ابهامات و کاستی ها در رتبه بندی معلمان پس از اصلاحات مجلس

ابهامات و کاستی ها در رتبه بندی معلمان پس از اصلاحات مجلس

آخرین گام در اجرای نظام رتبه بندی معلمان، تصویب لایحه رتبه بندی معلمان در 25 اسفند 1396 و ارسال آن به مجلس است که با توجه به دو شورای آن، گزارش شورای دوم به هیئت رئیسه مجلس تقدیم شد.

مشکلات و ابهامات لایحه رتبه بندی معلمان برای نظرخواهی از هیات امنا به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسید. بر اساس مصوبه جدید مهلت اعمال رتبه 10 شهریور 1400 و مهلت تدوین آیین نامه لایحه مذکور حداکثر تا یک ماه پس از ابلاغ می باشد.

معلم به عنوان رکن اصلی تحول در نظام آموزشی تأثیر بسزایی در کیفیت آموزش و پرورش دارد و افزایش مهارت و انگیزه معلمان یکی از مهم ترین گام های ارتقای کیفیت نظام آموزشی است. در طراحی سیستم پاداش معلم (نظام پاداش) علاوه بر مولفه های اصلی مانند مدرک تحصیلی، پرونده خدمت، منطقه جغرافیایی و دوره آموزشی که وضعیت و محدوده آن به طور کلی با در نظر گرفتن نتایج ارزیابی شفاف است. شایستگی حرفه ای و ارزیابی عملکرد تأثیر زیادی بر انگیزه و افزایش شایستگی معلمان دارد.

به همین دلیل است که دلیل اصلی تاکید بر قوانین، مقررات و اسناد مختلف از جمله سند تحول بنیادین، سیاست های کلی تغییر نظام آموزشی و قانون برنامه ششم توسعه، اجرای «ارزیابی صلاحیت»، «رتبه بندی» است. و اصلاح نظام پرداخت «و با هم; ایجاد نظام پرداختی که تأثیر هر یک از اجزای اصلی نظام پرداخت و بویژه صلاحیت های حرفه ای و حرفه ای را به درستی اعمال کند تا علاوه بر برقراری «عدالت خارجی»، «عدالت درونی» نظام پرداخت نیز محقق شود. از طریق این دو جزء

از سال 1383 سه موضوع مهم برای اجرای «رتبه‌بندی»، «سنجش شایستگی» و «نظام پرداخت معلم» با عناوین مختلف در دستگاه‌های مختلف از جمله مجلس شورای اسلامی، هیئت وزیران، شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی روشنگری ارتقا یافت. به دولت (آموزش و پرورش) واگذار شد، اما به درستی و مؤثر اجرا نشد. از آنجایی که بسیاری از تعهدات قانونی فوق از سال 1383 توسط دولت اجرا نشده است، این مصوبات در قوانین بعدی نیز تکرار شده است.

بررسی نهایی لایحه نظام رتبه بندی معلمان 24 آذرماه در مجلس شورای اسلامی برگزار شد و در نهایت به تصویب نمایندگان رسید، اما اوایل ماه گذشته برای رفع ابهامات و مشکلات توسط هیات امنا به مجلس شورای اسلامی بازگردانده شد و به تصویب رسید. جهت نظر هیأت امناء

موضوع «رتبه‌بندی معلمان» در ماه‌های اخیر با طیف‌های مختلفی مواجه بوده است – از تغییرات لایحه در مجلس تا نحوه تعیین عناوین معلمان در کلاس‌های پنج‌گانه و همسان‌سازی حقوق اساتید دانشگاه‌ها، بلاتکلیفی در تأمین بودجه، اعلامیه. چهره های مختلف افزایش حقوق، زمان اجرای آن و اعلام نظرات متناقض مجلس، کارمندان و آموزش و پرورش موجب نارضایتی فرهنگیان و اعتراضات شد.

رامین کریمی نیا، رئیس گروه رتبه بندی سازمان معلمان ایران در خصوص آخرین اصلاحات و تغییرات رتبه بندی نکاتی را بیان کرد و مزایا و معایبی را بیان کرد.

وی با بیان اینکه اصلاحات جدید رتبه بندی باید در هیات امنا بررسی شود، افزود: دولت هنوز نامه ای مبنی بر پذیرش بار مالی ارسال نکرده است. چنانچه تصویب بار مالی به صورت کتبی همراه با تقدیم لایحه به هیأت امنا اجرا نشود، طبق اصل 75 قانون اساسی به مجلس اعاده می شود.

کریمی نیا افزود: با توجه به اینکه چند ماهی است که موضوع تدوین آیین نامه اجرایی در دستور کار آموزش و پرورش قرار گرفته است، در صورت تعجیل هیئت امنا و وزارت آموزش و پرورش می توان در روزهای پایانی سال جاری اجرایی شود. هنوز مشخص نیست

مزایای مصوبه جدید طبقه بندی معلمان

این فعال صنفی معلمان در ادامه تعریف دقیق کادر اداری برای رتبه بندی، حذف عملکرد رقابتی در کسب رتبه و جایگزینی آن با تجربه، تاثیر بیشتر مدرک و تجربه به جای پژوهش و… عبارت موضوع بودن را حذف می کند. به دولت، تامین اعتبار در سال های آتی، تفکیک اندازه رتبه بندی از مبنای محاسبه حداقل دستمزد و امکان استفاده از دو معلم در کمیته حسابرسی (دو کارشناس) از مزایای قانون جدید است.

بزرگترین اشکال قطعنامه

وی بزرگترین کاستی قانون جدید را عدم تأثیرگذاری بر کیفیت کار و ارتقای جایگاه و معیشت معلمان بر اساس مفاد سند تحول بنیادین دانست. مناطق استثنایی، افزایش زمان رتبه بندی از یک ماه به سه ماه، خروج از حوزه آموزشی و فرهنگی پس از نصف شدن رتبه و حذف سایر بندهای موثر، تصمیم به افزایش اندازه رتبه بندی مانند مناطق پاکسازی شده و …. ، یکی دیگر از کاستی های قانون جدید بود.

و ابهامات

رئیس گروه رتبه‌بندی سازمان معلمان کشور همچنین با اشاره به برخی ابهامات باقی‌مانده، تصریح کرد: نبود بودجه، مشخص نبودن زمان پرداخت (سال جاری یا سال آینده)، نامشخص بودن تأثیر سال‌های تحصیلی در دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی و همکاران. طبقه بندی و ابهام در برخی موارد ماده 5 یکی از ابهاماتی است که همچنان پابرجاست.

افزایش حقوق بر اساس پنج رتبه

کریمی نیا در خصوص درصد افزایش رتبه های پنج گانه گفت: بر اساس اصلاحیه ماده 6 لایحه رتبه بندی، رتبه های موضوع این قانون با رتبه بندی فوق العاده در تصمیمات انتصاب معلمان تعیین می شود. پاداش فوق برای معلمان دارای رتبه دستیار حداقل 45 درصد، مربی معلم حداقل 55 درصد، دستیار حداقل 65 درصد، دانشیار حداقل 75 درصد و مربی معلم حداقل 90 درصد است.

وی ادامه داد: بنابراین با توجه به اینکه افزایش رتبه شامل نرخ های 45 تا 90 برای سه پست حقوق کارگری خواهد بود. حقوق کار و مشاغل فوق العاده که مجموع این سه سمت تقریباً 60 درصد کل حقوق را شامل می شود (اعداد فرضی است) درصد کل حکم، معلم مربی 33 درصد کل حکم، دستیار 39 درصد کل مجازات ، دستیار 45 درصد کل حکم و استاد معلم 54 درصد کل حکم خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید