طوفان های گرد و غبار در کشور شدت می گیرد / دشت خوزستان یکی از مناطق بحرانی است

زمان: 10:16
منتشر شده در: 1400/07/30
کد خبر: 1778150

مدیرکل دفتر امور بیابان های سازمان جنگل ها گفت: با توجه به خشکسالی اخیر ، پیش بینی می شود امسال طوفان های گرد و غبار و طوفان های شنی با شدت بیشتری در مناطق آسیب پذیر رخ دهد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از مرکز اطلاع رسانی سازمان جنگلها ؛ وحید جعفریان ، مدیرکل دفتر بیابان های جنگل ها ، مراتع و مدیریت آب اظهار داشت: بر اساس آخرین تحقیقات ، حدود 30 میلیون هکتار از خاک کشور تحت تأثیر فرسایش بادی قرار دارد. 13.5 میلیون هکتار از این مناطق از نظر موقعیت در مناطق کشاورزی ، مناطق مسکونی ، جاده ها ، راه آهن و … به عنوان مراکز بحران فرسایش بادی شناخته می شوند ، که هر ساله علاوه بر ایجاد آسیب جدی در این مناطق ، مناطق دور افتاده تری را ایجاد می کند. آنها همچنین تحت تأثیر پدیده گرد و غبار قرار می گیرند.

وی در ادامه دشت خوزستان را یکی از مناطق بحرانی معرفی کرد که بسیار در معرض فرسایش بادی قرار دارد و گفت: دشت سیستان ، مناطق جنوب ، مرکز و شرق استان کرمان ، مناطق هرمزگان و خراسان جنوبی از دیگر مناطق بحرانی در آنها است آسیب های جدی و جراحات ناشی از طوفان گرد و غبار ، بنابراین لازم است اقدامات فوری در این چند استان انجام شود تا شرایط برای ادامه حضور مردم در این مناطق فراهم شود.

مدیرکل دفتر امور بیابان های سازمان جنگل ها افزود: متأسفانه مهاجرت و کاهش زنجیره های تولید در این مناطق یکی از پیامدهای حرکت شن های شناور است. مقابله با این مشکل مستلزم برنامه ریزی دقیق است که سازمان جنگلها این برنامه ریزی را انجام داده است و همواره بر توزیع صد درصدی بودجه در این بخش تأکید دارد.

وی با اشاره به خشکسالی کشور طی یک سال گذشته گفت: با توجه به خشکسالی اخیر ، پیش بینی می شود امسال طوفان گرد و غبار و طوفان شن در مناطق حساس در مناطق حساس و با شدت بیشتر رخ دهد. بنابراین ، همه مقدمات استفاده بهینه از ظرفیت موجود در دستور کار ، غنی سازی دانش بومی و استفاده از تجربیات و درس های آموخته شده از سایر کشورها را در دستور کار داریم.

جعفریان تشدید طوفان های شنی را عمدتا به تغییرات آب و هوایی نسبت داد و گفت: به نوعی تحت تاثیر تغییرات آب و هوایی قرار دارند. “اما بخش دیگری از عوامل ایجاد گرد و غبار و طوفان شن ناشی از دخالت انسان است و به نوع مدیریت زمین مربوط می شود.

وی افزود: زمانی که نتوانیم آب تالاب ها را به درستی تامین کنیم ، آن تالاب ها به کانون های گرد و غبار تبدیل می شوند. چرای بیش از حد و تخریب مزرعه چنین فقدان دیدگاه جامع نسبت به فرصتها و استفاده از زمین در عمل منجر به رها شدن زمین های کشاورزی و از بین رفتن کارکردهای آن و تبدیل آن به مراکز گرد و غبار می شود.

به گفته مدیرکل دفتر بیابان های سازمان جنگل ها ، مدیریت آب و چالش های موجود در این منطقه یکی از مهمترین عوامل انسانی است که باعث خشک شدن تالاب ها و از بین رفتن پوشش گیاهی در دشت های سیلابی و افزایش آن شده است. بیابان زایی در کشور اما پدیده گرد و غبار مرز و استان نمی شناسد و نحوه مدیریت آب در کشورهای همسایه نیز می تواند منجر به ظهور گرد و غبار شود و قسمت هایی از کشور ما را تحت تأثیر قرار دهد.

وی افزود: متأسفانه عواقب ناشی از مدیریت نادرست زمین در سایر کشورهای همسایه نیز به شکل گرد و خاک بر کشور ما تاثیر می گذارد. بنابراین ، با توجه به نزدیکی ارتباطات ، نیاز به هماهنگی و همکاری چند جانبه در زمینه مدیریت زمین به منظور سازماندهی مناطق منابع طبیعی برای کنترل گرد و غبار با کشورهای همسایه وجود دارد.

مدیرکل دفتر امور بیابان های سازمان جنگل ها غرق شدن زمین را یکی از پیامدهای ضعف مدیریت زمین به ویژه در زمینه مدیریت آب برشمرد و گفت: غرق شدن یکی از پیامدهای نهایی مدیریت ضعیف زمین به همین دلیل است که ما همیشه بر مدیریت کلی حوضه ها تأکید کرده ایم ، زیرا عواقب و پیامدهای عملی که قبل از حوضه اتفاق می افتد می تواند پوشش گیاهی بیابانی در پایین و پایین حوضه ، ورود و خروج را از بین ببرد.

جعفریان در پایان گفت: در عمل ، با تخریب سفره های زیرزمینی ، در یک خیابان یک طرفه قرار داریم که در آن ظرفیت نگهداری منابع آب زیرزمینی کاهش یافته است ، بنابراین الگوهایی برای مدیریت پایدار زمین ، مدیریت یکپارچه آبخیزداری و مدیریت خوب آب مدیریت منابع آب باید به درستی توسعه یابد. “برنامه توسعه هفتم ، که فعالیتهای اجرایی آن به نوعی کلیدی است ، باید مورد توجه قرار گیرد تا دستگاههای مختلف بتوانند نقش خود را در کاهش این نتایج ایفا کنند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید