اتصال 80 درصد خانوارها و مشاغل به فیبر نوری تا پایان دولت سیزدهم


ساعت: 11:41
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۱۹
کد خبر: 1916852

بر اساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی، تا سال 1404، 80 درصد خانوارها و 100 درصد مشاغل باید به پهنای باند ثابت با سرعت متوسط ​​25 مگابیت بر ثانیه دسترسی داشته باشند و 20 میلیون خانوار و پنج میلیون کسب و کار باید به پهنای باند ثابت دسترسی داشته باشند. از 1404. نور تشکیل شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ رشته های شیشه ای و پلاستیکی شفاف یا فیبرهای نوری اکنون بخش مهمی از تجهیزات ارتباطی زیرساختی جهان هستند. فناوری هسته ای که در سال های اخیر کمتر در حوزه ارتباطات ثابت ایران مورد استفاده قرار گرفته است، در دولت سیزدهم مورد توجه ویژه دولت و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار گرفته است.

شبکه زیرساختی کشور با سرمایه گذاری دولتی بیش از 70 هزار کیلومتر فیبر نوری برای اتصال شهرهای مختلف کشور به یکدیگر فراهم کرده است، اما در داخل شهرها همچنان شبکه دسترسی یا آخرین لایه اتصال به ساختمان های مسکونی و تجاری در یک کشوری با تجهیزات قدیمی که به شبکه متصل است مسی به آن معروف است. این شبکه علیرغم توزیع گسترده، توانایی کمی برای انطباق با فناوری های جدید و استفاده از خدمات پهنای باند دارد.

این در حالی است که بر اساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی تا سال 1404 80 درصد خانوارها و 100 درصد مشاغل باید به پهنای باند ثابت با سرعت متوسط ​​25 مگابیت بر ثانیه دسترسی داشته باشند و 20 میلیون خانوار و پنج میلیون کسب و کار باید به اینترنت پهن باند ثابت دسترسی داشته باشند. تا سال 1404 به اینترنت باند پهن دسترسی داشته باشید. ثابت باید بر روی یک بستر فیبر نوری تشکیل شود.

در همین راستا اخیرا علی کریمی – سرپرست اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان ایلام – با اشاره به طرح ملی ایجاد 20 میلیون پورت فیبر نوری در سراسر کشور، گفت: در استان ایلام با هماهنگی استاندار و شرکت سرمایه گذاری «های وب». پروژه ساخت فیبر نوری با 300 کارگر از هفته اول مهر آغاز شد.

وی افزود: با شروع این پروژه 130 کیلومتر سازه در استان ایلام خاکبرداری و 220 کیلومتر کابل دیواری احداث شده است که در مجموع 350 کیلومتر در 27 شهر ایلام کابل کشی شده است.

رئیس اداره ارتباطات و فناوری اطلاعات استان ایلام از افتتاح پروژه فیبر نوری این استان در دهه فجر خبر داد و گفت: برنامه لازم برای ارائه اینترنت پرسرعت به تمام شهرهای استان ادامه دارد. و در سطح دیتا شاهد پیشرفت خوبی هستیم، امیدوارم در استان های دیگر نیز این موضوع پیگیری شود و ما آمادگی داریم تجربیات خود را در اختیار سایر استان ها قرار دهیم.

بر اساس اعلام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وی با بیان اینکه ایلام از نظر شاخص های ارتباطات و فناوری اطلاعات (IDI) در بین سایر استان ها رتبه هفدهم را دارد، افزود: استان ایلام دارای 378 روستای بالای 20 خانوار و تاکنون 344 روستا است. روستاها تحت پوشش اینترنت پرسرعت قرار می گیرند و تا پایان سال آینده تمامی روستاها تحت پوشش اینترنت پرسرعت قرار می گیرند.

کریمی با اشاره به موانع توسعه ارتباطات روستایی در این استان تصریح کرد: مشکل اصلی توسعه ارتباطات در استان ایلام کوهستانی و صعب العبور بودن برخی مناطق است که گاه مستلزم ایجاد سایت های متعدد است.

همچنین بر اساس اعلام شرکت مخابرات، رضا خلیلی – معاون شبکه مخابرات ایران – در گفت وگویی درباره سهم شرکت مخابرات ایران در اجرای برنامه توسعه فیبر نوری، اظهار داشت: یکی از متخصصان و زیرساخت های اصلی شرکت مخابرات که به عنوان یک اپراتور مجرب با بیش از 50 سال توسعه شبکه نوری محسوب می شود که اجرای آن از دهه ها قبل آغاز شده و به عنوان موضوعی مستمر ادامه دارد.

وی گفت: در حال حاضر بزرگترین زیرساخت شبکه فیبر نوری کشور در اختیار شرکت مخابرات ایران است، اما در واقع در سال های اخیر بحث ارائه این فیبر به مشتریان مطرح شده است، چرا که پیش از این از فیبر نوری در طولانی مدت استفاده می شد. -مسیرهای مسافتی و انتقال، اما این تغییری که در بحث فناوری و دسترسی مشترکان رخ داده است، این سوال را در مورد استفاده از فیبرهای نوری برای استفاده کاربران عادی، خانگی، تجاری و سازمانی مطرح کرده است که رویکردی جدید به حساب می آید.

معاون شبکه شرکت مخابرات ایران افزود: میزان فیبر مورد نیاز در این مقوله بسیار زیاد و با اعداد قبلی بسیار متفاوت است و شاید میلیون ها کیلومتر فیبر برای این منظور استفاده شود.

وی گفت: شرکت مخابرات ایران این بار با توجه به برنامه های اعلام شده ادامه دارد و برنامه ای که برای امسال در نظر گرفته شده است بیش از 800 هزار خانوار را تحت پوشش قرار می دهد یعنی 800 هزار خانوار تحت پوشش این شبکه قرار می گیرند.

خلیلی اضافه کرد: بر این اساس مشتریان یا خانوارهایی که در محدوده هستند باید با توجه به ظرفیت بازار و نیاز مردم اقدام و به شبکه فیبر نوری متصل شوند.

پیش از این عیسی زارع پور – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات – درباره طرح فیبر نوری خانگی و تجاری گفته بود که 10 شرکت و اپراتور برای اجرای این طرح ملی آمده اند و کار در 65 شهر در 10 استان آغاز شده است. و امیدوارم تا پایان دهه فجر امسال در سراسر کشور آغاز شود.

لازم به ذکر است یکی از هفت پروژه بزرگ شبکه ملی اطلاعات، توسعه زیرساخت های ارتباطی و فیبرهای نوری است و در این زمینه ایران جزو کشورهای انتهای جدول است اما مسئولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید می کند که با برنامه ریزی های انجام شده تا پایان دولت سیزدهم، 80 درصد خانوارها و مشاغل به فیبر نوری با سرعت نامحدود متصل می شوند. دولت منابع لازم را تامین می کند و 8 درصد از درآمد اپراتورهای تلفن همراه برای این امر اختصاص می یابد. علاوه بر این، سرمایه لازم و زیرساخت های قانونی فراهم شده است.

دیدگاهتان را بنویسید