احساس نارضایتی از تبعیض بر خشم معلمان غلبه می کند

احساس نارضایتی از تبعیض بر خشم معلمان غلبه می کند

معلمان معترض بر این باورند که حتی مقررات قانونی که حداقل ها را پیش بینی می کند در مورد معلمان اعمال نشده است. رویداد۲۴ برای اطلاع از دلایل اعتصاب با تعدادی از معلمان و نمایندگان آنها گفتگو کرد.

اعتراضات معلمان روز گذشته در سراسر کشور برگزار شد. عدم اجرای طرح رتبه بندی، خشم و ناامیدی فرهنگیان را از وضعیت معیشتی و تبعیض سیستماتیک علیه آنان تشدید می کند. گزارش ها حاکی از آن است که در برخی موارد، اعتراضات به درگیری منجر شده است، اما معلمان گفته اند تا زمانی که خواسته هایشان برآورده نشود، اعتراضات ادامه خواهد داشت.

معلمان در راهپیمایی های روز دوشنبه 22 آذر 1400 خواستار تصویب و اجرای لایحه رتبه بندی معلمان بر اساس اسناد بالادستی و اجرایی و بهره مندی کامل و واقعی از مزایای واقعی آن شدند. بر اساس این لایحه، رتبه بندی معلمان به عناوین مختلفی تقسیم شده و به ازای هر ترفیع، حقوق، مزایا و پاداش مستمر اضافه می شود.

مجتبی گودرزی دبیر هیئت مدیره کانون فرهنگی الیگودرز استان لرستان در گفتگو با رویداد۲۴ گفت: بحث معلمان سالهاست که مطرح است و اولین موضوع حقوق آنهاست که هیچ گاه به تورم و معلمان مربوط نمی شود. “.”

وی ادامه داد: در کنار حقوق، سوالاتی در مورد اختلاف طبقاتی، مدارس غیرانتفاعی، تیزهوشان، هیات امناء و… مطرح است تا وزارت آموزش و پرورش هزینه های خود را کاهش دهد و هزینه ها را از جیب خود تامین کند. در این طرح معلمان آسیبی نمی بینند زیرا معلمان در هر مدرسه با توجه به رتبه خود حقوق می گیرند، این به دانش آموزان آسیب می زند، مثلا دانش آموزی که در مدرسه عادی تحصیل می کند طبیعتا با دانش آموزی که در مدرسه استثنایی تحصیل می کند بسیار متفاوت خواهد بود.

گودرزی با بیان اینکه عدالت آموزشی در کشور وجود ندارد، گفت: در شهرهای بزرگ شرایط و معلمان خوبی وجود دارد، اما در مناطق فقیرنشینی مانند سیستان و بلوچستان امکانات وجود ندارد و حتی مدارس متصل هستند. مورد بعدی دخالت نمایندگان مجلس در مدیریت آموزش و پرورش است. این نمایندگان در هنگام انتخاب افراد کم تجربه و وابسته را به عنوان مدیر مدارس انتخاب می کنند. فقط برای تبلیغات که می توانند در دور بعد رای دهند. آموزش و پرورش هم سیاسی شده است. وقتی نماینده ای رای می دهد، می بینیم که چطور رئیس و معاونان اداره و مدیران مدارس تغییر می کنند و افراد خودشان را انتخاب می کنند که کمترین تجربه، تخصص و حتی محبوبیتی در بین همکاران ندارند. مدیریت مدرسه نیز ناکارآمد و ناسالم است.

گودرزی می گوید ممکن است برخی از معلمان حتی شرایط اجتماعی خوبی داشته باشند، اما البته آنقدر مشکلات دیگر وجود دارد که با دیگران همراه می شوند تا بتوانند برخی مشکلات را حل کنند.

علی پورسلیمان از اعضای سازمان معلمان ایران و مدیر سایت صدای معلم به رویداد۲۴ گفت: و مطالبات صنفی از جمله حق مسکن و … داشت که برخی از آنها به دستور دولت وقت اجرا شد. رئيس جمهور. اما این روند در سال 85 و قانون خدمات کشوری مشاهده شد. خب معلمان الزاماتی داشتند و بعد خواستند قانون خدمات کشوری اجرا شود.

وی ادامه داد: همه این سال ها گذشته اما ماده 65 فصل دهم قانون خدمت وظیفه عمومی معلمان همچنان اجرا نمی شود. این بحث که اکنون رتبه بندی معلمان نامیده می شود نیز تازگی ندارد. این مقاله بیان می کند که هر یک از مشاغل مرتبط به هسته، ارشد، متخصص و پیشرفته طبقه بندی می شوند. یعنی طرح باید در زمان تصویب اجرا می شد اما نه سند اجرا و نه سند تبدیل درست اجرا نشد. در واقع با گذشت چندین سال از تصویب قانون خدمات کشوری، هنوز برای معلمان اجرایی نشده است. بسیاری از دستگاه ها کنار رفتند و از شر این قانون خلاص شدند.

وی ادامه داد: حتی کف مواد قانونی که حداقل ها را در نظر می گیرد هنوز برای معلمان در نظر گرفته نشده است. پاسخ مسئولان به این سوال چیست؟

معلم و تحلیلگر آموزش و پرورش با بیان اینکه طرح رتبه بندی معلمان از ابتدا به صورت ناکافی ارائه شده بود، افزود: رتبه بندی معلمان طرح افزایش حقوق نیست، بلکه نیاز به ارتقای رتبه معلمان و ارتقای کیفیت آموزش معلمان است. حرفه ای سازی امکانات، معلمان و آموزش برای پیشرفت. راه حرفه ای شدن، توانمندسازی معلمان است. به عبارت دیگر لایحه رتبه بندی معلمان که اکنون یک دهه از عمر آن می گذرد به جایی رسیده است که اکثر معلمان معتقدند رتبه بندی باعث افزایش حقوق آنها می شود. آنها می دانند، اما این تنها ایده است. بله، رتبه بندی معلمان اگر درست انجام شود منجر به افزایش حقوق می شود، اما هدف نهایی افزایش حقوق نیست. نتیجه این اقدام منجر به شکست این طرح می شود.

پورسلیمان معتقد است مفهوم رتبه بندی که دیگر نمی توان روی آن کار کرد نباید از دست رفت. قانون خدمات کشوری حاوی نکات و مطالب بسیاری است که شامل معلمان نمی شود و معلمان مانند سایر کارکنان خدمات اجتماعی مستقیم و غیرمستقیم ندارند. این تبعیض باید مهمترین اعتراض معلمان باشد. قبلا هم گفته ام که اگر شرایط کشور به گونه ای است که نمی توانند به همه اقشار کمک کنند، باید دستمزدهای بالا را برابر کنند.

وی افزود: واقعا جای سوال است که اگر بحث آموزش و پرورش مطرح می شود چرا معلم با مدرک فوق لیسانس یا دکترا باید زیر 10 میلیون دریافت کند اما همان فرد در موسسه یا دانشگاه دیگری سه یا چهار برابر بیشتر دریافت کند. حقوق؟ “همه این تفاوت ها توجیه پذیر نیست و ما نمی توانیم این را بپذیریم. ما نمی توانیم به معلم بگوییم که سکوت کند و اعتراض نکند در حالی که همکلاسی او در MVU حقوق چندبرابر می گیرد. این مشکلی است که اعتراض معلمان را تحریک می کند و احساس نارضایتی می کند. تبعیض، که نهادینه شده است.

مدیر صدای معلم گفت: نمی دانم اعتراضات ادامه خواهد داشت یا نه. متأسفانه در کشور ما اینگونه نیست و به استثنای چند اتحادیه که بعضاً توان تشکیلاتی بالایی ندارند، تجمعات برگزار می شود. تنها راه حل توجه به قانون است. معلمان می گویند اگر نمی توانید دستمزد همه را افزایش دهید، حداقل عدالت را رعایت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید