ابر در 5 کیلومتری کهریزک چیست؟

ابر در 5 کیلومتری کهریزک چیست؟

روز جدید : گزارش ناسا از وجود ابر 5 کیلومتری گاز متان در جنوب تهران در روزهای اخیر توجه رسانه ها را به خود جلب کرده است. اما کارشناسان شهرداری به نوعی این موضوع را تکذیب کردند. روز گذشته مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهر تهران در واکنش به این خبر گفت: هنوز گزارش مکتوبی از نهادهای بالادستی محیط زیست مبنی بر صحت این خبر دریافت نکرده ایم.معاون سازمان مدیریت و دفع پسماند شهرداری تهران نیز به نوعی این خبر را تکذیب کرد. ابر گاز متان به ابعاد تقریباً «پنج کیلومتر» در جنوب تهران که به یکی از زباله‌های کلان شهر تهران متصل است، یکی از 50 نقطه‌ای است که ناسا تاکنون به عنوان منبع انتشار گاز متان در تهران شناسایی کرده است. جهان . بر اساس گزارش این سازمان، این گاز در چندین منطقه جهان از جمله ترکمنستان، خاورمیانه و جنوب غربی آمریکا نیز مشاهده شده است.

تولید متان برای ایجاد ابر کافی نیست

حسین حیدریان معاون سازمان پردازش و دفع پسماند شهرداری تهران در گفتگو با یک پایگاه خبری با تکذیب ایجاد ابر متان به دلیل دپوی زباله در جنوب شهر تهران گفت: در مرکز شهر آرادکو زباله ها به مدت 60 سال پردازش و مدفون شده است و اگر ناشی از ایجاد ابر متان بوده باشد، باید در این مدت آن ابر دیده شده باشد. در گذشته دفع مطلق در آرادکو داشتیم اما میزان دفع مطلق از دهه 1980 کاهش یافته است و در حال حاضر بیشتر زباله هایی که به آرادکو می رسد فرآوری می شود و قسمت ارگانیک زباله نیز به صورت هوازی به CO2 تبدیل می شود و تولید متان به بزرگی ایجاد ابر نیست.

انتظار می رود گزارش کتبی ارائه شود

عزیزی مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهر تهران نیز در این خصوص گفت: این موضوع صرفا به صورت خبری منتشر شد و سوال ما از دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران و محیط زیست تهران با این پاسخ مواجه شد که همچنان در حال پیگیری است. نوشتن از مقامات بالادستی در این زمینه چیزی منتشر نشده و این تنها خبری است که باید بررسی شود. وی در ادامه افزود: هیچ اقدامی که باعث تولید گاز متان در کهریزک شود، انجام نداده ایم. البته در مجموعه آرادکوه یک مشکل باقی مانده وجود دارد که در حال هوادهی است. اما برای تولید گاز متان در این مجتمع کاری انجام نداده ایم. مکان های مختلفی در کهریزک وجود دارد که ممکن است عامل این مشکل باشد. البته اگر اصل موضوع تایید شود اما هنوز گزارش مکتوبی در این زمینه دریافت نکرده ایم.» عزیزی درباره انتشار بوی نامطبوع در اطراف مجموعه آرادکوه نیز گفت: گزارشی در این زمینه به ما نرسیده است. توجه به سال گذشته اقدامات موثری در این راستا انجام شده است، اما اگر ادعا کنیم اساساً بویی وجود ندارد، صحیح نیست. مدیریت زباله‌های این مجموعه را به‌گونه‌ای انجام می‌دهیم که نیمی از زباله‌های ورودی دفن، مقداری تفکیک و بخشی برای سوزاندن استفاده می‌شود».

نشت 8500 کیلوگرم متان در ساعت

یورونیوز در گزارشی به نقل از اداره کل هوانوردی و فضایی آمریکا گزارش داد که محققان ناسا در 5 ماه گذشته پس از نصب طیف‌سنج تصویربرداری (EMIT) در ایستگاه فضایی بین‌المللی با قابلیت تشخیص گازهای گلخانه‌ای مانند متان و دی اکسید کربن، توانستند 50 ابر متان تابنده را در چندین منطقه از جهان شناسایی کنند که بر اساس تصاویر ثبت شده توسط این طیف سنج، یکی از این مراکز حاوی ابری از گاز متان به طول 5 کیلومتر در آسمان جنوب تهران و بالای مجموعه ای از زباله است. دفن می کند و طبق تصاویر این ابر 5 کیلومتری در هر ساعت حدود 8500 کیلوگرم متان به هوا می فرستد.تنها مرکز بزرگ زباله دان در جنوب تهران با مختصات ذکر شده در گزارش ناسا می باشد. محوطه ای در آرادکو و متعلق به شهرداری تهران است که به گفته مسئولان شهری از 60 سال پیش به دفع و دفن زباله های روزمره اختصاص داشته است. و شهروندان تهرانی و با توجه به حجم زیاد دفن و دفن این سایت باید حداکثر تا 10 سال آینده تعطیل شود زیرا ظرفیت بسیاری از نقاط آن رو به پایان است متان ترکیبی از کربن و هیدروژن، عنصر اصلی گاز طبیعی مورد استفاده در منازل و صنعت، نوعی گاز گلخانه ای محسوب می شود و علاوه بر سوخت های فسیلی، استفاده از کود حیوانی در بخش کشاورزی، بخارات ناشی از تجزیه لاشه حیوانات، دفن و دفع مواد تصفیه نشده پساب های خانگی و صنعتی نیز از منابع تولید این گازهای گلخانه ای هستند.

تعهد کاهش دفن زباله های قابل انتقال در آرادکوه

مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان شورای اسلامی شهر تهران روز گذشته در مراسم راه اندازی اولین مرکز مدیریت یکپارچه پسماند شهر (MRF) گفت: این مجموعه یکی از هشت مرکز تعیین شده برای شهر تهران است به زودی در تهران افتتاح می شود. یکی از ویژگی های این مراکز فشرده سازی زباله های دفع شده است که امکان کاهش شیرابه را فراهم می کند. این در شرایطی است که پیش از این شیرابه و بوی متعفن ناشی از مدیریت این پسماندها مشکلات زیادی را برای شهروندان ایجاد می کرد. اما با راه اندازی این مرکز شیرابه ها تصفیه می شود و شاهد انتشار کمترین بوی نامطبوع خواهیم بود.«تدفین ها در آرادکو کاهش می یابد.

فقط 36 روز هوای تازه در تهران

فارغ از تایید و تکذیب ابرهای تشکیل شده توسط گاز متان، آماری از وضعیت آلودگی هوا در شهرهای بزرگ کشور منتشر شده است که حتی اگر گزارش جدید ناسا نادیده گرفته شود، نگران کننده است. بررسی ها نشان می دهد که از سال 1396 تا 1400 از مجموع 1826 روز، تهران تنها 36 روز هوای پاک داشته و 41 روز هوای پایتخت در شرایط کاملاً ناسالم بوده است. به آلودگی هوا در سال 27. شهر ایران با جمعیتی حدود 35 میلیون نفر مطالعه ای انجام داد که بر اساس آن نتیجه بررسی نشان داد که در سال 1400 نزدیک به 21000 بزرگسال بر اثر آلودگی هوا ناشی از ذرات معلق زیر 2.5 میکرون جان خود را از دست دادند. خسارت ناشی از آن حدود 11.3 میلیارد دلار است که اگر این وضعیت ادامه پیدا کند تبدیل به یک بحران می شود.

دیدگاهتان را بنویسید