احزاب غربی پشت درها آمده اند و منتظر مشورت با مقامات ایرانی / حساب کار اروپایی هستند!

زمان: 12:12
منتشر شده در: 1400/07/28
کد خبر: 1777738

اگرچه از روی کار آمدن دولت سیزدهم ، جریان های سیاسی و رسانه ای حامی دولت قبلی و اصلاح طلبان تلاش می کنند وانمود کنند که دولت جدید در هشت سال گذشته چاره ای جز این کار در زمینه دیپلماسی ندارد ، اما مجلس به طور کامل در حال اجراست. قانون راهبردی لغو تحریم ها وی تأکید می کند که در عمل قانون برخلاف برجام و سیاست تحقیر است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ دیپلماسی تحقیر و التماس در هشت سال گذشته سیاسی بوده است ، که دولت قبلی ادعا می کرد زبان جهان را می داند. سیاستی که در آن دعای ملاقات با نمایندگان غربی ، دعای انجام تعهدات ، دعای اینستکس و موارد مشابه کلید واژه ها بود.

البته این روش محدود به 8 سال گذشته نیست و ریشه در زمان حسن روحانی به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی دارد؛ وقتی حسن روحانی تیم مذاکره کننده هسته ای کشور را در شورای عالی امنیت ملی رهبری کرد ، نتوانست موفقیتی را در زمینه فعالیت های هسته ای برای کشور به ارمغان آورد.

حسن روحانی در کتاب امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای خود که یادآور مذاکرات سعدآباد است ، گفت: هنگام بحث درباره تیم اصلی ، جک استراو گفت که در تیم قبلی (تیم مذاکره کننده به رهبری روحانی) ما حرفه های روسیه را درک کرده ایم. همچنین تیمی که کار متخصص را درک کرده بود و وقتی به خود قول دادیم ، می دانستیم که هر یک از آنها در هر دو طرف عمل می کنند. “اما در مذاکرات با تیم جدید (در دولت دهم) ما نه می فهمیم آنها چه می گویند و نه آنها متوجه می شوند که ما چه می گوییم!”

6d2566f5 509c 4026 87e4 18ef8da7835d خبر خاکستری

این اظهارات روحانی در حالی مطرح می شود که جک استراو وزیر خارجه سابق بریتانیا در خاطرات تحقیرآمیزی درباره مذاکرات با وزیر خارجه دولت اصلاحات نوشت: من آخر هفته با قطار به شهر زادگاه خود به انگلستان سفر کردم. تلفن همراهم زنگ خورد. در آن سوی خط دکتر کمال هرازی ، وزیر امور خارجه ایران بود.

وی گفت: “ما می خواهیم 20 سانتریفیوژ را برای تحقیقات فعال نگه داریم.” من دیدم که نمی توانم در مورد یک پرونده حساس بین المللی در حضور همراهانم در قطار مذاکره کنم ، بنابراین در قطار به توالت رفتم. در آنجا به هرازی گفتم: شما قرارداد را امضا کرده اید و دیگر نمی توانید آن را امضا کنید. اما باز هم اصرار کرد. “من باید در این باره با دیگران صحبت کنم … در همان زمان ، کسی در حال دست زدن به توالت است و بدیهی است که عجله دارد از آن برای کاری غیر از مذاکرات هسته ای استفاده کند …”

اما هشت سال پیش ، زمانی بود که سیاست گدایی در حوزه دیپلماسی احیا شد ، با این تفاوت که این بار حسن روحانی رئیس جمهور ایران و ناظر کامل مذاکرات هسته ای بود.

0a64269a 4a90 41e8 b824 8cb9f3c17683 خبر خاکستری

اگرچه پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم ، جریان های سیاسی و رسانه ای حامی دولت قبلی و اصلاح طلبان تلاش می کنند وانمود کنند که دولت جدید چاره ای جز اقدام در حوزه دیپلماسی در 8 سال گذشته ندارد و باید در محدوده چارچوب برجام بر اجرای کامل و دقیق قانون راهبردی لغو تحریم ها تأکید می کند که در واقع مخالف برجام و سیاست تحقیر است.

با این حال ، کمتر از یک سال پس از اجرای قطعنامه پارلمانی ، در حالی که نمایندگان اروپایی بارها برای بازگشت ایران به میز مذاکره ابراز علاقه کرده اند ، در آخرین حادثه ، رافائل گروسی ، رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی ، مایل به دیدار با حسین است. وزیر امور خارجه کشورمان

با توجه به اینکه موضوع هسته ای ایران در حال حاضر تحت اقدام راهبردی حذف تحریم ها مورد بررسی قرار می گیرد ، مقامات ایرانی در حال حاضر دیدارهای خود را با برخی از مقامات اروپایی برای ارائه صریح خواسته های ایران برای بازگشت به مذاکرات محدود کرده اند.

دیدارهای وزیر خارجه کشورمان با نمایندگان اروپایی در زمان حضور وی در مجمع عمومی سازمان ملل به شرایط پروژه جمهوری اسلامی ایران برای بازگشت به مذاکرات محدود شد.

به دنبال استراتژی دولت سیزدهم در دیپلماسی ، برخی از مقامات اروپایی پشت درهای بسته منتظر دیدار با مقامات ایرانی هستند ، زیرا مذاکرات با چهره هایی مانند رافائل گروسی به احتمال زیاد بر جزئیات فنی بازگشت ایران به توافق هسته ای متمرکز است. بحث با آژانس و چارچوب آن همان قطعنامه پارلمان است.

انتهای پیام / ک

دیدگاهتان را بنویسید