شناسایی 2 میلیون مد جدید از طریق دستگاه کارتخوان بانکی / سامانه مالیاتی خالی است.

ساعت: 13:27
تاریخ انتشار: 1400/10/14
کد خبر: 1797882

رئیس سازمان مالیاتی با بیان اینکه طی دو ماه و نیم با تعیین دستگاه های کارتخوان بانکی بیش از 2 میلیون مد جدید شناسایی شده است، گفت: یک میلیون و 200 هزار واحد صنفی در حوزه کار وجود دارد که از این تعداد 1100 واحد صنفی. اظهارنامه مالیاتی صفر ارائه کرده اند و می دانند که سیستم مالیاتی خالی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ نشست هم اندیشی کارکنان اندیشکده های اقتصادی با موضوع مالیات با حضور داوید منظور رئیس سازمان مالیاتی کشور برگزار شد.

منظور با اشاره به وضعیت تحریم ها در کشور گفت: در این شرایط اقبال به مالیات و درآمدهای اساسی از کارکنان، کارشناسان و اندیشکده ها توجه کرده است. ما معتقدیم که اگر بخواهیم مالیات سهم خود را از درآمدها به خوبی ایفا کند، «و برای رسیدن به سهم مناسبی از تولید ناخالص داخلی، طبق نظرات و تحقیقات کارشناسی حرکت کنیم.

معاون وزیر اقتصاد گفت: یکی از وعده های وزیر اقتصاد اجرای سهم 10 درصدی از مالیات تولید ناخالص داخلی بود که امیدواریم آن را تجربه کنیم و حتی بالاتر.

وی به محورهای اصلی سازمان امور مالیاتی برای دستیابی به اهداف و برنامه ها اشاره کرد و گفت: با استفاده از ظرفیت موجود در قانون باید اقدامات متعددی در بخش های مختلف انجام شود. اولین مورد کنترل و کاهش فرار مالیاتی با تلاش مالیاتی بیشتر است که باعث بهبود درآمد می شود و نیازی به مقررات جدید ندارد. آنچه به جلوگیری از فرار مالیاتی کمک می کند، حاکمیت داده محور است.

رئیس سازمان امور مالیاتی گفت: باید بر همه فعالیت‌های اقتصادی نظارت خوبی داشته باشیم. یکی از دلایل فرار مالیاتی عدم آگاهی اشراف از این موضوع است. اکثر بنگاه های اقتصادی در نظام مالیاتی ثبت نشده اند و آن هایی که ما شناسایی کرده ایم اظهارنامه نمی دهند و کسانی که اظهارنامه می دهند با درآمد صفر اظهارنامه می کنند.

وی افزود: یک میلیون و 200 هزار واحد صنفی در حوزه اشتغال وجود دارد که از این تعداد یک میلیون و 100 هزار اتحادیه اظهارنامه مالیاتی صفر داده اند و می دانند که سیستم مالیاتی خالی است و نمی تواند ما را تنها بگذارد.

منظور ابراز امیدواری کرد: قبل از ارائه اظهارنامه مالیاتی از سوی مودیان، این سازمان بتواند اظهارنامه پیش بینی کند. اگر مؤدیان بدانند که سازمان دست پر است و بر اساس اطلاعات عمل کرده است، جرأت اقدام علیه آن را نخواهند داشت. زیرا فرار مالیاتی جرم است و مجازات دارد.

رئیس سازمان امور مالیاتی تاکید کرد: تمام تلاش ها بر این است که هر آنچه که منجر به فعالیت اقتصادی افراد می شود از طریق دسترسی به تراکنش های بانکی، بیمه نامه، بارنامه، معاملات گمرکی، خودرو و املاک شناسایی و احصا شود.

هدف از اقدام دوم ساماندهی جایگاه های بانکی بود و خاطرنشان کرد: طبق مواد 10 و 11 قانون پایانه های فروشگاهی بالغ بر 13 میلیون جایگاه بانکی (کارت خوان) داریم که در مرحله اول بررسی و تعیین شدند. قرار بود این قانون از اردیبهشت ماه امسال اجرایی شود، اما اگر افرادی پرونده مالیاتی نداشته باشند، باید پرونده تشکیل دهند، در غیر این صورت وضعیت بانکی آنها قطع می شود.

وی گفت: بر اساس بررسی های انجام شده 70 درصد پرونده های بانکی مودی غیر مشمول مالیات و فاقد پرونده مالیاتی است که در مدت 2.5 ماه حدود 2.5 میلیون مود جدید شناسایی شده است. تنها در ماه دسامبر، با استناد به موقعیت های بانکی، یک میلیون مد روز جدید شناسایی کردیم. تعداد کل مودیان ثبت شده در نظام مالیاتی و مشمولان ماده 100 قانون مالیات های مستقیم 3 میلیون و 200 هزار نفر می باشد.

وی گفت: بنابراین ظرفیت خوبی برای جلوگیری از فرار مالیاتی با اطلاع رسانی وجود دارد.

با مراجعه به بانک اطلاعاتی مؤدیان مالیاتی بر اساس ماده. 169 مربوط به معاملات فصلی و طبق ماده 169 مکرر هدف سنجش اطلاعات فعالیت های اقتصادی است.

وی اقدام سوم را پنجره واحد مالیاتی دانست و تصریح کرد: این موضوع می تواند فرصتی برای کاهش ارجاع مودیان به حسابرس مالیاتی باشد که از مرحله تسلیم اظهارنامه تا ابلاغ، اعتراض و پرداخت در واحد مالیاتی انجام می شود. سیستم، و همچنین افزایش رضایت مالیات دهندگان.

رئیس سازمان مالیاتی با دفاع از طرح کلی مالیاتی که سال ها باید در این سازمان اجرا می شد، گفت: انصافاً دوستان ما روی این طرح زحمت می کشند. در دستور کار یک طرح جامع است که می تواند به تسویه مالیات ها کمک کند. همچنین ترویج فرهنگ مالیاتی نیز در دستور کار قرار دارد تا مردم نسبت به تعهدات مالیاتی خود آگاهی بیشتری داشته باشند.

معاون وزیر اقتصاد تصریح کرد: طرح مالیات بر عایدی سرمایه در کمیسیون اقتصادی تکمیل شده و مالیات بر درآمد عمومی در سازمان مالیاتی به مرحله نهایی رسیده تا به دولت ارسال شود.

وی در خصوص قانون پایانه های فروشگاهی نیز گفت: اجرای این قانون مبنای توسعه نظام مالیاتی است که در آن پروفایل و صورتحساب الکترونیکی برای خریداران و فروشندگان تعریف می شود و مبنای محاسبه ارزش افزوده نیز مالیات خواهد بود. اعتبار و مالیات اجرا” در ابتدای حضور ما در سازمان مالیاتی این سیستم 35 درصد پیشرفت داشت که با اضافه شدن نیروهای جدید روی این سیستم متمرکز شدیم و مدیریت پروژه را بازسازی کردیم و فاز اول کل سیستم را در اختیار خواهد گرفت. و فعالان اقتصادی تا پایان سال جاری و تا آذر 1401 در صورت راه اندازی این سیستم ارزش افزوده ایجاد می شود که مبنای اخذ مالیات بر عایدی سرمایه و کل درآمد خواهد بود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید