ابر تورم در بازار خودرو روز جدیدی است

ابر تورم در بازار خودرو روز جدیدی است

کارشناس خودرو: به غیر از وزیر صمت، مجلس باید کارت زرد می گرفت

گروه اقتصادی

قیمت خودرو به مدت یک سال و نیم با تورم عجیبی روبرو شد. شاید نرخ های عجیب تورم در ایران برای سایر مردم عادی شده باشد و اگر متفاوت باشد جای تعجب دارد. اما مواظب باشید از یک دهه قبل یا قبل از انقلاب صحبت نکنید. داستان مربوط به یک سال و نیم گذشته است. قبل از انتخابات ریاست جمهوری قیمت سمند (که خودروی گران قیمت و مشکل ساز است) 170 میلیون بود. امروز در بازار آزاد قیمت همین سمند 200 میلیون تومان افزایش یافته است! یا همان پرایدی که خط تولیدش تعطیل شده و قرن ها طول می کشد تا پرایدهای ترانزیت جمع آوری و از سطح جاده ها اسقاط شوند. یعنی نزدیک به 250 میلیون تومان! در این گزارش جدولی وجود دارد. خودت ببین تا باور کنی راه حل چیست؟ گویی به وزیر صنعت که چندی پیش از استیضاح فرار کرده بود «کارت زرد» می دهد! دیروز به دلیل گرانی خودرو، نمایندگان آقای وزیر را (که در این مدت هیچ قول کوچک و بزرگی نداده است) به مجلس کشاندند. پاسخ های فاطمی امین درباره گرانی خودرو قانع کننده نبود و کارت زرد گرفت و بس. آیا قیمت ها کاهش یافته است؟ فعالان بازار خودرو معتقدند تا زمانی که تورم عمومی بالا باشد، قیمت خودرو نیز افزایش خواهد یافت. مانند سایر کالاها. مانند نان، شکر، شیرینی، آجیل، میوه، اجاره، روغن موتور و غیره. پس توقع چیز خاصی نداشته باش

وعده هایی که محقق نشد

فربد زاوه، کارشناس خودرو در گفت و گو با «اعتماد» درباره افزایش ناگهانی قیمت خودرو و عملکرد وزارت ایمنی در این حوزه اظهار کرد: هرچند وزیر ایمنی در مورد وعده های گذشته خود زیر سوال می رود، اما می توان گفت: مقصر اصلی این پرونده در واقع خود نمایندگان مجلس هستند. البته ساختار مالی دولت در وزارت اقتصاد، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی را نیز در این موضوع نباید نادیده گرفت. زاوه خاطرنشان کرد: بودجه در دو سال اخیر دستخوش تغییرات اساسی شده و بدون توجه به تراز دخل و خرج و چشم پوشی از واقعیت های موجود کسب درآمد در برخی موارد هزینه های زیادی انجام می شود. اصولاً اقتصادی که از تورم اصلی رنج می برد و درکی از کسری بودجه در مجلس ندارد، چنین افزایش قیمتی هم دارد.

آگاهی از مکانیسم تورم در کشور ضعیف ترین است

این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه کمترین آگاهی نسبت به سازوکار تورم در کشور وجود دارد، گفت: تنها در حوزه خودرو با رشد قیمت مواجه نبوده ایم و شاهد هستیم که میانگین قیمت مسکن در تهران 50 افزایش یافته است. درصد در ماه های اخیر و از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون 100 درصد افزایش قیمت مسکن داشته است. با خودرو بالای 100 درصد افزایش قیمت داریم و با غذا هم همین افزایش قیمت را داریم. بنابراین این موضوع فقط مربوط به حریم خصوصی نیست و مشکل بزرگتر از یک وزارتخانه است و تا زمانی که تعاملات بین المللی شکل نگیرد، با این وضعیت مواجه هستیم.

مجلس باید کارت زرد می گرفت

وی ادامه داد: وقتی طرح و قانونی تصویب می شود، مثلاً دولت حق ندارد با گروه 1+5 سازش کند یا مسائل FATF به بن بست رسیده باشد، نمی توان انتظار داشت که تورم در کشوری افزایش پیدا نکند. به گفته این معاون، وی مستحق کارت زرد بود و نه تنها وزیر صمت، هرچند در سابقه یک ساله خود نیز عملکرد مثبتی نداشته و نتایج به دست آمده در خودروسازی غیرقابل دفاع است، اما در مورد مسائل مرتبط به خودروها، در شرایط کنونی باید تمام تلاش آنها باشد، همچنین بی اثر خواهد بود. زاوه همچنین با بیان عدم تحقق وعده های وزیر صمت تصریح کرد: هیچکس در این شرایط نمی تواند گرهی از خودروها بگشاید. اما مشکل اینجاست که آقای فاطمی امین نمی داند که نمی تواند این مشکل را حل کند زیرا عامل تورم جای دیگری است. البته ناگفته نماند که با برنامه هایی که اجرا می کند باعث تورم نیز می شود و ایشان و آقای رضا شیوا رئیس شورای رقابت و وزرای سابق در کنار عوامل تورم در کشور هستند. و با قیمت های اجباری و زیان هنگفت در شرکت های خودروسازی که به دلیل افزایش تعهدات به شبکه بانکی باعث افزایش تورم عمومی در کشور شدند.

12 محصول جدید یک هدر است

این کارشناس بازار خودرو با اشاره به برنامه های وزیر ایمنی گفت: اجرای این برنامه ها در شرایط تحریم باعث تعمیق مشکلات حوزه خودرو می شود و اینکه وزیر ایمنی در مجلس اعلام می کند که 12 محصول جدید به بازار می آید، اصلا منطقی نیست، زیرا برای بازار 450 تا 500 هزار عددی 12 محصول به معنای ضرر خالص است. وی در خصوص وعده وزیر دفاع مبنی بر تولید 3 میلیون خودرو در سال، گفت: چرا باید چنین قولی بدهد در حالی که چنین ظرفیتی در کشور وجود ندارد و تقاضایی برای این میزان خودرو وجود ندارد؟ مشکل اصلی این است که کل دستگاه های اجرایی، اعم از دولت و مجلس، چشم خود را بر نحوه شکل گیری تورم در کشور بسته اند، اما نمایندگان مردم در این کشمکش ها بیشترین مقصر هستند، زیرا وزیر بدون هیچ کاری نمی تواند کاری انجام دهد. بودجه. وی افزود: بودجه ای که با کسری 300 هزار میلیارد تومانی مواجه است و تنها 50 درصد درآمد آن محقق می شود، مشخص است که به تورم عمومی ختم می شود.

نامه هایی که در بازار خودرو کارایی ندارند

این کارشناس بازار خودرو در پاسخ به نامه دیروز وزارت حریم خصوصی به شرکت های خودروسازی و ارائه لیست خریداران محصولات در 48 ماه گذشته و حذف آنها از خرید عرضه جدید گفت: به نظر نمی رسد این موضوع باشد. روش صحیح کنترل تورم در کشور و قطعا چنین نامه هایی در بازار خودرو تاثیری نخواهد داشت، مثلا وقتی فردی تب بالایی دارد به کلینیک مراجعه می کند تا ریشه تب را در بدنش شناسایی کند. کدام قسمت بدن او عفونت دارد اما اگر به جای کلینیک به سالن برود این تب از بین می رود؟ وی بیان کرد: در این نامه آمده است افرادی که در 2 سال گذشته خودرو خریداری کرده اند دیگر از بورس خودرو نخرند. اما مشکل اصلی این نیست که عده ای می توانند خودرو را ارزان تر بخرند و در بازار گران بفروشند، زیرا قیمت نهایی در بازار قیمتی است که برخاسته از سازوکار کلان اقتصادی در کشور و حجم پول، اقتصادی است. رشد، ثروت مردم و توزیع آن و تورم موجود ایجاد می شود. زاوه خاطرنشان کرد: در این شرایط حتی اگر تولید خودرو به 5 میلیون دستگاه در سال برسد، مشکلات حل نمی شود، واردات حدود 2 تا 3 هزار دستگاه بوده و میزان تولید به یک میلیون و 600 هزار دستگاه رسیده است. در سال 1389 و میزان واردات به 70 هزار دستگاه رسید و قیمت پراید به 16 میلیون تومان افزایش یافت و امروز همچنان در بهترین وضعیت قرار دارد، 10 سال پیش در همین وضعیت قرار داریم اما در آن زمان نیز شاهد بودیم که اگرچه عرضه خودرو افزایش یافت، اما تورم کاهش پیدا نکرد و مشکل اصلی پول در کشور است. وی بیان کرد: اگر فقط خودرو در کشور گران می شد قطعا با افزایش خودرو در کشور می شد این مشکل را حل کرد اما سوال اینجاست که اگر مشکل از تعداد خودرو است چرا مسکن گران شد. و امروز 400000 .در منطقه 22 جای خالی است و نیمی از آپارتمان های منطقه پردیس خالی است. چرا قیمت ها مدام افزایش می یابد؟

دیدگاهتان را بنویسید