای لیگ قهرمانان به AFC معرفی می کند.

در چند روز اخیر فدراسیون فوتبال و حسن کامرانی فر رایزنی های نهایی خود را با کنفدراسیون فوتبال آسیا انجام داده اند تا یک ماه دیگر طول بکشد، اما بعید است حتی یک ماه AFC را ترک کنند، اتفاق خاصی برای پرسپولیس و استقلال خواهد افتاد. خصوصی سازی یا ورود به بورس

در حال حاضر باشگاه های عربستانی مانند الاتحاد، النصر، الاهلی، البطین، البهاء، القادسیه، الوحده، العین و… موفق به کسب مجوز حرفه ای نشده اند. که در لیگ قهرمانان آسیا حضور دارند و تاکنون از دور رقابت ها کنار گذاشته شده اند، اما تیم هایی مانند الهلال الفیصلی، الفتح، زمک، الاتفاق و الشباب مشکلات خود را حل کرده و مجوز دریافت کرده اند.

حالا در این شرایط همه باشگاه های ایرانی باید مجوز حرفه ای بگیرند که اگر در لیگ قهرمانان حضور داشته باشند مشکلی نخواهند داشت چون در غیر این صورت سرنوشتی مثل استقلال و پرسپولیس خواهند داشت و از طرفی هم همینطور است. ممکن است فدراسیون فوتبال ایران برای این موضوع شرایط شما را برای فعالیت در لیگ برتر تعیین کند. با این حال، فصل گذشته او محدودیت های خاص خود را برای حرفه ای تر کردن باشگاه ها داشت.

دیدگاهتان را بنویسید