اجاره آپارتمان به جای اجاره خانه

اجاره آپارتمان به جای اجاره خانه

مهروش حیدری

گرانی اجاره خانه در پایتخت بازار خوابگاه و اقامتگاه را بیش از گذشته داغ کرده و تمایل به اجاره تخت به جای خانه در میان گروهی از مردم بیشتر شده است.

بررسی های بازار مسکن نشان می دهد اجاره آپارتمان های کوچک برای بسیاری از خانواده ها، کارمندان و کارگران و کسانی که از استان ها و شهرستان های دیگر به تهران مهاجرت کرده اند، بسیار سخت شده است.

معمولا ودیعه ناچیز در مناطق مرکزی و حتی جنوبی شهر بین 200 تا 400 میلیون تومان است و مستاجران باید حداقل 4 تا 8 میلیون تومان برای اجاره ماهانه بپردازند که خارج از توان کسانی است که می گیرند. حداقل و به ناچار ترجیح می دهند یک تخت در خوابگاه اجاره کنند

این روزها خوابگاه ها فقط مختص دانشجویان نیست، بلکه برخی از کسانی که نمی توانند مسکن را تامین کنند، مشتری خوابگاه ها و پانسیون ها شده اند.

علیرضا الماسی یکی از جوانان ساکن در یکی از این اقامتگاه ها و پانسیون ها به توسعه ایران گفت: درآمد کارمندان بسیار محدود است و توان اجاره آپارتمان و آپارتمان را ندارند.

وی می افزاید: این شرایط برای دانش آموزان متفاوت است زیرا برخی از آنها تحت حمایت خانواده هستند و ماهیانه مبلغی برای آنها پرداخت می شود، بنابراین نگران پرداخت اجاره بها نیستند، اما ما کارمندان باید برای اینکه بتوانیم پس انداز کنیم. پرداخت مبلغ اضافی به هزینه های اجاره شبانه یا ماهانه برای غذا، حمل و نقل و پوشاک؛ ضبط کنید یا برای خانواده هایمان ارسال کنید.

هزینه اقامت در پانسیون مردانه

ظرفیت هر اتاق در خوابگاه متفاوت است، با پرداخت هزینه اضافی می توانید اتاقی با ظرفیت دو تخت اجاره کنید و اگر بودجه محدودی دارید باید در اتاق های شش تخته مستقر شوید.

به عنوان مثال خوابگاه و اقامتگاه پسرانه در پونک، بلوار سیمون بولیوار، اتاق های 2 تا 6 تخته خود را با حداقل قیمت شبی 200 هزار تومان اجاره می دهد. هر تخت در این مهمانسرا دارای کمد و جاکفشی مجزا است و هر اتاق مجهز به یخچال است و کسانی که سیگار نمی کشند و ماشین ندارند می توانند اینجا اقامت کنند زیرا امکانات شامل پارکینگ نمی شود.

در خیابان رودکی پانسیون مردانه نیز وجود دارد که فقط پذیرای کارمندان مرد، دانشجو، شاغل، موجه و غیر سیگاری است. قیمت اقامت در این خوابگاه 8 تخته 1200000 تومان و 4 تخته 1600000 تومان می باشد.

همچنین در محوطه مترو مدافعان سلامت یک هاستل تازه تاسیس وجود دارد که با شبی 60 هزار تومان می توانید روی تخت اقامت کنید.

در طرشت دانشجویان و کارمندان می توانند با حداقل قیمت شبی 100 هزار تومان در خوابگاه 2، 3، 4 و 6 تخته اقامت کنند.

در خیابان هاشمی خوابگاه مردانه تخت های خود را با 3 واحد مجزا اجاره می دهد و برای اتاق 2 تخته 90 هزار تومان، 4 تخته 80 هزار تومان و 8 تخته به بالا 70 هزار تومان می گیرد. برق این اقامتگاه در ساعت 23:30 قطع می شود و ساکنان تا صبح اجازه تردد ندارند. یکی از ویژگی های این مهمانسرا وجود پارکینگ موتور سیکلت است که مزیت بزرگی برای دانشجویان و کارکنان می باشد.

همچنین یک خوابگاه و اقامتگاه در منطقه خیابان جیحون وجود دارد که اتاق یک نفره با سرویس اشتراکی ماهیانه 3.5 میلیون تومان، اتاق یک نفره با روم سرویس ماهیانه 4.5 میلیون تومان، اتاق دو نفره با سرویس اشتراکی 2.5 میلیون تومان هزینه دارد. ماهانه و اتاق دو نفره با سرویس اشتراکی ماهیانه 2.5 میلیون تومان هزینه دارد و فضای داخلی اتاق ماهیانه 2.8 میلیون تومان اجاره داده می شود.

در میدان انقلاب خوابگاه و اقامتگاه آقایان وجود دارد که هر شب حداقل 200 هزار تومان هزینه دارد و سیگاری و موتوردار را نمی پذیرند.

در بهجت آباد پانسیون ۱۵ متری با قیمت ماهیانه ۹۲۰ میلیون تومان وجود دارد و اگر زیر ۴۰ سال سن دارید شبی ۱۲۰ هزار تومان در سهروردی می توانید در اتاق ۶ تخته اقامت کنید. شمال.

در یکی از پانسیون ها می توانید اتاق های 2 تا 10 تخته را با شبی 90 هزار تومان اجاره کنید. این اقامتگاه افراد مسن، خالکوبی یا افراد فاقد مدرک را نمی پذیرد.

شرایط و هزینه های اقامت در مدارس شبانه روزی دخترانه

ماجرا برای خوابگاه های دخترانه کمی متفاوت است و معمولا به دنبال هاستل هایی می گردند که علاوه بر امنیت، مسیری به اصطلاح مستقیم داشته باشند، زیرا بسیاری از خانم ها و دخترانی که در این مکان ها اقامت می کنند تنها هستند و ترجیح می دهند بعد از مدتی سریع از آنجا خارج شوند. در حال اتمام کار، بیایید به پانسیون برسیم.

با توجه به موارد ذکر شده، خوابگاه های دخترانه معمولا در مناطقی قرار دارند که ایستگاه های اتوبوس، ایستگاه های مترو و حمل و نقل ایمن و آسان در اولویت هستند.

در یکی از این اقامتگاه ها اتاق های 1 تا 8 تخته وجود دارد که برای اتاق یک تخته شبی 190 هزار تومان و برای هر مهمان 150 هزار تومان دریافت می شود. وجود وسایل و امکانات رفاهی جدید در مراکز اقامتی یکی دیگر از موارد مورد علاقه بانوان و دختران محسوب می شود، از این رو کارکنان این گونه اماکن اقامتی با تجهیز اتاق ها به لوازم جدید و مجلل سعی در تشویق مشتریان خود به اقامت طولانی مدت دارند.

البته اگر به صورت ماهانه اتاق یا تخت اجاره کنید قطعا در هزینه های زیادی صرفه جویی خواهید کرد، در یکی از پانسیون های دخترانه پایتخت، اتاق های 6 تخته با 2.3 میلیون اجاره و 2.3 میلیون ودیعه، 4 خوابه. اتاق ها با 2.8 میلیون اجاره و 2.8 میلیون ودیعه، اجاره اتاق های دو تخته 3.5 میلیون اجاره و 3.5 میلیون ودیعه و اجاره اتاق های مهمان جداگانه برای هر نفر 200 هزار تومان. توالت و حمام در هر طبقه توسط ساکنین مشترک است.

گرانی اجاره خانه در پایتخت بازار خوابگاه و اقامتگاه را بیش از گذشته داغ کرده و تمایل به اجاره تخت به جای خانه در میان گروهی از مردم بیشتر شده است. این روزها خوابگاه ها فقط مختص دانشجویان نیست، بلکه برخی از کسانی که نمی توانند مسکن را تامین کنند، مشتری خوابگاه ها و پانسیون ها شده اند.

هزینه اقامت در خوابگاه در خیابان شریعتی منطقه میرداماد نیز ماهیانه 5 میلیون تومان تعیین شده و برای هر شب 200 هزار تومان در نظر گرفته شده است.

سحر محمدی یکی از دختران جوانی که از استان گلستان به تهران آمده است به «توسعه ایرانیان» می گوید: تا 2 سال پیش خانه 50 متری در خیابان دوم دخاری را رهن کرده بودم اما از ابتدا. سال 1400 که قیمت ها بالا رفت نتوانستم مبلغ 200 میلیون ودیعه را بپردازم و مجبور شدم 3.5 میلیون تومان اجاره بها بدهم و به همراه چند دانشجو و کارمند مجبور به اجاره خانه شدم. البته یک سال در آنجا زندگی کردم اما تقریباً از اواسط بهار 1401 صاحبخانه رهن و اجاره را افزایش داد و چاره ای جز اقامت در پانسیون نداشتم.

وی بیان می کند: از خرداد ماه در پانسیون حوالی پارک لاله و بلوار کشاورز با قیمت ماهیانه 2.5 میلیون تومان اقامت دارم و به دلیل نزدیک بودن به محل کار، ماهیانه 3.5 میلیون تومان باقی می ماند که بخشی از آن است. که صرف غذا می شود.

مشکلات تحصیل در مدارس شبانه روزی

فرشته بخشی دختر جوانی است که برای ادامه تحصیل از کرمان به تهران آمده و به صورت نیمه وقت هم کار می کند. او درباره تجربه خود در خوابگاه های دانشجویی و کارگری و پانسیون ها می گوید: در خوابگاه ها به دلیل وجود چند تخت در هر اتاق؛ در خوابگاه ها به دلیل وجود تخت های متعدد در هر اتاق، می توان گفت که در خوابگاه ها به دلیل وجود تخت های متعدد در هر اتاق، در خوابگاه ها حضور دارند. فضای شخصی وجود ندارد و تقریباً همه ساکنان تجهیزات خود را به اشتراک می گذارند.

وی می افزاید: درس خواندن در چنین شرایطی واقعا سخت است و تقریبا اهالی به شرایط دیگران احترام نمی گذارند. البته هزینه اقامت در پانسیون بسیار کمتر از اجاره و رهن است اما مشکلات خود را دارد.

دیدگاهتان را بنویسید