چه کسی کلید باز کردن قفل هسته ای را در دست دارد؟

چه کسی کلید باز کردن قفل هسته ای را در دست دارد؟

روز جدید از آنجایی که یکی از دیپلمات‌های ارشد اتحادیه اروپا اخیراً در تهران برای نجات توافق هسته‌ای تلاش می‌کند، چشم‌ها به تصمیم تهران دوخته شده است، جایی که ممکن است انتظار کمی برای انعطاف در درخواست کلیدی آن وجود داشته باشد. در این زمینه، این دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا می گوید پیشنهاد فعلی می تواند آخرین نی برای شکستن بن بست توافق هسته ای با ایران باشد.

آخرین فرصت برای نجات بردجام

به گزارش المانیتور، شب گذشته اتحادیه اروپا هماهنگ کننده مذاکرات خود را برای احیای توافق هسته ای ایران به تهران فرستاد تا کشورها را به میز مذاکره بازگرداند. پس از یک وقفه دو ماهه، انریکه مورا، دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا، وارد تهران می شود تا با علی باقری کنی، مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران دیدار کند تا او را متقاعد کند که مذاکرات را در جایی که دو کشور در وین به پایان رساندند، از سر بگیرد. بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و مقام ارشد مورا، گفت که این نشست «آخرین نی» از بن‌بستی بود که دیپلمات‌های ایران، آمریکا، آلمان، فرانسه، بریتانیا، روسیه و چین را به پایتخت‌هایشان آورد. برگشتن.

آیا توسعه جدیدی وجود ندارد؟

پیش از ورود مورا، سعید حاطب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری در تهران گفت که دیپلمات اتحادیه اروپا باید به عنوان نماینده عمل کند و “هیچ اتفاق جدیدی رخ نمی دهد”. مقامات آمریکایی تا حدودی خوشبین هستند. ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه روز دوشنبه به خبرنگاری گفت: «او به برنامه های خود از اینجا و آنجا ادامه می دهد. پرایس افزود که این دیپلمات اروپایی از سوی واشنگتن به دلیل تلاش هایش برای پایان موفقیت آمیز مذاکرات برای از سرگیری تمجید شد.

چه کسی کلید باز کردن قفل هسته ای را در دست دارد؟

عدم تمایل ظاهری جمهوری اسلامی و اتحادیه اروپا به انتشار جزییات دستور کار مورا به رسانه های ایران فضایی داده است تا تحلیل کنند که مورا چگونه می تواند مسیر خود را تغییر دهد و طبق سرمقاله فراز آیا او «کلید» است یا خیر. اصلاح طلب شرق همچنین بر این گمانه زنی تاکید کرد که مورا تلاش می کند مقامات ایرانی را برای رد درخواست آمریکا مبنی بر حذف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از لیست تروریستی این وزارتخانه متقاعد کند. ایالت آمریکا اما جمهوری اسلامی به شدت تاکید کرده است که این اقدام شرط احیای برجام و عمل به تعهدات خود در برجام خواهد بود.

شاید آخرین فرصت

روزنامه اصلاح طلب ابتکار همچنین خاطرنشان کرد که مأموریت مورا می تواند نشان دهنده «عزم اروپا برای یافتن راه حل، بدون توجه به رویکرد آمریکا» در زمانی که برجام «دفاع از زندگی» است، باشد. با توجه به اینکه دیدار مورا «شاید آخرین فرصت» است، سرمقاله این روزنامه پیش بینی می کند که سرنوشت توافق 2015 ممکن است به تلاش های میانجی اخیر برای متقاعد کردن طرف ایرانی بستگی داشته باشد. جهانبخش ایزدی، تحلیلگر محافظه‌کار بین‌المللی نیز به ایسنا گفت: سفر مور موفقیت‌آمیز نخواهد بود، مگر اینکه ابتکار جدیدی در پیش بگیرد. وی گفت: اما اگر اروپایی ها بخواهند به ایران امتیاز بدهند و به ایران اجازه دهند از تخفیف تحریم ها استفاده کند، می توانند به سمت توافق حرکت کنند.

به امید احیای برجام

در همین زمینه، روز گذشته و در آستانه سفر مورا به تهران، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی با ابراز نگرانی از غنی سازی اعلام نشده اورانیوم در ایران، نسبت به احیای آژانس ابراز امیدواری کرد. انرژی اتمی گفت آژانس بین المللی انرژی اتمی عمیقا نگران غنی سازی اعلام نشده اورانیوم ایران است و به نظر می رسد مذاکرات برای بازگرداندن توافق هسته ای 2015 به بن بست رسیده است. گروسی در سخنرانی خود در پارلمان اروپا گفت در چند ماه گذشته آژانس بین المللی انرژی اتمی توانسته است اورانیوم غنی شده را در مکان هایی که ایران اعلام نکرده است شناسایی کند. او گفت: «ما در این مورد بسیار نگران هستیم. وضعیت خیلی خوب به نظر نمی رسد. ایران در حال حاضر اطلاعات مورد نیاز ما را ارائه نکرده است.

دیدگاهتان را بنویسید