اجرای اولین حکم تعیین «گیرنده موقت» / فاصله صدور احکام حداقل چند ماه است.

ساعت: 15:26
تاریخ ارسال: 1301/10/12
کد خبر: 1921629

معاون دادستان کل کشور از اجرای حکم «ولی موقت» برای اولین بار در تهران خبر داد و گفت: فاصله صدور قرار سرپرستی موقت تا حکم سرپرستی و فرزندخواندگی حداقل چند ماه است و دادستان ها می توانند از ظرفیت قیم استفاده کنند. قانون حمایت از کودک و نوجوان به منظور امکان ورود کودک به خانواده های متقاضی فرزندخواندگی.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش دادستانی کل کشور، غلام عباس ترکی در بازدید از مهد حضرت رقیه(س) گفت: زوج جوانی فرزندی را به فرزندخواندگی پذیرفتند و صاحب یک فرزند کوچک هستند.

وی تصریح کرد: فاصله صدور حضانت موقت تا حکم سرپرستی و فرزندخواندگی حداقل چند ماه است و دادستان ها می توانند با استفاده از ضوابط مقرر در قانون حمایت از کودکان و نوجوانان با صدور صدور موقت اجازه ورود موقت به کودک را تا زمان صدور حکم صادر کنند. دستور لازم دادگاه ها به خانواده های متقاضی فرزندخواندگی که شرایط و صلاحیت های قانونی آنها با حضور کارشناسان متعدد توسط کمیته فرزندخواندگی از قبل تایید شده است، رفاه اعطا می کند. اگر این اتفاق بیفتد، کودک به صورت آزمایشی نزد خانواده قرار می گیرد و از رسوب و اقامت بی دلیل کودک در این مراکز جلوگیری می شود.

ترکی تصریح کرد: دادسرا وظایف و مسئولیت های مهم و متنوعی در قوانین مربوطه دارد که یکی از این وظایف نظارت بر پرونده های زندانیان به ویژه اطفال و مجنونان است. در همین راستا و در راستای اجرای نظارت های قانونی امروز به منظور ارج نهادن به خدمات و زحمات کارکنان سازمان اجتماعی و اطلاع از برنامه ها و فعالیت های این مجموعه از این مهدکودک بازدید کردیم.

معاون دادستان کل کشور افزود: یکی از موضوعات حقوقی و قضایی بررسی و تحلیل روند پیوستن فرزندان به خانواده یا ترتیب فرزندخواندگی آنها توسط خانواده های متقاضی فرزندخواندگی و چالش های تعیین سرپرست موقت بود.

ترکی یادآور شد: در ماه های اخیر و در بازدیدهای مشابه گذشته از همکاران واحدهای قضایی درخواست همکاری در صدور آرای لازم قضایی و تسهیل روند جاری در امور مربوطه را داشته ایم چرا که اولویت در رشد و پرورش و پرورش است. کودکان در چارچوب خانواده و حمایت نگهداری طولانی مدت کودکان در مراکز ویژه مراقبت اجتماعی، حتی با شرایط مساعد زندگی، به نفع کودک نیست و توسط کارشناسان توصیه نمی شود.

معاون دادستان کل کشور افزود: از همکاران قوه قضائیه تقاضا داریم با اطمینان بیشتر به نظرات کارشناسی و گزارش های مددکاران اجتماعی این روند را تسهیل و تسریع کنند.

ترکی در خصوص روند پیگیری تصمیمات این جلسه گفت: موضوع در حیطه ماموریت های اداره کل پیشگیری از وقوع جرم و آسیب های اجتماعی دادستانی کل کشور است و کارگروه ویژه تشکیل شده است. در این مورد که به صورت جدی به رصد مسائل مربوط به آسیب های اجتماعی می پردازد و اهمیت و حساسیت آنها را درک می کند.

این ضابط قضایی ادامه داد: همچنین در خصوص اصلاح تشریفات، پس از بررسی های لازم، در صورت نیاز بخشنامه ای برای هماهنگی بیشتر به شعب دادگاه های سراسر کشور ارسال می شود.

وی در تبیین ارزش معنوی فرزندخواندگی، اقدام خانواده ها برای پذیرش کودکان نیازمند درمان را فداکاری ماندگار و ستودنی می داند.

معاون قضایی دادستان کل کشور گفت: این اقدام از این جهت حائز اهمیت است که می توان با ایجاد هماهنگی بیشتر در صدور این گونه احکام همکاری کرد و با تسریع در این روند و رفع تشریفات غیرضروری، کودکان کمی وقت صرف کردند. در مرکز و تعداد بیشتری از کودکان وارد مرکز می شوند.خانواده ها می توانند درخواست دهند.

دیدگاهتان را بنویسید