ابهاماتی درباره ادامه حضور مهدوی کیا در تیم امید وجود دارد/ در صورت عدم آمادگی وی برای ادامه کار، سرمربی جدید منصوب می شود.


ساعت: 13:28
تاریخ انتشار: 14/02/1400
کد خبر: 1810205

تاریخ شفاهی می تواند به عنوان میراث معنوی این ورزش در یونسکو ثبت شود

رئیس کمیته ملی المپیک گفت: درباره ادامه حضور مهدوی کیا در تیم امید ابهاماتی وجود دارد و در صورت عدم آمادگی وی برای ادامه همکاری، سرمربی جدید منصوب می شود.

به گزارش خبرنگار ورزشی راه دانا ؛ مراسم افتتاحیه دستاوردهای تاریخ شفاهی ورزش ایران امروز در سالن میرابوالقاسم فارسی محل آکادمی ملی المپیک و پارالمپیک برگزار شد.

در این مراسم چهره هایی چون سید مصطفی هاشمی طبا، سیدرضا صالح امیری، علی کفاشیان، حسن روشن، فرامرس ظلی، کوروش باقری، حسن کامرانی فر و بسیاری از اسطوره های ورزش کشور به همراه جمعی از روسای فدراسیون های ورزشی حضور داشتند.

رئیس کمیته ملی المپیک با قرائت بیانیه ای گفت: امروز این سالن شاهد جمعی از افراد با فضیلت، اندیشمند و سرافراز است. از طرف جامعه ورزش ایران، آقای هاشمی طبا را گرامی می داریم. تاریخ شفاهی ورزش ایران نمادی از میراث معنوی کشورمان است. ما از تصویر یک قرن شیرین و تلخ صحبت می کنیم. تاریخ شفاهی به معنای گردآوری میلیون ها قهرمان خونخوار، ارائه ستارگان در حال و آینده و گنجینه ای از دانش، تجربه و تلاش انسان های پرتلاش است. تاریخ شفاهی تصویر اخلاق، فرهنگ و ایدئولوژی قهرمانانه ماست. منعکس کننده پیام مردان بزرگی است که مانند خورشید می درخشیدند.

صالحی امیری سپس در جمع خبرنگاران حاضر شد و به پروژه تاریخ شفاهی گفت: تاریخ شفاهی در واقع مکمل کار موزه ملی ورزش است. ورزش ایران قدمتی طولانی دارد و ورزش مدرن حدود یک قرن قدمت دارد. ما صحنه های تلخ و شخصیت های زیادی داشتیم. تا کنون خاطرات زیادی روی کاغذ و نوار ظاهر نشده است. اتفاقی که امروز افتاده این است که یک قرن تجربه، دانش و خاطرات ورزشی ایران را ثبت می کنیم که بیش از 1000 ساعت و 400 نفر ثبت شده و باید به 4000 نفر برسد.

وی افزود: در مجموع به عنوان میراث معنوی ایران گنجینه بزرگی برای آیندگان است که بدانند در تاریخ چه گذشته است. این اثر می تواند به عنوان میراث معنوی این ورزش در یونسکو ثبت شود. اینها کارهای پایگاه داده و مواد اولیه هستند. این تاریخ شفاهی با روش شناسی علمی توضیح داده نمی شود، یعنی کشف حقیقت توسط پدیده ها یک طرفه نیست. همچنین غرفه ای در موزه ملی به عنوان سالن تاریخ شفاهی ورزش افتتاح می کنیم که یکی از اقدامات همیشگی خواهد بود.

رئیس کمیته ملی المپیک درباره وضعیت تیم فوتبال امید گفت: به زودی مشکل تیم فوتبال امید را حل خواهیم کرد. من با دبیرکل فدراسیون فوتبال دیدار داشتم و این تیم برای ما بسیار مهم است. امیدواریم نیم قرن دیگر به المپیک 202024 برسیم و بازی های آسیایی بسیار مهم است. در مورد ادامه حضور آقای مهدوی کیا هنوز ابهاماتی وجود دارد و وی فعالیتی نداشته است. هفته آینده تصمیم نهایی را برای ادامه روند حضور سرمربی و کادرفنی خواهیم گرفت که با مسئولان فدراسیون به این مهم دست خواهیم یافت. کامرانی فر با مهدوی کیا صحبت می کند که در صورت آمادگی برای حضور در تیم تصمیم گیری می کنیم در غیر این صورت سرمربی جدید منصوب می شود.

وی افزود: مسئولیت مدیریت، نظارت و کارهای فنی تیم فوتبال امید بر عهده فدراسیون است و ما وظیفه داریم حمایت کنیم. ما هیچ نقشی در سایر رویه ها نداریم، زیرا پایه مادی و ظرفیت تیم در اختیار فدراسیون تخصصی است. ماموریت ما حمایت حداکثری مالی و معنوی از تیم فوتبال امید است.

رئیس کمیته ملی المپیک درباره وضعیت انجمن های ورزشی گفت: هرگونه تغییر در وضعیت انجمن ها تابع قوانین و سیاست های وزارت ورزش و جوانان خواهد بود. تا زمانی که کمیسیون تخصصی استقلال انجمن ها تشکیل نشود، تغییر قانونی صورت نمی گیرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید