اتحادیه اروپا در حال ساخت نیروهای دفاعی خود است/ نیاز به نیروی واکنش سریع 5000 نفری


زمان: 04:00
تاریخ انتشار: 1401/01/02
کد خبر: 1817009

اتحادیه اروپا (EU) استراتژی دفاعی جدیدی را اتخاذ کرده است که شامل استقرار 5000 نفر برای واکنش سریع برای افزایش ظرفیت دفاعی خود است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دوشنبه شب در نشست وزرای خارجه و دفاع اتحادیه اروپا گفت: «این پاسخی به جنگ در اوکراین نیست، بلکه بخشی از پاسخ است».

اتحادیه اروپا در دو سال گذشته بر ایجاد این نیرو فشار آورده است.

بورل گفت: «زمانی که ما (تعریف این استراتژی دفاعی) را شروع کردیم، تصور نمی کردیم که در آخرین لحظه و در چنین شرایط بدی که اروپا با چالش بزرگی مواجه است، آن را تأیید کنیم.

به گزارش ایرنا، جوزف بورل در ماه نوامبر با تاکید بر لزوم وجود نیروی واکنش سریع در اروپا، اعلام کرد که اروپا در خطر است و اروپایی ها هرگز از این موضوع اطلاعی نداشتند.

او هشدار داد که اتحادیه اروپا باید با یک دکترین جاه طلبانه بر اساس اقدام نظامی مشترک در خارج موافقت کند.

کاری که دو سال پیش بر روی تحلیل تهدید آغاز شد، به اصطلاح «قطب‌نمای استراتژیک»، به برخی تغییرات اساسی در دیدگاه و تصویر اتحادیه اروپا به‌عنوان «قدرت نرم» می‌پردازد – نیرویی که کمتر به ارتش متکی است تا قدرت نرم. از طریق فرهنگ و ارزش های سیاسی

بورل به خبرنگاران گفت که اولین پیش نویس سند راهبردی قطب نما استراتژیک که نزدیک به دکترین نظامی اروپا است، با تشدید تهدیدات امنیتی اهمیت یافته است.

کار بر روی پروژه قطب نما استراتژیک دو سال پیش آغاز شد و تغییرات اساسی در چشم انداز اروپا به عنوان یک قدرت نرم را برجسته کرد. چشم‌انداز قدرت نرم این بود که اتحادیه اروپا بر ارزش‌های سیاسی و فرهنگی تمرکز کند، نه ارزش‌های نظامی.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با تشریح مقاله راهبردی کامل ارسال شده به اتحادیه 27 کشور، گفت: اروپا در خطر است. ما باید بتوانیم ارتش را به سرعت مستقر کنیم.

او توضیح داد که ایده این بود که ائتلاف یک نیروی اضطراری 5000 نفری داشته باشد، اما ائتلاف ناتو به رهبری ایالات متحده مسئول اصلی دفاع جمعی اروپا باقی بماند.

به گفته بورل، آنچه شهروندان اروپایی می خواهند این است که توسط اتحادیه اروپا و کشورهای عضو حمایت شوند تا توانایی های خود را بهبود بخشند تا موثرتر باشند.

در 21 فوریه، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، استقلال جمهوری های خلق دونتسک و لوهانسک در منطقه دونباس را به رسمیت شناخت و از غرب به دلیل نادیده گرفتن نگرانی های امنیتی مسکو انتقاد کرد.

سه روز بعد، در روز پنجشنبه (26 مارس)، او آغاز یک عملیات نظامی ویژه علیه اوکراین را اعلام کرد و روابط تیره بین مسکو و کیف را به یک رویارویی نظامی تبدیل کرد. درگیری ها در اوکراین و واکنش ها به اقدامات روسیه ادامه دارد.

انتهای پیام/
منبع: ایرنا به نقل از الجزیره

دیدگاهتان را بنویسید