تنها راه کاهش مرگ و میر عروق کرونر از طریق واکسن است، ماهیانه 3 تا 5 میلیون دوز واکسن در کشور وجود دارد.

ساعت: 09:22
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۰۴
کد خبر: 1794699

تزریق سه دوز واکسن 90 درصد از مرگ جلوگیری می کند و روشی نداریم که به این اندازه موثر باشد. برای ما مهم نیست که تاج به صورت سرماخوردگی ظاهر نشود، اما برای ما مهم این است که افراد در بیمارستان بستری نشوند و فوت نکنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ دکتر مصطفی گانی در خصوص لزوم انجام پروژه‌های تحقیقاتی در زمینه واکسن‌های تاج‌دار در شرایط فعلی، گفت: انجام این مطالعات را ضروری می‌دانیم. یک بار گفتند چرا این همه واکسن تولید می کنید؟ و اکنون مشخص است که فردی که دو واکسن قبلی مثلا نوع ویروسی را تزریق کرده است باید دوز سوم واکسن پروتئینی را تزریق کند، بنابراین اگر کشوری این توانایی را داشته باشد نیازی به تزریق مجدد نیست.

وی گفت: معلوم می شود که هر واکسن اثر خاصی خواهد داشت. به عنوان مثال، واکسن اسپوتنیک در کاهش مرگ و میر موثرتر است، واکسن های پروتئینی را می توان به کودکان تزریق کرد و غیره. اکنون سوال این است که چرا با وجود اینکه اکثر جامعه واکسینه شده اند، هنوز واکسن تولید می کنید؟ باید گفت این تصور غلط است که تاج به پایان می رسد و سال آینده نیازی به واکسن نداریم. اگر نادیده بگیریم فناوران ما از حضور در این حوزه منصرف می شوند، بنابراین باید انواع واکسن ها را تولید کنیم و از سازنده حمایت کنیم تا تولید واکسن به گونه ای باشد که ظرف دو ماه کل کشور واکسینه شود.

وی گفت: قطعاً جهش هایی در این ویروس خواهیم داشت و تنها راه کاهش مرگ و میر ناشی از کووید 19، واکسن است.

وی گفت: افرادی که دو نوبت قبلی از همان واکسن را مصرف کرده اند، منعی برای دریافت نوبت سوم از همان واکسن ندارند، اما ترجیح داده می شود که دو واکسن اول را بر اساس ویروس دریافت کنند. برای تزریق دوز سوم مبتنی بر پروتئین و اگر دو واکسن اول را علیه نوع غیرفعال ویروس تزریق کرده باشد، باید دوز سوم مبتنی بر پروتئین را دریافت کند. مطالعات نشان می دهد که واکسیناسیون ترکیبی موثرتر خواهد بود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا کسانی که با واکسن سه دوز پاستوچوک واکسینه شده اند، اکنون باید به نوبت چهارم واکسن روی بیاورند یا خیر؟ وی افزود: انستیتو پاستور همچنان در حال بررسی است که آیا آنتی بادی های انسانی پس از سه دوز کاهش می یابد یا خیر. اگر آنتی بادی نیفتد، نیازی به تزریق دوز بعدی نیست. با واکسن سینوفارم، آنتی بادی بعد از چهار ماه به بدن افرادی که آن را تزریق کرده بودند، افتاد، به خصوص در افراد مسن، بنابراین باید دوز بعدی تزریق می شد. از طرفی مشاهده می شود که حتی پس از سه نوبت مصرف سویه آمیکرون، مرگ و میر بسیار کم خواهد بود و مشکلی وجود نخواهد داشت.

غنی در مورد اثر تاج گفت: “به ویژه هر جهش اثر واکسن را کاهش می دهد و این مطمئن است، اما آنچه که دیده شده این است که تزریق سه دوز واکسن قطعا 90 درصد مطمئن است که از مرگ جلوگیری می کند.” واکسن های آمیکرون کووید 19. ممکن و غیرممکن است که تا این حد مؤثر باشد. برای ما مهم نیست که تاج به صورت سرماخوردگی ظاهر نشود، اما برای ما مهم این است که افراد در بیمارستان بستری نشوند و فوت نکنند. کرونا ویروس مقاومی است که با انسان می‌ماند، بنابراین روش‌های ما باید به گونه‌ای باشد که مرگ و میر و بستری شدن در بیمارستان را کاهش دهد.

وی در خصوص صادرات واکسن های ایرانی علیه تاج نیز گفت: اکنون کشور باید استراتژی جدی اتخاذ کند و ذخیره استراتژیک برای واکسیناسیون 100 میلیون نفر داشته باشد و سپس ببینیم روند تاج چگونه پیش می رود. اگر قرار است به صورت مکرر سنبله داشته باشیم، باید این واکسن ها را از قبل بخریم و تزریق کنیم و مرحله بعدی اجازه صادرات است.

وی با اشاره به اینکه صادرات واکسن دارای یکسری مشکلات است، تاکید کرد: اولاً مقالات منتشر شده باید همکاری خوبی با کشور مقابل ایجاد کند، اکنون فروش واکسن به آسانی در ابتدا نیست. نکته مهم دیگر این است که وقتی کشوری قول می دهد و قرارداد می بندد، باید واکسن وعده داده شده را تحویل دهد، نه این که مثل کاواکس باشد که پول گرفت اما واکسن ما را تحویل نداد. باید دید که آیا واکسن در هر زمانی حق صدور واکسن را خواهد داشت یا خیر. تا زمانی که مطمئن نباشد نمی تواند قرارداد ببندد. یکی از مشکلات ما در زمینه صادرات این است که هیچکس مطمئن نیست در زمان صادرات چه چیزی در انتظار آنهاست، در حالی که این امر باید قطعی باشد تا بتواند بازار و جذب سرمایه داشته باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این واکسن مورد تایید ستاد ملی واکسن قرار گرفته است که معاون اول رئیس جمهور موظف به خرید واکسن از قبل می شود و این یکی از گلوگاه هایی است که باید برای واکسن داخلی اعمال شود. واکسن های ما ظرفیت تولید پایینی بین 3 تا 5 میلیون دوز در ماه دارند و زمانی می توانند به اوج تولید برسند که از حمایت دولت برای آماده شدن برای بحران های احتمالی برخوردار شوند. کشورهای سراسر جهان از واکسن های ابزاری خود برای رشد حمایت کرده اند. چین تولید واکسن را به 3 میلیارد دوز در سال افزایش داده است و این بدون حمایت دولت ممکن نیست.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید