حاجی اسماعیلی: دولت عامل اصلی تورم است/ هر روز شاهد تکانه های جدیدی در اقتصاد هستیم

حاجی اسماعیلی: دولت عامل اصلی تورم است/ هر روز شاهد تکانه های جدیدی در اقتصاد هستیم

روز جدید : دولت عامل اصلی تورم در کشور است چرا که اتفاقاتی که در حوزه اقتصاد کلان و خرد رخ می دهد ناشی از سیاست ها و برنامه هایی است که دولت دنبال می کند. هر چیزی که دولت بتواند در حوزه تعاملات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی مشکل ایجاد کند، بر مردم و قیمت کالاها و سایر بخش‌های اقتصادی که مردم در آن مشارکت دارند، تأثیر می‌گذارد. اگر دولت در تعامل سیاسی با دنیا باز باشد، خود به خود می توانیم آثار و نتایج آن را در بخش اقتصادی و اجتماعی ببینیم.

این تحلیلگر بازار سرمایه معتقد است: در حوزه اقتصادی کاملاً وابسته به سیاست های تعیین شده از سوی دولت هستیم. قیمت ها را دولت تعیین می کند، افزایش قیمت ها را دولت و حتی نرخ ارز را دولت تعیین می کند. بنابراین دولت عامل تورم است.

حمید حاج اسماعیلی، تحلیلگر بازار سرمایه درباره افزایش قیمت کالاها گفت: مهم ترین دلیلی که هر روز شاهد افزایش قیمت در بازار هستیم، تورم بالایی است که وجود دارد. همچنین به دلیل کمبود کالا در بازار برخی از کالاها در انبار یا انبار می شوند. دلیل دیگر شرایط واردات، صادرات و تولید در حوزه اقتصادی است که کاملاً عادی نیست و همچنین بی ثباتی در حوزه اقتصادی وجود دارد. اینها دلایل اصلی افزایش قیمت ها هستند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت در بازار قیمت ارز است که اقتصاد ما را تحت تاثیر قرار می دهد و با نوسانات قیمت ارز، قیمت بسیاری از کالاها در کشور تغییر می کند و همچنان به ارز وابسته هستیم. این موضوع قبل از انقلاب وجود داشت و امروز هم وجود دارد. به دلیل وابستگی ما به درآمدهای نفتی، ارز بر قیمت کالاها در ایران تأثیر می گذارد. هر گونه نوسان در قیمت ارز می تواند قیمت کالاها و خدمات را در ایران جابه جا کند.

این تحلیلگر اقتصادی با اشاره به اینکه مدیریت در این شرایط باید چه کاری انجام دهد، گفت: گام اول ایجاد ثبات در اقتصاد است. بدون ایجاد ثبات در اقتصاد نمی توان تورم را کنترل کرد و قیمت ها را کاهش داد. بنابراین اولین وظیفه دولت ایجاد ثبات اقتصادی و اجتماعی است. چیزی که قبلا هرگز اتفاق نیفتاده است. موضوع دوم کنترل نرخ ارز است که خود می تواند اقتصاد ما را تغییر دهد. یعنی دولت علاوه بر آرامش بخشیدن به سیاست های پولی، مالی و اقتصادی، باید نرخ ارز را به صورت جداگانه تثبیت و کنترل کند.

این مدرس دانشگاه معتقد است: وضعیت اقتصادی همچنان بحرانی است و هر روز شاهد شرایط جدید و شوک های جدید در حوزه اقتصاد هستیم که وابستگی شدید قیمت ها به مواد اولیه و هزینه ها به دلیل مشکلات خارج از کشور است. البته در این شرایط نمی توانیم تورم و قیمت ها را کنترل کنیم. بنابراین دولت باید در حوزه سیاست های اقتصادی ثبات ایجاد کند تا قیمت ارز را کنترل کند و بر این اساس، شرایط فعالیت اقتصادی در ایران را هموار کند. بدون این اقدامات کاهش تورم در ایران امکان پذیر نیست.

در پاسخ به این سوال که دولت چه نقشی در قیمت گذاری کالاها دارد؟ وی افزود: دولت عامل اصلی تورم در کشور است زیرا اتفاقاتی که در حوزه اقتصاد کلان و خرد رخ می دهد ناشی از سیاست ها و برنامه هایی است که دولت دنبال می کند. هر چیزی که دولت بتواند در حوزه تعاملات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی مشکل ایجاد کند، بر مردم و قیمت کالاها و سایر بخش‌های اقتصادی که مردم در آن مشارکت دارند، تأثیر می‌گذارد. اگر دولت در تعامل سیاسی خود با جهان باز باشد، خود به خود می توانیم آثار و نتایج آن را در بخش اقتصادی و اجتماعی مشاهده کنیم.

حاج اسماعیلی افزود: در حوزه اقتصادی کاملاً وابسته به سیاست های تعیین شده از سوی دولت هستیم. قیمت ها را دولت تعیین می کند، افزایش قیمت ها را دولت و حتی نرخ ارز را دولت تعیین می کند. بنابراین دولت عامل تورم است. دولت مسئول حوادث و شرایط اقتصادی است که در کشور ایجاد شده است و اکنون این مشکلات بدون کارآمدی دولت و مدیریت دولت و بدون دخالت دولت قابل حل نیست. چیزی در دست مردم نیست که مردم را در این امر مقصر بدانند. متأسفانه مردم در عرصه های اقتصادی و سیاسی تحت تأثیر سیاست ها و حاکمیت دولت قرار دارند.

این تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به همسویی مجلس و دولت در بحث اقتصادی خاطرنشان کرد: از نظر جهت گیری سیاسی از یک مجموعه و اردوگاه هستند. در کوتاه مدت ممکن است فکر کنیم که می توانند از این همراهی و هم افزایی برای برخی موارد استفاده کنند، اما نقش اصلی آنها از نظر فلسفی کاملاً متفاوت است. دولت مجریه و مجلس قانونگذار و ناظر است. بنابراین، نمی توان این دو را در هماهنگی کامل با یکدیگر ترکیب کرد. البته با گذشت زمان اختلافات و تنش های دولت و مجلس بیشتر نمایان می شود چرا که آنها باید مسئولیت پذیر باشند و بر اساس وظایف ذاتی خود به وظایف ذاتی خود عمل کنند.

وی در پاسخ به این سوال که ورود بی رویه دولت به اقتصاد تا چه اندازه بر قیمت کالاها تاثیر می گذارد؟ گفت: این هم یکی از موارد است. یکی از دلایل گرانی این است که دولت در حال تجارت است. دولت به دنبال منافع در بازار است و به دلیل گرایش هایی که از نظر منافع، سیاسی و فرهنگی در کشور دنبال می کند، مالکیت مطلق اقتصادی می خواهد. در حالی که دولت منافع خود را از طریق فعالیت های اقتصادی در کشور دنبال می کند، شاهد مشکلاتی برای مردم و ورود بخش خصوصی و اقدامات غیرسازنده مانند گرانی و تورم در کشور خواهیم بود. زیرا درآمدهای دولت کاهش یافته و جدی تر از درآمدهای کسب و کار و بازار کار در کشور است، زیرا برای تامین هزینه های کشور نیاز به درآمد وجود دارد و این درآمدها به هر شکلی که او فکر می کند دنبال می کند.

دیدگاهتان را بنویسید