آیا کلید Mora قفل است؟

کلید

روز جدید : گناه جدی تهران و واشنگتن در مورد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و خروج آن از لیست گروه های تروریستی موسوم به FTO باعث شده است که شاهد وقفه 60 روزه در مذاکرات در وین باشیم. دیپلمات‌های اروپایی دوشنبه گذشته به نقل از رویترز گفتند، بن‌بستی که اگر ادامه یابد، می‌تواند به شکست رسمی مذاکرات منجر شود، این احتمال را رد نمی‌کند. از این منظر سفر انریکه مورا به تهران را می توان آخرین تلاش دیپلماتیک برای احیای برجام دانست.

همانطور که اشاره کردیم امروز سه شنبه شاهد دومین سفر انریکه مورا به تهران خواهیم بود. به گفته استفانی لیختنشتاین، روزنامه نگار مستقل مستقر در وین، نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین در این سفر چهار روزه به روز جمعه با مقامات ایرانی گفت وگو خواهد کرد. این در حالی است که بر اساس گمانه زنی رسانه ها، حضور جوزف بورل معاون وزیر امور خارجه و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تهران، ایران را به امضای توافقنامه وین بدون حذف سپاه از فهرست گروه های تروریستی تشویق می کند. اگر چنین اظهاراتی به واقعیت نزدیک باشد، به نظر می رسد این سفر حاوی آخرین و بدیهی ترین مذاکرات مورا با ایران درباره احیای برجام باشد. در این میان، دو اشتباه فاحش بین تهران و واشنگتن بر سر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و حذف آن از فهرست گروه های تروریستی موسوم به FTO باعث شد تا شاهد وقفه 60 روزه در مذاکرات وین باشیم. دیپلمات‌های اروپایی دوشنبه گذشته به نقل از رویترز گفتند، بن‌بستی که اگر ادامه یابد، می‌تواند به شکست رسمی مذاکرات منجر شود، این احتمال را رد نمی‌کند. از این منظر سفر انریکه مورا به تهران را می توان آخرین تلاش دیپلماتیک برای احیای برجام دانست. بنابراین آنچه در ادامه می خوانید گفت و گو با کارشناسان است تا نگاهی به ابعاد و زوایای مختلف این سفر، دستور کار و میزان موفقیت یا عدم موفقیت حضور مورا در تهران برای احیای برجام داشته باشیم.

حاشیه پررنگ تر از متن

اگرچه محوریت سفر انریکه مورا به ایران متقاعد کردن تهران برای امضای توافقنامه بدون حذف سپاه از لیست تروریستی آمریکا است، اما تشویق جمهوری اسلامی به انحراف از خطوط قرمز خود در مذاکرات باید با پیشنهادهایی برای دستیابی به این موضوع همراه باشد. در این راستا سناریوهای متفاوت، متفاوت و متناقضی در خصوص محتوا و ماهیت این بسته احتمالی پیشنهادی معاون بورل وجود دارد. حتی بیانیه ای وجود دارد مبنی بر اینکه مذاکره کننده عالی رتبه اروپایی باید بدون هیچ پیشنهادی به تهران برود، چه از سوی اروپایی ها و چه مهمتر از آن، از واشنگتن.

در همین راستا، مهدی مطهرنیا قبل از گمانه زنی در مورد ماهیت و محتوای پیشنهادات احتمالی مورا، بر سر سایه سنگین خطوط قرمز ایران و آمریکا وارد مذاکره خواهد شد، زیرا این استاد دانشگاه خطوط قرمز واشنگتن و … از طریق تهران، سپاه و خروج او از فهرست گروه های تروریستی را مرزی جسورتر از متن می بیند که برای هر دو طرف تبدیل به یک «مقابله دیپلماتیک برای پرستیژ» شده است. به گفته این تحلیلگر، دیگر در مورد جنبه های فنی فعالیت های هسته ای ایران چانه زنی نمی شود، زیرا به نظر می رسد توافقات لازم در این زمینه صورت گرفته است. آنچه اکنون به چالشی جدی و بن بست 60 روزه در مذاکرات وین تبدیل شده است، بازگشت به مشکلات پس از جنگ است که انریکه مورا را به تهران کشاند تا جایی که تهران در رسانه ها وجود دارد بدون اینکه سپاه از لیست خارج شود. گروه های تروریستی امضا کنند. متقاعد کردن برای موافقت به گزارش آینده پژوه، نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین برای ترغیب تهران به عدول از خطوط قرمز خود با بسته های پیشنهادی به ایران سفر می کند که مهم ترین و جدی ترین سناریو برای گمانه زنی در مورد محتوای بسته پیشنهادی اروپایی هاست. نماینده عالی. مذاکره کننده. این شاید تکرار همان پیشنهادهای رابرت مالی برای حذف کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از لیست گروه های تروریستی آمریکایی همراه با بقای نیروهای کادس در آن لیست در ازای کنار گذاشتن پروژه انتقام و خونریزی باشد. پروفسور تحلیلی عمیق تر و بدبینانه ارائه می دهد که او اذعان می کند: مهم نیست که کنگره یا وزارت دفاع و امنیت کاخ سفید تا چه اندازه جلوی پیشنهادات رابرت مالی و انریکه مورا را می گیرند، پاسخ منفی تهران به بسته پیشنهادی ویژه ایالات متحده است. نماینده ایران بنابراین اگر معاون جوزف بورل با همان بسته های پیشنهادی رابرت مالی به تهران بیاید، شکست ماموریت او قطعی است. مطهرنیا همچنان وضعیت را پیچیده‌تر می‌داند، زیرا معتقد است نباید فراموش کرد که درخواست خارج از دادگاه واشنگتن برای کنار گذاشتن پروژه انتقام‌جویی و خون‌ریزی سردار سلیمانی هم‌اکنون موازی خط قرمز تهران برای حذف سپاه از برجام است. فهرست گروه های تروریستی با “نه” قاطع تهران روبرو هستند. بنابراین، با توجه به این دو پاسخ منفی ایران در این بین، ممکن است مورا نه با بسته‌های پیشنهادی و میانجی‌گری، به توافق برسد، عمدتاً با زبان تهدید وارد تهران شود و با خط‌مشی برای جمهوری اسلامی به اختلاف پایان دهد. برای ایران

علی نوری پور در خصوص دستور کار سفر انریکه مورا به تهران با پرهیز از رویارویی کنونی ایران و آمریکا زیر نظر سپاه گفت: نه ایران و نه آمریکا حاضر نیستند از خطوط قرمز خود در قبال سپاه خارج شوند. از آنجایی که واشنگتن معتقد است موضوع سپاه به فعالیت های منطقه ای و همچنین توان دفاعی ایران مرتبط است که مستلزم مذاکره فراتر از برجام است، تهران باید امتیازات بیشتری بدهد تا سپاه بتواند از برجام خارج شود. از سوی دیگر، تهران نیز استدلال خاص خود را دارد که به نظر قوی تر است. چرا که ایران معتقد است با روی کار آمدن بایدن، همه تحریم ها علیه برجام که در زمان ترامپ اعمال شده بود، باید لغو می شد. در عین حال جمهوری اسلامی معتقد است در حالی که بیشتر اقتصاد ایران به طور مستقیم یا غیرمستقیم با سپاه در ارتباط است، اما همچنان در فهرست گروه های تروریستی و تحریم های آمریکا قرار دارد. به شدت کاهش می یابد. به گفته این تحلیلگر ارشد، مشکلات بین المللی از آنجایی که ادامه شبه بن بست کنونی می تواند منجر به شکست مذاکرات شود، کشورهای دیگر به ویژه اروپایی ها را به سمت میانجی گری سوق داده است. زیرا با شروع جنگ در اوکراین، روسیه و چین نمی توانند نقش میانجی را ایفا کنند. بنابراین تنها طرف اروپایی می تواند این نقش را به عنوان هماهنگ کننده مذاکرات در وین ایفا کند. نوری پور در پی این کالبد شکافی دو سناریو احتمالی را برای سفر انریکه مورا شناسایی کرد که اولین آن درخواست ایران برای حضور این مذاکره کننده عالی رتبه اروپایی در تهران برای واگذاری موقعیت جدید جمهوری اسلامی به آمریکا بود. در این صورت، موضع جدید تهران احتمالاً پیشنهادهای واشنگتن را رد کرده و پیشنهادهای جدیدی از تهران به کاخ سفید ارائه خواهد کرد. به موازات این سناریو، مورا احتمالاً پیام یا پیشنهاد جدیدی از سوی آمریکایی ها خواهد داشت. اینکه کدام یک از این سناریوها به واقعیت نزدیک است جای بحث دارد اما به هر حال نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین باید پیشنهاداتی برای ایران داشته باشد تا خطوط قرمز و بن بست فعلی بر سر سپاه را بشکند.

ابزار کنگره ناکوک، انفعال بایدن و دستبند اروپایی

پس از تعلیق دو ماهه مذاکرات در وین، شاهد اوج گیری مقاومت کنگره در برابر احیای برجام هستیم. در همین حال، با تلاش دولت بایدن برای حذف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از لیست گروه های تروریستی، مخالفت با کنگره به حدی افزایش یافته است که ابزار ناراضی نمایندگان مجلس و سناتورها به حدی رسیده است که بسیاری معتقدند حتی مخالفان کنگره نیز -انتخابات می تواند بر احیای برجام نیز تاثیر بگذارد.

مهدی مطهرنیا دو نکته کلیدی را در خصوص تشدید مخالفت ها در کنگره آمریکا مطرح می کند. اولاً اینکه آیا کمپین سنا و مجلس نمایندگان مخالف سپاه و سپاه باشد یا خیر، کنگره و کاخ سفید را نمی توان یک اختلاف داخلی در آمریکا دانست که تهران معتقد است ربطی به ایران و برجام ندارد. این دیگر یک دعوای داخلی نیست، بلکه جنگ بر سر قدرت در آمریکاست که بدون شک بعد بین المللی مستقیم دارد و تاثیرات آن بر عدم رعایت، عدم لغو تحریم ها و بقای سپاه در FTO است. نکته دوم این آینده پژوه، قدرت مشروع کنگره برای شکست هرگونه حرکت و تلاش دیپلماتیک برای احیای برجام است. به گفته این پروفسور، زمانی که علاوه بر سناتور چاک شومر، رهبر اکثریت دموکرات سنا، سناتور منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنا، دو پیشنهاد اخیر (تد کروز و جیمز لنکفورد) از طیف جمهوری خواهان را تایید کرد و انتقاد کرد. دولت بایدن در وین با مذاکره روبرو هستیم قطعا اختلافات داخلی در آمریکا بین دولت و کنگره پارامتر مهمی در عدم احیای برجام خواهد بود. زیرا این نکات نشان می دهد که هر دو حزب در کنگره برای مخالفت با برجام به اجماع جدی رسیده اند. در چنین شرایطی مطهرنیا تاکید می کند که قطعا سیاست خارجی دولت بایدن یا تلاش اروپا تحت الشعاع سفر مورا به تهران قرار خواهد گرفت.

در تحلیلی مشابه، علی نوری اذعان می‌کند که تصویب کنگره در چهارشنبه گذشته برای تصویب لایحه پیشنهادی سناتور جمهوری‌خواه لانکفورد درباره سفر انریکه مورا به تهران می‌تواند نشان دهد که دولت بایدن به دنبال مدیریت اوضاع و ارائه پیشنهادهای جدید است. احیای برجام، حساسیت کنگره را تحریک نکنید. اما این تحلیلگر آمریکایی بر این باور است که چالش دوگانه در حال بازگشت به فضای دوقطبی در دولت بایدن است، با تمرکز وزارت خارجه بر آنتونی بلینکن و رابرت مالی که می خواهند بورژوا را احیا کنند و سپاه را از لیست گروه های تروریستی حذف کنند. در طرف مقابل جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، لوید آستین، وزیر دفاع، ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش و دیگرانی قرار دارند که به شدت با شیوه کنونی مذاکره با ایران و خروج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مخالف هستند. از FTO به گفته نوری‌پور، وخامت این وضعیت، بایدن را به تلاش‌های چند بعدی برای آرام کردن رویارویی در کنگره و همچنین نزدیک‌تر کردن دو قوه دولت به یکدیگر واداشته است. اما به گفته این تحلیلگر بین المللی، آرای قابل توجه سنای آمریکا برای تصویب دو لایحه سناتور تد کروز با 86 رای موافق و سناتور جیمز لنکفورد با 62 رای موافق مخالفت با ایران، برجام و سپاه می تواند تمام تلاش بایدن را معطوف کند. اروپایی ها را شکست دهید، زیرا این حجم از مخالفت های سنا محور با کنگره به عنوان مهمترین و کلیدی ترین چهره در شکل دادن به سیاست خارجی ایالات متحده، بی شک بایدن و اتحادیه اروپا را ملزم به احیای برجام خواهد کرد. نوریپور از این منظر معتقد است که دیدار انریکه مورا نیز تحت الشعاع کنگره و سنا قرار خواهد گرفت. زیرا هر پیشنهادی از سوی جوزف بورل، معاون رئیس جمهور برای ایران، در صورتی که با اهداف کنگره و سنای آمریکا در مورد سپاه مغایرت داشته باشد، قطعاً سناتورها را وادار می کند تا تمامی طرح های ضد ایرانی، ضد بورژوازی و ضد سپاه را قانونی کنند. در همین حال، آرای قابل توجه سناتورهای هر دو حزب به وضوح نشان می دهد که وتو نهایی جو بایدن نمی تواند قدرت سنا را نقض کند. باید دید جو بایدن، جوزف بول و معاونش انریکه مورا چه تصمیم متوسطی خواهند گرفت که سنا یا کنگره را متقاعد به ترغیب ایران به احیای برجام نخواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید