اصول گرسنگی عروق کرونر/ آیا می توان در روزه داری واکسن عروق کرونر تزریق کرد؟


ساعت: 08:06
تاریخ انتشار: 1401/01/16
کد خبر: 1819609

در پاسخ به ابهامات احتمالی در خصوص همزمانی توزیع کووید-19 با ایام روزه داری، باید گفت که طبق گزارش اخیر سازمان جهانی بهداشت، مطالعه ای که خطر ابتلا به کووید-19 را افزایش دهد، یافت نشده است. . بیماری در هنگام گرسنگی

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ، روزه ماه مبارک رمضان یکی از ارکان پنج گانه دین مبین اسلام است که با نیت قرب و بندگی خالق برای تکامل انسان وظیفه واجب همه مسلمانان است.

در پاسخ به ابهامات احتمالی در خصوص همزمانی توزیع کووید-19 با ایام روزه داری، باید گفت که طبق گزارش اخیر سازمان جهانی بهداشت، مطالعه ای که خطر ابتلا به کووید-19 را افزایش دهد، یافت نشده است. . بیماری در هنگام گرسنگی


چه کسی می تواند روزه بگیرد؟

رعایت شرایط خاص تغذیه سالم در روزه داری، نه تنها در افراد سالم عوارضی ایجاد نمی کند، بلکه باعث تقویت ایمنی بدن، کاهش واکنش های مضر التهابی و بهبود پاسخ بدن به واکسن تاج می شود. بنابراین همه افراد سالم زیر 65 سال می توانند با رعایت نکات تغذیه سالم روزه بگیرند.


در چه مواردی باید مراقب بود؟

بیمارانی که پیوند اعضا انجام داده اند نباید گرسنه بمانند. روزه برای بیماران پیوند قرنیه منعی ندارد.

در بیماران مبتلا به سایر بیماری ها که قبلاً روزه داری برای آنها منع نشده است، روزه گرفتن در زمان بحران کرونا تفاوتی با سال های دیگر ندارد و در موارد خاص ممکن است با نظر پزشک متخصص گرسنگی بکشند.

در مورد بیماران مبتلا به کووید 19 که بهبود یافته اند، توصیه می شود حداقل تا 6 هفته پس از بیماری روزه نگیرند.

افراد مبتلا به بیماری های همراه مانند فشار خون بالا، بیماری های قلبی عروقی، سرطان و دیابت بیشتر در معرض ابتلا به بیماری شدید کووید-19 هستند. برای پیشگیری از این بیماری، افرادی که مطمئن نیستند گرسنگی برایشان مضر است، باید با احتیاط «از انجام این وظیفه الهی خودداری کنند و پس از اطمینان از پایان همه گیری کووید-19 به آن عمل کنند، مگر اینکه نظر پزشک متخصص باشد. مطمئن باشید که روزه برای آنها بی خطر است.

با توجه به تداوم برنامه واکسیناسیون تاج در ماه مبارک رمضان، در خصوص لزوم انجام واکسیناسیون، لازم به ذکر است که رهبر معظم انقلاب و مراجع تقلید واکسیناسیون تاج را با منطق لزوم حفظ سلامت در لهجه ها و توصیه های داستان ها و احادیث. از طرفی گرسنگی خود باعث سم زدایی در بدن می شود و طبق فتوای علمای دین، واکسیناسیون منافاتی با گرسنگی ندارد.

با توجه به احتمال بروز برخی عوارض ناشی از واکسیناسیون و بروز واکنش‌های سریع حساسیت مانند سردرد، افت فشار خون و مشکلات خونی نادر ناشی از برخی واکسن‌های محافظت از عروق کرونر، توصیه می‌شود برای جلوگیری از بروز هرگونه عارضه، افراد روزه‌دار به نکات زیر توجه کنند. نکته ها:

مصرف غذاهای چرب، تند و شور در وعده صبحانه، افطار یا شام علاوه بر ایجاد تشنگی، باعث تضعیف سیستم ایمنی و اختلال در عملکرد طبیعی بدن در برابر کرونا و واکسن می شود.

در وعده صبحانه و افطار در مصرف غذاهای شیرین و شیرین مانند زولبیا و بامیه، حلوا، شله زرد و شیرینی زیاده روی نکنید تا سیستم ایمنی به خوبی به واکسن پاسخ دهد.

در روز واکسیناسیون حتما صبحانه بخورید و مایعات فراوان بنوشید. در وعده صبحانه خوردن غذاهای آبکی مانند سوپ، سوپ سبک، خورش، میوه و سبزیجاتی که آب زیادی دارند (مانند مرکبات، کاهو، خیار، گوجه فرنگی و …) ضروری است.

عصر قبل از واکسیناسیون، مایعات فراوان (آب، چای سبک، شیر کم چرب، دوغ کم نمک و بدون گاز، آب میوه های طبیعی، عرقیات و شربت های خانگی کم قند) بنوشید.

با توجه به خاصیت ادرارآوری چای پررنگ، قهوه و نسکافه که باعث کم آبی بدن می شود، به جای این نوشیدنی ها از یک چای کم رنگ در هنگام سحر و ترجیحاً عصر قبل از واکسیناسیون استفاده کنید.

در صورت بروز سرگیجه و حالت تهوع پس از واکسیناسیون، بلافاصله به رختخواب رفته و مدتی استراحت کنید.

شب قبل از واکسیناسیون استراحت کافی داشته باشید.

از داروهای هورمونی (داروهای ضد بارداری خوراکی، داروهای استروژن، استروئیدهای آنابولیک و …) خودسرانه استفاده نکنید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید