ابلاغ دستور دادستان کل کشور برای رسیدگی به پرونده متهمان اغتشاشات اخیر

ابلاغ دستور دادستان کل کشور برای رسیدگی به پرونده متهمان اغتشاشات اخیر

روز جدید : ‌ ‌ یک دروازه

با دستور رئیس قوه قضائیه به دادستان کل کشور مبنی بر برخورد با عوامل ایجاد اغتشاشات اخیر و حفظ امنیت و آرامش شهروندان و برخورد قانونی با منابع نشر اکاذیب و شایعات. در جامعه حجت الاسلام والمسلمین منتظری با صدور بخشنامه ای به دادستان های سراسر کشور نحوه رسیدگی به پرونده متهمان دستگیر شده در اغتشاشات اخیر را اعلام کرد.

در بخشی از نامه دادستان کل کشور به دادستان های عمومی و انقلاب کشور آمده است: تشکیل کمیسیون کارشناسی متشکل از نمایندگان آگاه و مجاز اداره اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه پاسداران و اطلاعات نیروی انتظامی ضروری است. فرماندهی و حسب مورد نیروهای امنیتی ذیربط و اخذ نظر آن کمیسیون در کلیه موارد با رعایت موازین شرعی و قانونی و با سرعت و دقت و قاطعیت باید بررسی ها و اقدامات پیگیری لازم را به عمل آورد. انجام شد.

دادستان کل کشور در این بخشنامه تاکید کرده است که هیچ گونه سوابق کیفری، اسناد، گزارش شهود، گزارش مقامات انتظامی، اطلاعاتی و امنیتی و یا مدرک قطعی در پرونده آنها وجود ندارد و کمیسیون کارشناسی تشخیص داد که آنها نقشی نداشته اند. در اغتشاشات .او اظهار داشت که با توجیه و راهنمایی لازم باید آزاد شوند.

رئیس دادستان کل کشور عوامل شهادت یا مجروحیت پاسداران و مردم، رهبران و زیردستان در میدان و افرادی که حضورشان سازماندهی شده بود، تخریب کنندگان و تحریک اموال و اماکن خصوصی و عمومی، ادارات و ادارات را برجسته کرد. و بانک ها ، پمپ بنزین ها، دستگاه های خودپرداز و …، افرادی که به مراکز و اماکن نظامی، انتظامی و امنیتی حمله کرده اند، افرادی که سابقه حضور در تجمعات و اغتشاشات دوره های قبل را داشته اند، اراذل و اوباش دارای سابقه کیفری، فعالان فضای مجازی که بازیچه شده اند. نقش مهمی در تحریک، تشویق و سازماندهی اغتشاشات دارند و اتباع بیگانه حاضر در اغتشاشات در صورت داشتن مدارک، اسناد و مدارک کافی، تا زمان برگزاری دادگاه و صدور حکم قطعی بازداشت خواهند شد. محاکمه آنها به طور دقیق، سریع و قاطع انجام خواهد شد و پیگیری و درخواست مجازات شدید از دادگاه و صدور قرار منع تعقیب بدون اغماض.

در بخش دیگری از این بخشنامه آمده است: دانشجویان دستگیر شده باید با نظر کارشناس حراست و رئیس دانشگاه مربوطه و دانشجویانی که در اغتشاشات و مخل امنیت عمومی داخل یا خارج نقش داشته اند تصمیم گیری شود. دانشگاه باید بر حسب ماهیت و مورد رسیدگی شود، با قرار وثیقه یا بازداشت و سایر دانشجویان بازداشت شده به قید وثیقه یا بر حسب نقش و شخصیت آزاد شوند.

دیدگاهتان را بنویسید