اتحادیه اروپا و ۱۴ دولت غربی جنایات شهرک‌نشینان در کرانه باختری را محکوم کردند

به گزارش خبرگزاری موج


در بیانیه اتحادیه اروپا و 12 کشور اروپایی به همراه کانادا و استرالیا که نسخه ای از آنها در وب سایت دولت بریتانیا منتشر شده است عبارتند از: استرالیا، بلژیک، دانمارک، اتحادیه اروپا، فنلاند، فرانسه، ایرلند، لوکزامبورگ، هلند، نروژ، اسپانیا، سوئد، سوئیس، بریتانیا و کانادا از رژیم اسرائیل می خواهند که اقدامات فوری و ملموسی را برای مقابله با خشونت بی سابقه شهرک نشینان در کرانه باختری اتخاذ کند.

در این بیانیه آمده است که ما اقدامات خشونت آمیز شهرک نشینان افراطی که مردم فلسطین را به وحشت می اندازند را به شدت محکوم می کنیم. ما بار دیگر بر موضع خود مبنی بر غیرقانونی بودن شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی در کرانه باختری اشغالی بر اساس قوانین بین‌المللی تاکید می‌کنیم و به این رژیم تعهدات خود در قوانین بین‌المللی به ویژه ماده ۴۹ کنوانسیون چهارم ژنو را یادآوری می‌کنیم.

نویسندگان این بیانیه تاکید می کنند: افزایش خشونت شهرک نشینان افراطی علیه فلسطینی ها غیرقابل قبول است. اسرائیل به عنوان قدرت اشغالگر باید از جمعیت غیرنظامی فلسطینی در کرانه باختری محافظت کند و مسئولین خشونت باید به دست عدالت سپرده شوند.

احزاب غربی هشدار دادند: شکست اسرائیل در حمایت از فلسطینی ها و محاکمه شهرک نشینان افراطی منجر به سطح بی سابقه خشونت شهرک نشینان شده است و ادامه این وضعیت باعث تضعیف امنیت در کرانه باختری و منطقه و تهدید چشم انداز صلح پایدار خواهد شد.

در آن بیانیه از رژیم صهیونیستی خواسته شده است که «تدابیری ملموس برای حمایت مؤثر و فوری از مردم فلسطین اتخاذ کند».

به گفته نویسندگان بیانیه، کلمات مهم هستند، “اما اکنون باید به عمل تبدیل شوند.”

بر اساس این بیانیه، شهرک نشینان صهیونیست از اکتبر گذشته تاکنون بیش از 343 حمله خشونت آمیز در کرانه باختری انجام داده اند که بر اثر آن 8 غیرنظامی فلسطینی کشته، بیش از 83 نفر زخمی و 1026 نفر نیز مجبور به ترک خانه های خود شده اند.

دو هفته پیش ایالات متحده آمریکا صدور روادید برای شهرک نشینان صهیونیست و افراطی را ممنوع کرد. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، پیشتر اعلام کرد که بر اساس سیاست جدید ایالات متحده، کسانی که «در تضعیف صلح، امنیت یا ثبات کرانه باختری، از جمله با ارتکاب اعمال خشونت آمیز یا انجام اقدامات دیگر علیه غیرنظامیان، نقش داشته اند.» هدفمند، هستند.

بلینکن بدون اشاره به کشتار بیش از 18000 فلسطینی در نوار غزه، گفت که ایالات متحده به تعامل با رهبران رژیم اسرائیل ادامه خواهد داد تا نشان دهد که رژیم باید برای محافظت از غیرنظامیان فلسطینی در برابر حملات افراط گرایان تلاش بیشتری انجام دهد.

اتحادیه اروپا نیز قصد دارد تحریم های مشابهی را علیه شهرک نشینان افراطی صهیونیست اعمال کند. جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دوشنبه گذشته در پایان نشست شورای وزیران گفت: موضع رسمی و طرح تحریمی این اتحادیه طی چند روز آینده اعلام خواهد شد.

دیوید کامرون وزیر امور خارجه انگلیس روز گذشته اعلام کرد که ورود شهرک نشینان صهیونیست افراطی به این کشور ممنوع است.

وی گفت: «اسرائیل باید تدابیر قوی‌تری برای توقف خشونت شهرک‌نشینان اتخاذ کند و عاملان آن پاسخگو باشد» و هشدار داد: «ما شهرک‌نشینانی را که مسئول خشونت در کرانه باختری هستند از ورود به بریتانیا منع می‌کنیم تا مطمئن شویم که کشور ما خانه نیست.» از کسانی که مرتکب این اعمال وحشتناک می شوند.


آیا این خبر مفید بود؟