احضار سفیر کره جنوبی به وزارت امور خارجه ایران

ساعت: 18:54
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۱۰/۲۸
کد خبر: 1923229

اظهارات مداخله جویانه رئیس جمهور کره جنوبی در امارات، سفیر این کشور را به وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران آورد و از اعتراض شدید ایران مطلع شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ در پی اظهارات مداخله جویانه یون سوک یول رئیس جمهور کره جنوبی در امارات متحده عربی، سفیر این کشور در تهران امروز (چهارشنبه ۷ دی) به وزارت امور خارجه احضار شد و جمهوری اسلامی ایران با اعتراض شدید رضا نجفی قائم مقام این کشور مواجه شد. فعالیت های حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه به وی ابلاغ شد.

به گزارش فارس، «یون سوک یول» رئیس جمهور کره جنوبی که چند روزی است برای سفری رسمی به امارات متحده عربی سفر کرده بود، در سخنانی علیه جمهوری اسلامی ایران گزافه گویی کرد و ایران را دشمن امارات و تهدیدی برای این کشور خواند. واکنش ناصر خانانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران را در پی داشت.

رئیس جمهور کره جنوبی روز دوشنبه 26 ژانویه در حضور سربازان این کشور مستقر در امارات گفت: امارات کشور برادر ماست… امارات کشور خارجی با این نام نیست. این کشور شماست. . امنیت کشور برادر ما امنیت ماست. دشمن امارات و بزرگترین تهدید علیه این کشور ایران است و دشمن ما کره شمالی است… ما با امارات هم وضعیت مشابهی داریم».

* اظهارات رئیس جمهور کره در تداخل روابط دوستانه ایران با اکثر کشورهای حوزه خلیج فارس

رضا نجفی در این دیدار با تشریح روابط دوستانه جمهوری اسلامی ایران با اکثر کشورهای منطقه خلیج فارس، اظهارات رئیس جمهور کره را دخالت در این روابط دوستانه و تضعیف صلح و ثبات در منطقه دانست. .

معاون حقوقی و بین‌الملل وزیر امور خارجه همچنین خواستار توضیح فوری مقامات کره‌ای در خصوص این اظهارات شد و بر اصلاح فوری این رویکرد تاکید کرد.

نجفی با یادآوری رویکرد خصمانه کره از جمله مسدود کردن منابع بانکی مردم ایران، تاکید کرد: عدم اقدام موثر کره برای حل مشکلات روابط، موجب تجدید نظر طرف ایرانی در روابط دو کشور خواهد شد.

* طرف کره ای توضیح بدهد

معاون وزیر امور خارجه همچنین اظهارات اخیر رئیس جمهور کره مبنی بر احتمال ساخت سلاح هسته ای را مغایر با متن معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای دانست و خواستار توضیح طرف کره ای در این زمینه شد.

در این دیدار سفیر کره جنوبی در تهران ضمن ارائه توضیحات برخی مقامات کره ای در خصوص اظهارات رئیس جمهور گفت: این اظهارات ربطی به روابط ایران و امارات یا کره ندارد بلکه منعکس کننده دیدگاه جمهوری اسلامی ایران است. مواضع و انتظارات دولت مربوطه .

در پی اغراق ناصر خانانی رئیس جمهور کره جنوبی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران شامگاه دوشنبه پنجم دی ماه اعلام کرد که وزارت امور خارجه در حال بررسی و پیگیری اظهارات مداخله جویانه رئیس جمهور جنوب است. کره در رابطه با روابط جمهوری اسلامی ایران و امارات متحده عربی عنوان دو کشور همسایه و دوست. وی افزود: اظهارات نقل شده این مقام کره ای نشان از عدم آگاهی کامل از روابط تاریخی و دوستانه جمهوری اسلامی ایران با کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله امارات و پیشرفت بسیار سریع و مثبت در این زمینه. وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران مواضع اخیر آن کشور به ویژه اظهارات رئیس جمهور در رابطه با روابط ایران و امارات را که کمترین صلاحیت دیپلماتیک را ندارد، با جدیت رصد می کند و منتظر توضیح است. وزارت امور خارجه کره جنوبی در این زمینه .

پس از واکنش ایران، وزارت امور خارجه کره جنوبی سعی در سبک کردن فضا و رفع سوء تفاهم ها داشت و طرح این اظهارات را برای تحریک و تشویق ارتش کره جنوبی و تبیین اوضاع پیچیده امنیتی در منطقه اعلام کرد. در همین رابطه خبرگزاری یونهاپ به نقل از یکی از مقامات وزارت امور خارجه کره بدون ذکر نام و سمت وی ​​گزارش داد: دولت کره [جنوبی] مایل است به توسعه روابط دوستانه دوجانبه با ایران که قوی هستند ادامه دهد.”

پس از ناآرامی های اخیر در ایران، شاهد اظهارات مداخله جویانه مقامات کره جنوبی نیز بودیم که البته با واکنش تند کنعانی مواجه شد و کنعانی در نشست خبری 18 آبان با خبرنگاران گفت: «این کشور نمی تواند در راه اندازی شورش دخالت داشته باشد. یک دولت و جریان خارجی درس اخلاق و حکومت داری به جمهوری اسلامی ایران بدهند. اگر مدیریت بلد بودند، باید این مهمانی (میهمانی هالووین) را مدیریت می کردند.

لازم به ذکر است که چند سالی است که کره جنوبی برای بازپرداخت بدهی خود به ایران در ازای خرید میعانات گازی دست و پنجه نرم می کند و تحریم های آمریکا را مانع اصلی آن می داند. بدهی کره جنوبی به ایران در ازای خرید میعانات گازی در دو بانک این کشور از سپتامبر 2018 (شهریور 1397) به بهانه تحریم های آمریکا پرداخت نشده است. این هل دادن کره ای ها بارها مورد انتقاد مقامات ایرانی قرار گرفته است و در آخرین واکنش ناصر کنعانی سخنگوی سازمان دیپلماسی در 28 دی ماه گفت: خواسته های ما از کره جنوبی جزو خواسته های جدی ماست و مذاکره. در این زمینه ادامه دارد و ما همچنان منتظر هستیم و از دولت کره جنوبی می خواهیم که به تعهدات قطعی خود در این زمینه عمل کند. مطالبات مالی ما از کره به هیچ موضوع و مورد دیگری مربوط نمی شود و دولت کره موظف است این مطالبات را به طور کامل و فوری مسترد کند. گفتگوها به صورت دوجانبه و با مکانیسم های مختلف ادامه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید