اثر فشار خون بر مرگ و میر عروق کرونر نشان داده شده است

ساعت: 11:42
تاریخ انتشار: 14/15/1400
کد خبر: 1789943

وجود بیماری های زمینه ای مختلف مانند دیابت، مشکلات قلبی عروقی و مواردی از این دست می تواند به طور قابل توجهی بر وضعیت افراد مبتلا به کووید 19 تأثیر بگذارد. محققان کشور این موضوع را با تمرکز بر فشار خون بالا بررسی کرده اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ بر اساس مطالعات اپیدمیولوژیک و ویژگی های بالینی، بیماری کووید به عنوان یک اپیدمی جهانی، در 2 تا 21 درصد موارد می تواند باعث ایجاد سندرم دیسترس تنفسی حاد و اختلال عملکرد چند اندام شود. برخی مطالعات نشان می دهد که فشار خون بالا یکی از شایع ترین تظاهرات همزمان این عفونت و بیماری است. این می تواند به قلب، کلیه ها و کبد آسیب برساند و مطالعات نشان داده است که ضربان قلب به شدت با مرگ در بیماران مبتلا به کووید مرتبط است.

به گفته کارشناسان، عوامل مختلفی با پیش آگهی افراد مبتلا به کووید 19 مرتبط است، از جمله بیماری های مسن تر و نمرات بالا از ارزیابی های مداوم نارسایی اندام. اگرچه برخی از مطالعات ارتباط بین فشار خون بالا و بیماری کووید را نشان می دهد، اما هنوز ابهامات زیادی در مورد عواقب و شدت این بیماری به دلیل بروز آن وجود دارد که نیاز به رمزگشایی با کمک محققان در این زمینه دارد.

در این راستا، یک تیم تحقیقاتی هفت نفره از دانشگاه علوم پزشکی تهران و بیمارستان بهارلوی تهران مطالعه‌ای را انجام دادند که در آن ویژگی‌های بالینی و آزمایشگاهی بیماران مبتلا به فشار خون بالا بستری در بیمارستان با تشخیص کووید-19 و ارتباط بین مرگ و میر مورد بررسی قرار گرفت. .

این مطالعه بر روی 341 بیمار مبتلا به فشار خون و کووید 19 بستری در بیمارستان بهارلو انجام شد و اطلاعات بیماران از پرونده بیماران و مدارک پزشکی آنها در طول بستری جمع آوری شد.

بر اساس نتایج این مطالعه، بیماران مبتلا به کووید 19 که از فشار خون بالا نیز رنج می برند، متاسفانه به دلیل بیماری ویروسی فوق، مرگ و میر بیشتری دارند.

به گفته عیسی اکبرزاده، محقق گروه اپیدمیولوژی و آمار زیستی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران و همکارانش، “خون و لاکتات دهیدروژناز تفاوت قابل توجهی با گروه بازمانده دارد.”

آنها می گویند: «تعداد کمتر گلبول های سفید خون، کراتینین خون بالاتر، نیتروژن اوره خون، لاکتات دهیدروژناز بالاتر، پروتئین های واکنش دهنده التهابی بالاتر، لنفوسیت های پایین تر و نوتروفیل های بالاتر با مرگ و میر این بیماران پس از کووید 19 مرتبط است.

با این حال، با توجه به این نتایج، استفاده از مهارکننده‌های آنزیم تبدیل‌کننده آنژیوتانسین، کلروکین، هیدروکسی کلروکین، داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی و آزیترومایسین تأثیر قابل‌توجهی بر مرگ و میر ناشی از بیماری کووید 19 در بیماران مبتلا به فشار خون بالا نداشت.

این اطلاعات پژوهشی که ممکن است در مدیریت بهتر افراد مبتلا به فشار خون بالا که از کووید 19 نیز رنج می‌برند مؤثر باشد، در مجله دانش و سلامت در علوم پایه پزشکی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شاهرود منتشر شده است.

انتهای پیام/
منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید