ائتلاف 10 کشور آمریکا برای مقابله با حوثی ها در یمن / عدم حضور عربستان، مصر و امارات

ائتلاف 10 کشور آمریکا برای مقابله با حوثی ها در یمن / عدم حضور عربستان، مصر و امارات

شرکت های بزرگ کشتیرانی به طور موقت تردد از طریق تنگه باب المندب را متوقف کرده اند. این شرکت ها عبارتند از Maersk دانمارک، Hapag-Lloyd آلمان، CMA CGM فرانسه و MSC ایتالیا-سوئیس.

آمریکا از تشکیل ائتلاف دریایی با حضور 5 کشور برای مقابله با حملات حوثی های یمن (انصارالله) در دریای سرخ خبر داد.

به گزارش عصر ایران، این ائتلاف متشکل از 5 کشور آمریکا، انگلیس، بحرین، کانادا، فرانسه، ایتالیا، هلند، نروژ، سیشل و اسپانیا است.

از میان کشورهای منطقه تنها بحرین در این ائتلاف شرکت کرد. غیبت عربستان، امارات و مصر بیش از سایر کشورهای این ائتلاف محسوس است.

بحرین همچنین میزبان ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا است.

آمریکا این ائتلاف را برای مقابله با حملات حوثی های یمن (انصارالله) به کشتی های تجاری مرتبط با اسرائیل و اسرائیلی ها تشکیل داد.

در هفته‌های اخیر، حملات حوثی‌های یمن به کشتی‌های تجاری مرتبط با اسرائیل در دریای سرخ منجر به دستگیری حداقل یک کشتی و آسیب دیدن چندین کشتی دیگر شده است. به همین دلیل هزینه بیمه کشتی های این مسیر به شدت افزایش یافته است.

5 شرکت بزرگ کشتیرانی نیز تردد در دریای سرخ را متوقف کردند.
جزئیات اتحاد جدید

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا روز دوشنبه از تشکیل یک ائتلاف بین‌المللی متشکل از 10 کشور برای مقابله با حملات مکرر حوثی‌ها به کشتی‌هایی که آنها «مرتبط» با اسرائیل در دریای سرخ می‌دانند، خبر داد.

در بیانیه ای از سوی لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده آمده است: کشورهای متعهد به اصل اساسی آزادی دریانوردی باید برای مقابله با این چالش با یکدیگر همکاری کنند.

خبرگزاری فرانسه نوشت: نیروهای حوثی مورد حمایت ایران حملات خود را به نفتکش ها، کشتی های باری و دیگر کشتی ها در دریای سرخ افزایش داده اند. آنها می گویند که با این اقدامات به دلیل جنگ با حماس در نوار غزه به اسرائیل فشار می آورند.

وزیر دفاع آمریکا گفت که ائتلاف امنیتی “برای تضمین آزادی دریانوردی برای همه کشورها و ارتقای امنیت و رفاه منطقه” کار خواهد کرد.

این ائتلاف شامل 10 کشور آمریکا، بریتانیا، بحرین، کانادا، فرانسه، ایتالیا، هلند، نروژ، سیشل و اسپانیا است.

حوثی‌های یمن (انصارالله) روز دوشنبه اعلام کردند که «نیروهای مسلح یمن عملیاتی را علیه دو کشتی مرتبط با رژیم صهیونیستی انجام دادند». اولین کشتی Swan Atlantic حامل نفت و دیگری MSC Clara حامل کانتینرها بود.

حوثی‌ها در بیانیه روز دوشنبه خود هشدار دادند: در حالی که برادران سرسخت ما در نوار غزه به آب و دارو نیاز دارند، به همه کشتی‌هایی که به بنادر اسرائیل می‌روند، صرف نظر از ملیتشان هشدار می‌دهند که در دریای عرب و دریای سرخ حرکت نکنند.

به گفته مالک شرکت Inventor Chemical Tankers، کشتی نروژی M/V Swan Atlantic روز دوشنبه در دریای سرخ مورد اصابت یک “شیء ناشناس” قرار گرفت.

این شرکت در بیانیه ای اعلام کرد: خوشبختانه خدمه کشتی آسیبی ندیدند.

این شرکت خاطرنشان کرد که نفتکشی که فرانسه را به مقصد جزیره ریونیون ترک کرده بود، هیچ ارتباطی با اسرائیل نداشت.
M/V Swan Atlantic اکنون تحت حفاظت نیروی دریایی ایالات متحده است.

در حال حاضر هیچ اطلاعاتی در مورد کشتی دوم وجود ندارد.

در پی این حملات، شرکت های بزرگ کشتیرانی به طور موقت تردد از طریق تنگه باب المندب را متوقف کردند. این شرکت ها عبارتند از Maersk دانمارک، Hapag-Lloyd آلمان، CMA CGM فرانسه و MSC ایتالیا-سوئیس.

40 درصد تجارت بین المللی دریایی از این تنگه می گذرد.

شرکت نفت بریتانیایی بریتیش پترولیوم (BP) نیز اعلام کرد که حرکت تمامی کشتی های خود را «به دلیل بدتر شدن وضعیت امنیتی حمل و نقل دریایی در دریای سرخ» به طور موقت متوقف کرده است.

فرونت لاین، چهارمین شرکت بزرگ نفتکش جهان مستقر در قبرس، همچنین اعلام کرد که از عبور از دریای سرخ و خلیج عدن اجتناب خواهد کرد.

این حملات روز دوشنبه در حالی انجام شد که وزیر دفاع آمریکا پس از سفر به بحرین، محل استقرار ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا، به اسرائیل سفر کرد.

وزیر دفاع آمریکا در یک کنفرانس خبری گفت: “در دریای سرخ، ما یک نیروی دریایی چند ملیتی را رهبری می کنیم تا از اصل اساسی آزادی دریانوردی حمایت کنیم. حمایت ایران از حملات حوثی ها به کشتی های تجاری باید متوقف شود.”

ارتش آمریکا اعلام کرد که یک ناوشکن آمریکایی روز شنبه ۱۴ پهپاد را در دریای سرخ که از مناطق تحت کنترل حوثی‌های یمن شلیک شده بودند، سرنگون کرد. دولت بریتانیا همچنین گفت که یکی از ناوشکن هایش یک پهپاد تهاجمی مشکوک را در این منطقه سرنگون کرد.

محمد عبدالسلام، سخنگوی حوثی‌ها روز شنبه اعلام کرد که عمان میانجی‌گری امنیت دریایی در منطقه است. وی در توییتی نوشت که مذاکرات «با حمایت برادرانمان در سلطان نشین عمان… با تعدادی از نهادهای بین المللی درباره عملیات در دریای سرخ و دریای عرب» در جریان است.