احترام به معلم سرعت رشد و موفقیت های بالای جامعه را تسریع می کند/ معلمان عناصر هویت جامعه بشری هستند

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از دیار آفتاب; انتخاب سالروز شهادت آیت الله مرتضی مطهری به مناسبت روز معلم، انتخابی بسیار مناسب و بجاست، زیرا مطهری انسانی بود که در محضر اساتید بزرگ حوزه علمیه قم، فقه، اصول، کلام، فلسفه و عرفان را به طور جدی فرا گرفت. رسالت معلمی خود را تا آخرین لحظات زندگی انجام دادند.

استاد مطهری برای تنویر افکار عمومی با کوله باری از اندیشه های ناب و اصیل اسلامی وارد فضای پرخطر این دانشگاه شد و با تمام توان و قدرت از اسلام ناب و حقیقی دفاع کرد. نیازهای روزمره جامعه کماکان بسیار مؤثر و کاربردی است و سال هاست که یازدهم اردیبهشت به پاس گرامیداشت مقام شامخ شهید مطهری و نقش مهم ایشان در تربیت و تربیت نیروهای انقلابی به عنوان روز معلم در تقویم رسمی کشور به ثبت رسیده است. فرصتی باشد برای تجلیل از مقام والای معلم و جامعه بزرگ فرهنگیان که در کنار خانواده خود در خط مقدم آموزش و پرورش قرار دارند.

نقش کلیدی معلم به عنوان مربی همگانی در عرصه های مختلف علمی، فرهنگی و اخلاقی و مربی ابتدایی دانش آموزان بسیار حائز اهمیت است، زیرا معلمان جامعه نسل بعدی انسان گرایان هستند، بنابراین نقش آنان به فرموده امام خمینی (ره) به عنوان پیامبری برای مردم..

رسالت معلم از آن جهت حائز اهمیت است که علاوه بر تعلیم و تربیت باید از تعلیم و تربیت پیروی کند، زیرا هیچ کار تربیتی نیست که همراه با تعلیم نباشد و از طریق همین آموزش است که افراد اجتماعی شده و هویت ملی خود را کسب می کنند و بخشی از خود را می سازند. شخصیت و استفاده از آن در موقعیت های مناسب.


e20651d1 4e89 49a4 afb4 10c9e926890a خبر خاکستری

در واقع معلمان و مدرسان در فرآیند اجتماعی شدن دانش آموزان، تبیین فرصت ها و نیازهای جامعه، پرورش نیروهای متخصص و استفاده از پتانسیل و ظرفیت عظیم این نیرو، شرایط لازم را برای توسعه همه جانبه در عرصه های مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی فراهم می کنند. ، اقتصادی و … نتیجه توسعه متوازن و پایدار در جامعه را فراهم می کند.

آموزش و پرورش ابزار مهمی برای تبدیل جامعه ناهماهنگ به جامعه ای یکپارچه با تقویت و توسعه فرهنگ و هویت مشترک است که به دو صورت عمل می کند: دیگران با کمک نظام اجتماعی منجر به انتقال ارزش های مطلوب می شوند. و هنجارها.

بی شک جامعه ای که کرامت استاد و معلم را ارج می نهد، سرعت رشد و کمال را تسریع می بخشد و سلامت علمی و معنوی آن را تضمین می کند; در مواجهه با جامعه ای که برای نیروهای فرهنگی و نخبه خود ارزشی قائل نیست، به عقب ماندگی و گسترش آسیب های اجتماعی بسنده می کند..

مصداق تکریم معلمان اما ارتقای سطح رفاه جامعه فرهنگیان است، به ویژه اینکه در سال های اخیر به دلیل مشکلات اقتصادی، مشکلات معیشتی فراگیر شده و جامعه فرهنگی کشور نیز از این قاعده مستثنی نیست، هرچند برخی ناخواسته تلاش می کنند. برای به تصویر کشیدن این تصویر.برای ارائه به افکار عمومی و افکار عمومی که مطالبه معلمان فقط افزایش حقوق است! اما باید گفت که چنین برداشتی از معلمان کاملا اشتباه است و بهترین احترام برای معلم شاید ایجاد شرایطی باشد که حداقل در مراودات روزمره با شاگردش کمترین دغدغه معیشتی را داشته باشد.

در این راستا توصیه ارزشمند مقام معظم رهبری در یکی از دیدارهای سالهای اخیر با معلمان و کارکنان آموزشی جای بسی تامل دارد: «برای چنین نظامی، هرچه خرج کنیم خرج نیست، سرمایه است. بیایید با این چشم به اقتصاد آموزشی نگاه کنیم. اقتصاد آموزش و پرورش مانند هیچ اقتصاد دیگری نیست. هرچه اینجا خرج می‌کنید، در واقع سرمایه‌گذاری می‌کنید.»


0d70ed3d 4f50 4f8a aeb3 f13ac3a18a31 خبر خاکستری


سالها بی احترامی به سند تحول آموزش و پرورش

اگرچه در سال 90 در راستای اصلاح و تحول نظام آموزشی، برنامه جامعی به نام سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تدوین و به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش و شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید، اما اجرای درستی بود. از اهداف و راهبردهای آن است، اما متأسفانه در دهه گذشته مورد غفلت قرار گرفته است.

سند تحول آموزش و پرورش 10 سال پیش توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ شد. اما ده سال بعد، ده درصد آن سند اجرایی نشده است. نظام طبقه‌بندی معلمان، تربیت معلم، راهنمایی دانش‌آموزان و آموزش‌های مهارت‌محور از مواردی است که اجرای این سند می‌تواند به رفع برخی مشکلات در این حوزه‌ها کمک کند، در حالی که هر ساله رهبر معظم انقلاب تاکید ویژه‌ای بر اجرا دارند. و به روز رسانی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، راهبرد اصلی تعلیم و تربیت اسلامی در کشور است.


cbc19815 ad6a 4296 9c68 70045281c44b خبر خاکستری


وزرای آموزش و پرورش در هشت سال گذشته نگاه مثبتی به سند تحول بنیادین نداشته اند

محمدعلی کمالی کارشناس آموزشی در گفت و گو با دیار آفتاب؛ وی در خصوص ویژگی های سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که در سال 1390 به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید، چند اصل مهم و اساسی مطرح شده است. نظام آموزشی ما باید در افق 204 ساله 1404 در منطقه جایگاه برجسته ای را به خود اختصاص دهد.

وی با بیان اینکه نظام آموزشی ما قبل از تصویب سند تحویل پایه بیشتر آموزش محور بود، افزود: در گذشته دانش آموزان ما اطلاعات زیادی در مورد دانش پس از دوازدهم داشتند، اما در مورد مهارت های مختلف در این سند بودند. پیش بینی ها ضعیف بود.

کمالی نهاد ادامه داد: در نظام آموزشی قبلی دانش آموزان در مهارت های اجتماعی، فناوری، کار و مهارت های هنری و دینی ضعیف بودند، اما از دانش برخوردار بودند، بنابراین در سند تحول بنیادین بر مهارت و تحصیل تاکید شده بود، در حالی که آموزش و پرورش مرکزی بود.


51b11254 2871 4a3e b56e 33efc748929c خبر خاکستری

رئیس سابق دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی با بیان اینکه بحث دیگری که در این سند مطرح شده این است که باید در نظام تربیت معلم تحول ایجاد کنیم، خاطرنشان کرد: پیش از آن معلمان جذب فارغ التحصیلان دانشگاهی می شدند که دیدگاه ها و گرایش های متفاوتی داشتند و اغلب نداشتند. مهارت های آموزشی و روانی برای برقراری ارتباط با دانش آموزان.

کمالی نهاد با بیان اینکه نقطه اوج سند تحول دانشگاه فرهنگیان است، ادامه داد: در سند تحول پیش بینی شده بود که دانشگاهی به نام دانشگاه فرهنگیان ایجاد شود تا اساتید مورد نیاز از طریق این دانشگاه تامین شود.

وی افزود: سند تحول نشان می دهد که سالانه حداقل 50 درصد مستمری بگیران آموزش و پرورش باید در دانشگاه فرهنگیان معلم تحصیل کنند، اما تردیدها و تغییر دولت ها نیز بر این موضوع تأثیر گذاشته و مسئولانی که در دولت قبل در این دانشگاه منصوب شده اند. “آنها هیچ نظری نداشتند.

این کارشناس آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه حتی وزرای آموزش و پرورش که در هشت سال گذشته چندین بار تغییر کرده اند، به سند تحول بنیادین نگاه مثبتی نداشته اند، افزود: در دولت قبل سند 2030 را که مبتنی بر سکولاریسم بود. در حال پیگیری هستند در حالی که با تذکرات و تاکیدات مقام معظم رهبری سند تحول بنیادین اکنون در کانون توجه قرار گرفته است و امیدواریم این سند به زودی در دولت سیزدهم به بهره برداری کامل برسد.

اما امیدواریم در گام دوم انقلاب با توجه به نیازهای این دوران و جایگاه مهم تربیتی و کادرسازی و در تراز انقلاب، در آینده نزدیک معلمان و دانش آموزان کشور طعم تحول اساسی را بچشند. در آموزش..

آموزش و پرورش امنیت پایدار، اجتماعی، اقتصادی و سرمایه انسانی را برای کشور ایجاد می کند، ضمن اینکه مسیر توسعه از توجه به استفاده صحیح از نیروی انسانی تغییر می کند و اگر می خواهیم در این مسیر حرکت کنیم، این حرکت باید از آموزش آغاز شود.

از این رو حمایت دولت و سیاستمداران کشور، تدوین سیاست ها و قوانین مناسب، اقدامات مسئولانه افراد و جوامع از نیازهای مهم و مسلم برای ایجاد بسترهای لازم برای بهبود وضعیت آموزش و پرورش کشور است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید