اتصال بیش از 8 میلیون دستگاه کارتخوان به سازمان امور مالیاتی


ساعت: 14:52
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۲/۲۶
کد خبر: 1839307

رئیس مرکز تنظیم مقررات مالیاتی گفت: امروز در بحث پایانه های فروشگاهی بیش از 8 میلیون دستگاه کارتخوان به سامانه فروشگاه پایانه متصل شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمد برزگری، رئیس مرکز تنظیم مقررات مالیاتی امروز در میزگرد تحلیل مالیات بر عایدی سرمایه در دانشگاه علامه طباطبایی گفت: مجلس اینجاست. این طرح توسط نمایندگان تدوین شد اما دولت و قوه مجریه هم کمک کردند.

وی افزود: در واقع اصلاح قانون پایانه های فروشگاهی هم به فعالیت های تجاری و هم غیرتجاری خواهد پرداخت. اگر فردی فعالیت شفافی ندارد باید برود مالیات هم هدیه بدهد. حداقل استثنائات در این زمینه در نظر گرفته خواهد شد.

رئیس مرکز تنظیم مقررات سازمان مالیاتی با بیان اینکه نیاز به تحقیق در سایر کشورها وجود دارد، اما از سوی دیگر روند فعلی مالیاتی در کشور نیاز به مالیات بر عایدی سرمایه را افزایش می دهد، گفت: با توجه به این موارد باید در نظر گرفت. شرایط را در نظر بگیرید پول هوشمند را به بازار دیگری منتقل نکنید. باید به عنوان داوری بین فضاهای اقتصادی تعریف کنیم که فردی که فعالیت تولیدی دارد، سرمایه خود را جابه جا نمی کند و به تجارت نمی پردازد. در نتیجه، نرخ های مالیات بر عایدی سرمایه برای جلوگیری از تغییر سرمایه گذاری از تولید به تجارت تعدیل شده است.

وی گفت: پس از بحث مالیات بر عایدی سرمایه باید به سراغ مالیات بر درآمد اشخاص برویم. در این صورت می توان مالیات شرکت را کاهش داد. در این صورت سود سرمایه نیز مبنای مالیات بر درآمد افراد خواهد بود و در این شرایط ممکن است نیاز به تغییر قوانین مالیاتی کشور طی چند سال آینده داشته باشیم.

برزگری برخی از استثنائات طرح مالیات بر عایدی سرمایه را مربوط به اقتصاد سیاسی و بخشی را مربوط به سنت ها و فرهنگ کشورمان دانست و گفت: به همین دلیل در محیط خانواده استثنائاتی وجود دارد.

وی تاکید کرد: امروز در بحث پایانه های فروشگاه، بیش از 8 میلیون دستگاه کارتخوان به سیستم پایانه فروشگاه متصل شد. در حال حاضر با توجه به همکاری بانک مرکزی، هرکس بیش از سقف مشخصی در گردش حساب داشته باشد، فعال اقتصادی محسوب می شود.

وی گفت: زمانی که یک فعال مالیاتی بخواهد از پرداخت مالیات فرار کند، در واقع ریسک بزرگی را انجام می دهد. IRS به دنبال حمایت از افرادی است که با استفاده از مشوق های موجود به صورت شفاف عمل می کنند و خطر فرار افراد را به قدری افزایش می دهد که مردم در آن جهت حرکت نمی کنند.

به گفته این مقام مسئول، در صورت احتساب مجموع درآمد هر فرد اقتصادی که در حال حاضر مشمول مالیات عملکرد 1400 است، درآمد سالانه تا سقف 36 میلیون تن معاف و مازاد بر این درآمد مشمول ماده 131 است. مالیات بر مازاد بین 15 تا 25 درصد است.

وی افزود: امسال 20 درصد مالیات بر شرکت های تولیدی تعیین شده است.

برزگری همچنین گفت: نرخ مالیات بر تولید از 25 درصد به 20 درصد کاهش یافته است.

به گفته رئیس مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی، اقتصاد کلان کشور متاثر از مولفه های بسیاری از جمله ساختار اقتصاد، پایه پولی و غیره است. البته طرح مالیات بر عایدی سرمایه قصد ندارد همه مشکلات اقتصاد را حل کند، بلکه می خواهد پولی که هوشمندانه وارد تجارت می شود دیگر چنین نباشد.

وی گفت: دولت به دلیل اینکه معتقد است می تواند از منابع دیگر مالیات بگیرد، تصمیم گرفته است که نرخ مالیات شرکت ها را از 25 درصد به 20 درصد کاهش دهد، اما در عوض برای خودروهای لوکس و آپارتمان های لوکس مالیات وضع می کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید