اجرای عملیات کاشت 750 هکتار از کانون های بحرانی گرد و غبار خوزستان

وی افزود: اولویت اول ما آبیاری و نگهداری این مناطق است که از فروردین آینده با جدیت پیگیری می شود.

معاون فنی این اداره کل یکی دیگر از برنامه های مقابله با بیابان زایی را احداث 100 هزار هکتار محوطه در مراتع ضعیف عنوان کرد و گفت: جلوگیری از زادآوری دام و بذر از احیای گونه های بومی منطقه در صورت انجام صحیح به بازگشت گونه های بومی کمک می کند. او می سازد.

میرعلایی ادامه داد: 400 هزار هکتار مدیریت رواناب از هفته آینده آغاز می شود که شامل استقرار سازه های ذخیره بارندگی مانند هلال است.

وی افزود: متأسفانه اشتباهی که در اذهان عمومی در مورد مدیریت مناطق بیابانی صورت گرفته این است که کاشت را تنها راه حل می دانند در حالی که تنها بخشی از تصمیم گیری برای کنترل کانون ها است چرا که ریزگردها در خوزستان وجود دارد. منشاء داخلی و خارجی دارد کار با تیمی که یکی از مهمترین برنامه ها افزایش مقاومت مردم در برابر گرد و غبار است که از دسترس منابع طبیعی خارج است.

معاون منابع طبیعی و مدیریت آب خوزستان همچنین با اشاره به اجرای طرح احیای جنگل ها و حفاظت خاک با همکاری بین المللی گفت: این طرح در هشت استان حوضه رودخانه کارون در حال اجراست که برخی از آنها در خوزستان اجرا می شود.

میرعلایی افزود: هدف از اجرای این طرح توانمندسازی جوامع محلی و ایجاد مشاغل جایگزین برای کاهش وابستگی به مناطق طبیعی است و جایکا در زمینه آموزش مردم محلی همکاری می کند.

وی با اشاره به همکاری خوب مردم محلی در اجرای این طرح افزود: در حال حاضر چهار یا پنج گلخانه، آموزش قالی بافی، کشت گیاهان دارویی به ویژه زعفران و آموزش پیشگیری از آتش سوزی و اطفای حریق در هشت روستای استان وجود دارد. این شهر مطابق با این پروژه محقق می شود. .

معاون منابع طبیعی و مدیریت آب خوزستان ادامه داد: متأسفانه طرف ژاپنی دو سال پیش و پس از فوران تاج به منطقه نیامد، هرچند بحث های امنیتی و برخی تجمعات نیز بر عدم حضور آنها تأثیر گذاشت.

میرعلایی گفت: این پروژه رها نشده و علیرغم عدم حضور همتای ژاپنی همچنان در حال اجراست، از این رو خوزستان با وجود اینکه چند سال دیرتر از استان های دیگر پروژه را راه اندازی می کند، از وضعیت خوبی برخوردار است.

پروژه احیای جنگل راکت و حفاظت از خاک امسال با همکاری آژانس همکاری بین المللی ژاپن (جایکا) از آگوست 2016 به صورت آزمایشی اجرا شده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید