آیا جنگی تمام عیار بین اسرائیل و آمریکا با حوثی ها در دریای سرخ در راه است؟ / عربستان نگران روابط خود با تهران است

آیا جنگی تمام عیار بین اسرائیل و آمریکا با حوثی ها در دریای سرخ در راه است؟  / عربستان نگران روابط خود با تهران است

بیانیه حوثی‌های یمن مبنی بر اینکه قصد دارند تا زمانی که کمک‌های بشردوستانه به غزه اجازه ورود پیدا نکنند، تمام کشتی‌های عازم شهر ایلات در جنوب اسرائیل را مسدود کنند، سطح تهدید را به سطح استراتژیک بین‌المللی رسانده است. در صورت تحقق این تهدید، پاسخ مستلزم سازماندهی و اقدامات متقابلی است که نه تنها مستلزم حمله به اهداف در پایگاه های حوثی، بلکه مستلزم عملیات هدفمند در صنعا است.

زوئی بارل در هاآرتص نوشت: اعلام حوثی‌های یمن مبنی بر اینکه آنها قصد دارند تا زمانی که کمک‌های بشردوستانه به غزه اجازه ورود پیدا نکنند، تمام کشتی‌های عازم شهر ایلات در جنوب اسرائیل را مسدود کنند، سطح تهدید را به 1 افزایش داد. استراتژی بین‌المللی افزایش یافت.

در ادامه این مقاله آمده است: در صورت تحقق این تهدید، پاسخ مستلزم سازماندهی و اقدامات متقابلی است که نه تنها مستلزم حمله به اهداف در پایگاه های حوثی ها، بلکه نیازمند عملیات هدفمند در صنعا است.

تصمیم حوثی ها می تواند دریای سرخ را در مرکز تدارکات نظامی یا یک رویارویی نظامی همه جانبه قرار دهد، زیرا به نظر می رسد حضور نظامی آمریکا و اسرائیل در دریای سرخ در ایجاد یک عامل بازدارنده علیه حوثی ها ناموفق بوده است.

آنچه ممکن است مورد نیاز باشد نمایش قدرت قابل توجهی در آینده نزدیک است، چیزی که نمی توان منتظر استقرار نیروی دریایی بین المللی مانند آنچه ایالات متحده می خواهد در منطقه مستقر شود.

پاسخ به این اقدام حوثی‌ها نه تنها در دریای سرخ، بلکه برای مقابله با تهدیداتی که ایران بارها در مورد تنگه هرمز اعلام کرده است، خواهد بود.

بیانیه حوثی ها در پاسخ به وتوی قطعنامه پیشنهادی آمریکا مبنی بر آتش بس فوری در غزه بود. این همچنین واکنشی تمسخر آمیز به طرح آمریکا برای ایجاد یک نیروی چند ملیتی بود.

بر اساس گزارش‌های رویترز و بلومبرگ، عربستان سعودی اکنون واشنگتن را تحت فشار قرار می‌دهد تا در پاسخ‌های خود به حوثی‌ها برای تکمیل توافق صلح بین عربستان سعودی و حوثی‌ها، «خودداری کند».

محمد عبدالسلام، سخنگوی حوثی‌ها و رئیس تیم مذاکره‌کننده حوثی‌ها روز جمعه اعلام کرد که توافقی با میانجیگری عمان حاصل شده است که منجر به آتش‌بس رسمی و دائمی و متعاقباً پایان جنگ خواهد شد. این طرح شامل آزادی متقابل زندانیان حوثی و دولت یمن، پرداخت حقوق به مقامات یمن شاغل در دولت حوثی، رفع محاصره بندر حدیده، بازگشایی فرودگاه صنعا و خروج تمامی نیروهای خارجی است. از یمن به ویژه نیروهای سعودی.

سپس مذاکراتی بین حوثی ها و دولت یمن در مورد ایجاد یک نهاد دولتی مشترک که برای انتخابات عمومی آماده می شود، انجام خواهد شد. برای استقبال از این توافق خیلی زود است، اما به نظر می رسد که این توافق حداقل تا زمانی که تصمیم حوثی ها در دریای سرخ اعلام نشود، شانس زیادی برای اجرایی شدن دارد.

سعودی ها و واشنگتن به طور کلی نگران هستند که یک رویارویی تمام عیار با حوثی ها می تواند تلاش های دیپلماتیک را متوقف کند، جنگ در یمن را تجدید کند و حملات به اهدافی در عربستان سعودی را از سر بگیرد.

نگرانی دیگر عربستان این است که حمله آمریکا به حوثی‌ها می‌تواند به روابط بین ریاض و تهران آسیب برساند، زیرا این دو از زمان از سرگیری روابط دیپلماتیک در ماه مارس گذشته به آرامی در حال بازسازی روابط هستند. این سوال همچنین این است که چرا سعودی ها عجله ای برای پاسخ به درخواست آمریکا برای پیوستن به نیروی چند ملیتی که می خواهد در دریای سرخ ایجاد کند، ندارند.

عجیب است که آمریکا که حتی فروش تسلیحات به عربستان را برای پایان دادن به جنگ یمن متوقف کرده بود، اکنون می تواند وارد جنگ با حوثی ها شود.

ملاحظات مشابهی مورد توجه حوثی‌ها است، که ظاهراً معتقدند کارت‌هایی که در دست دارند آنقدر قوی است که به آنها اجازه می‌دهد دریای سرخ را بدون پرداخت هزینه زیاد ببندند. حوثی ها موشک های روسی را در دریای سرخ مستقر کرده اند. بر اساس گزارش های رسیده از یمن، آنها همچنین دارای جت های MIG و سوخوی روسی هستند که از ارتش یمن گرفته اند.