احتمال افزایش حقوق کارمندان از خرداد ماه

احتمال افزایش حقوق کارمندان از خرداد ماه

دولت مصوبه حذف سقف افزایش حقوق کارکنان در سال جاری را لغو کرد و بر حقوق کارکنان و رعایت سقف تعیین شده برای حقوق کارکنان در تبصره 12 قانون بودجه که 2.5 میلیون تومان است، تاکید کرد. شورای دولت در جلسه 20 اسفند 1401 به منظور ارائه نظر هیأت تجدیدنظر و انطباق مصوبات دولت با قوانین و افزایش حقوق کارمندان با اصلاح مصوبه مربوط به تعیین ضریب حقوق کارکنان و افزایش حقوق مستمری بگیران در سال 1402

در اولین جلسه شورای حقوق و دستمزد در سال جاری، میشم لطیفی، معاون رئیس جمهور خاطرنشان کرد: با بررسی های انجام شده در این جلسه، نقشه راه نحوه ساماندهی نظام پرداخت موسسات معاف از قانون مدیریت خدمات کشوری تنظیم شد. “

وی افزود: سناریوهای مختلفی مطرح و کلیات از آنها گرفته شد و در جلسه بعدی تصمیم نهایی گرفته می شود و پس از آن به نهادهای ذیربط ابلاغ می شود.

رئیس اداره و سازمان استخدامی کشور در خصوص پرداختی کارکنان شرکت های دولتی گفت: ضوابطی در این راستا تعریف شده است و نحوه انجام آن پس از اتمام سناریو اعلام خواهد شد.

سازمان اداری و کار کشور کارگاه های فوق العاده ویژه عمومی و خصوصی موسسات را اسفندماه سال گذشته تصویب و به آنها ابلاغ کرد.

بر اساس این گزارش، نرخ اضطراری مشاغل دولتی 35 درصد و نرخ اضطراری مشاغل خصوصی 50 درصد تعیین شده است و این برای اولین بار است که مشاغل خصوصی دستگاه های اجرایی کشور افزایش اضطراری ویژه دارند. از 15 درصد

حقوق کارمندان و کارگران چقدر بود؟

بر اساس این گزارش، دستمزد کارگران در سال 1402 نسبت به سال 1401 با افزایش 27 درصدی، حداقل دستمزد ماهانه از چهار میلیون و 179 هزار و 750 تومان به پنج میلیون و 308 هزار و 284 تومان و حداقل دستمزد روزانه از 139 هزار به 176 افزایش یافت. هزار 942 تومان رسید.

حداقل دستمزد بر اساس 30 روز در ماه پنج میلیون و 308 هزار و 284 تومان (روزی 176 هزار و 942 تومان)، کمک هزینه کار یک میلیون و 100 هزار تومان، کمک هزینه مسکن 900 هزار تومان، حق اولاد برای هر فرزند است. 530000 و 828 تومان می باشد حقوق پایه با شرط یک سال سابقه کار ماهیانه 210000 تومان تعیین شده است.

اعتقاد بر این است که افزایش 20 درصدی باعث افزایش دستمزد برای کارکنان متوسط ​​می شود. پیش از این رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور با اشاره به اینکه در بودجه 1402 شاهد افزایش 20 درصدی دستمزد کارکنان هستیم، گفت: سه سناریو برای مدل های مختلف این افزایش دستمزد کارکنان در نظر گرفته شده است. هنوز الگوی دقیق این افزایش دستمزد کارمندان مشخص نیست و در نهایت باید دید در این راستا در مجلس چه تصمیمی اتخاذ خواهد شد.در ادامه با ما همراه باشید تا آخرین اخبار افزایش دستمزد کارکنان را در اختیار داشته باشید.

علی بابایی کارنامی با اشاره به مصوبه شورای اسلامی شهر مبنی بر افزایش سقف معافیت مالیاتی سالانه کارکنان از 84 میلیون به 120 میلیون تومان در سال آینده، گفت: پیشنهاد دولت این بود که سقف معافیت مالیاتی سالانه 84 میلیون تومان و برای هر سال 7 میلیون تومان شود. ماه با تصویب مجلس این ارقام افزایش یافت.

وی بیان کرد: بر اساس مصوبه شورای اسلامی حقوق ماهانه تا سقف 10 میلیون تومان از مالیات معاف شد که پیش از این حدود 7 میلیون تومان بود.

رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی ادامه داد: شاید این مصوبه ابهام ایجاد کند که سقف بودجه قابل تغییر است در حالی که این مصوبه تبعات بسیار مثبتی دارد و وقتی عدالت مالیاتی برقرار شود به عدالت اجتماعی نیز کمک می کند.

یکی از اعضای کمیسیون تلفیق بودجه گفت: به طور کلی در کشور افزایش دستمزدها به سرعت باعث ایجاد شوک در قیمت ها و بازار می شود اما کاهش مالیات ها شوکی ایجاد نمی کند. لازم بود از کسانی که زیر 10 میلیون تومان درآمد دارند حمایت کنیم.

نماینده مردم ساری در شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا احتمال افزایش 20 درصدی حقوق کارکنان دولت و مستمری بگیران لشکری ​​و روستایی در مجلس وجود دارد، گفت: نمایندگان مردم پیشنهادات زیادی در مجلس دارند. حقوق کارمندان دولت در سال آینده بیش از 20 درصد افزایش می یابد.

وی گفت: پیشنهاد من این است که حقوق کارکنان کشوری و مستمری بگیران لشکری ​​و روستایی برای سال آینده 30 درصد افزایش یابد و این موضوع تا کجا در مجلس پیش می رود باید دید.

تعیین بودجه شرکت های دولتی زیان ده
وی درباره تخصیص بودجه شرکت های دولتی زیان ده نیز گفت: شرکت های دولتی زیان ده به دلیل انجام تعهدات قانونی موظف به ارائه خدمات و کالا با قیمت قطعی هستند، بنابراین دولت باید بخشی را انجام دهد. از تعهدات کارآفرینانه خود که بخش خصوصی قادر به انجام آن نیست، در ارائه کالاها و خدمات عمومی از بستر این شرکت ها استفاده می کند، بنابراین تعیین تعهدات در رابطه با این شرکت ها در حیطه اختیارات بودجه نیست. قانون است و تکالیف باید در قالب اصلاحات ساختاری در قانون برنامه 7 مشخص شود که به دلیل تدوین همزمان برنامه توسعه 7 است. موضوع در دست رسیدگی است.

رئیس اداره نظارت بر تعهدات دولت و بسیج منابع سازمان برنامه و بودجه افزود: همچنین تعیین تکلیف شرکت های زیان ده هر ساله بر اساس آخرین صورت های مالی و بر اساس تصمیمات اتخاذ شده در خصوص واگذاری یا ابقا انجام می شود. از این شرکت ها به اطلاع هیات محترم وزیران می رسد. سازمان حسابرسی در رابطه با مفاد بند (5) بند (ل) تبصره 2 قانون بودجه سال 1401 و در خصوص شرکت هایی که موظف به ارائه خدمات و کالا به قیمت ثابت هستند، گزارش اولیه و صرفاً در در مورد شرکت توانیر و سایر شرکت های برق منطقه ای، مبنای محاسبه نرخ روز بازار به تایید سازمان حسابرسی رسیده است. از این رو مقرر شد از ظرفیت قانون برای رفع موانع تولید رقابت پذیر و بهبود نظام مالی کشور برای تعیین تکلیف نهایی بدهی ملی استفاده شود.

این در حالی است که در بودجه سال 1401 حداقل حقوق کارمندان دولت حدود 5 میلیون تومان بود. در سال 1401 در ابتدا متوسط ​​افزایش 10 درصدی حقوق در بودجه پیش بینی شد، اما در نیمه دوم سال مجدداً دولت با افزایش 10 درصدی حقوق موافقت کرد و اصلاحاتی در پرداخت حقوق به کارمندان و مستمری بگیران به موجب قانون جدید انجام شد. صورت حساب

لازم به ذکر است که بر اساس برنامه دولت برای افزایش دستمزد متوسط ​​کارمندان 20 درصد افزایش در نظر گرفته شده است. پیش از این رئیس سازمان امور اداری و کار با بیان اینکه «در بودجه 1402 شاهد افزایش 20 درصدی حقوق کارمندان بودیم»، گفت: سه سناریو برای الگوهای مختلف این افزایش در نظر گرفته شد که الگوی دقیق آن این است. افزایش هنوز مشخص نیست و باید در پایان آن را دید. چه تصمیمی در این زمینه در مجلس اتخاذ می شود./تسنیم

آنچه دولت در لایحه بودجه 1402 برای حقوق کارمندان ارائه کرده است نشان می دهد که افزایش تدریجی حقوق در دستور کار قرار دارد و میانگین آن 20 درصد است. بنابراین برای درجات پایین تر بیش از این رقم افزایش می یابد.

تبصره 12 لایحه بودجه 1402 مقرر می دارد ضریب حقوق گروه های مختلف مأموران شاغل بر اساس آخرین حکم استخدامی به طور میانگین 20 درصد افزایش می یابد به نحوی که میزان حکم رسمی استخدامی و کارکنان پیمانی و مبلغ قرارداد ماهانه کارکنان با قرارداد کار ثابت (مشخص) و کارکنان طرح خدمت پزشکان و پیراپزشکان در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کمتر از 70 میلیون ریال (هفت میلیون تومان) نباشد. نسبت به طول خدمت

جزئیات مهم در مورد حقوق کارمندان
همچنین در بند دوم همین تبصره آمده است که حقوق بازنشستگان، نیروهای خدماتی و مشترکان صندوق های بازنشستگی کشوری و لشکری ​​و سایر صندوق های بازنشستگی مرتبط با دستگاه های اجرایی به طور میانگین 20 درصد افزایش می یابد. به گونه ای که پس از اجرای این افزایش، حقوق مستمری بگیران، خدمات رسان و مشترکان صندوق های بازنشستگی فوق الذکر مطابق سنوات خدمت قابل قبول کمتر از 63 میلیون ریال نخواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید