اجرای طرح مرتع داری در 50 درصد مراتع لرستان/ 21 هزار پروانه چرای دام صادر شد.


ساعت: 09:46
تاریخ انتشار: 1401/01/17
کد خبر: 1819907

رئیس اداره اراضی غیر فعال اداره کل منابع طبیعی و مدیریت آب استان:

جودکی گفت: طرح مرتع داری برای 50 درصد از مراتع استان لرستان تدوین شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ رضا جودکی در گفت و گو با خبرنگار سفیرافلاک اظهار داشت: هر ساله عشایر استان های همجوار از لرستان به عنوان استانی عبور می کنند که معمولاً از اواخر اسفند و فروردین آغاز می شود و باعث آسیب به مراتع، کشاورزی و مشکلات اجتماعی در استان های تبدیل می شود.

وی افزود: با توجه به اینکه رشد گیاه در فروردین و اوایل بهار هنوز توسعه نیافته است چرای زودهنگام و بی رویه می تواند باعث خسارت به مراتع شود و تلاش شده است آموزش و ساعات اضافی ارائه شود و خدمات رفاهی برای عشایر مستقر در مراتع قشلاقی برای جلوگیری از زودهنگام انجام شود. مهاجرت.

رئیس اداره مراتع اداره کل منابع طبیعی و آبفای لرستان گفت: مشکلاتی مانند کمبود آب و علوفه آنها را مجبور به مهاجرت زودهنگام می کند. اداره کل منابع طبیعی با برنامه ریزی و جلوگیری از کوچ زودهنگام هر ساله روند مهاجرت عشایر محلی استان را کند می کند.

جودکی گفت: عمده مشکلات استان لرستان با عشایر استان های همجوار به ویژه عشایر همدان است که انتظار داریم این استان با ارائه خدمات به این قشر پرتلاش اصالتا سرعت کوچ آنها را کاهش دهد. در مناطق زمستانی

وی با اشاره به خسارت چرای زودرس در مراتع تابستانی گفت: گیاهان مرتعی باید به مرحله ای برسند که در سال های بعد شرایط بقای خاص خود را برای تولید مثل داشته باشند اما زمانی که این گیاهان زودتر یا زیر پای گاو استفاده می شوند. ‘ یا به دلیل وجود رطوبت خاک باعث متراکم شدن خاک سطحی مرتع شده و خسارت وارد می کنند.

رئیس اداره مراتع اداره کل منابع طبیعی و مدیریت آب لرستان گفت: متاسفانه در تمامی مناطق کشور و استان دام بیش از ظرفیت مراتع است.

جودکی با اشاره به مجوزهای چرای دام استانی افزود: 34 هزار بهره بردار در استان لرستان شناسایی و مورد تایید شوراهای حسابرسی قرار گرفته اند که برای آنها 21 هزار پروانه چرا صادر شده است اما امسال پایان ممیزی مراتع است که در سال جاری تکمیل می شود. شهریورماه پروژه حساس و مهم طبق روال فنی اجرایی سازمان منابع طبیعی تکمیل می شود.

وی با توجه به سیاست های سازمان مدیریت منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: در این مناطق، مرتع داری بر اساس برنامه ریزی برای بقیه مراتع است و تدوین طرح مرتع در دستور کار قرار دارد تا مرتع داران بتوانند. بهره برداری از سایر پتانسیل های مرتعی از جمله دام، از جمله گیاهان دارویی، شیلات، زنبورداری و گردشگری.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید