احیای برجام، شاید زمانی دیگر

احیای برجام، شاید زمانی دیگر

روز جدید : موضوع احیای توافق هسته ای همچنان موضوع بحث ایران و آمریکاست. یک تحلیلگر سیاست خارجی می گوید در شرایط فعلی این امکان وجود ندارد. اوضاع سیاسی داخلی آمریکا به گونه ای نیست که آقای بایدن بخواهد در آستانه انتخابات کنگره ریسک کند و با دادن چنین امتیازی وارد رقابت سخت سیاسی و رسانه ای شود و با حزب جمهوری خواه بجنگد.

رحمان قهرمان پور در پاسخ به این سوال که اصولا تضمین هایی که ایران در مذاکرات دوحه ارائه کرد از جمله فعال نشدن ماشه از سوی آمریکا و اعمال نکردن تحریم ها تحت عناوین دیگر چگونه امکان پذیر است، گفت: واقعیت این است که که در شرایط فعلی امکان پذیر نیست. اوضاع سیاسی داخلی آمریکا به گونه ای نیست که آقای بایدن بخواهد در آستانه انتخابات کنگره ریسک کند و با دادن چنین امتیازی وارد رقابت سخت سیاسی و رسانه ای شود و با حزب جمهوری خواه بجنگد. اما با توجه به اینکه بایدن در سفر خود به خاورمیانه اعلام کرد که آمریکا برنامه ب و برنامه نظامی برای مقابله با برنامه هسته ای ایران ندارد و همچنان بر اثربخشی دیپلماسی تاکید می کند و به آن معتقد است، شاید ما می تواند این اظهارات را این گونه تفسیر کند: دولت بایدن آماده است امتیازات بیشتری به ایران پس از انتخابات کنگره در اکتبر بدهد. اما اینکه آیا این امتیازات شامل دو عنصر ذکر شده می شود یا خیر، اکنون نمی توان پیش بینی کرد. در واقع، آمریکا در هر دو مورد منافعی دارد».

وی در خصوص منافع آمریکا در این زمینه گفت: در بحث مکانیسم ماشه، این مکانیسم یکی از پیچیده ترین موضوعات حقوقی برجام است که به نوعی مکانیسم وتو در شورای امنیت را دور می زند. بنابراین غربی ها تمایلی به نادیده گرفتن آن به این راحتی نخواهند داشت. در مورد تحریم ها، چه در دوره اوباما، چه در دوران ترامپ و چه بایدن، آمریکایی ها حفظ تحریم ها را بخشی از رویکرد دیپلماتیک خود در فشار بر ایران می دانند. بنابراین در این صورت بعید است آمریکایی ها همه تحریم ها را بردارند و به قول خودشان ابزار فشار بر ایران را از دست بدهند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا علیرغم بی امیدی مقامات غربی و مقصر دانستن ایران به خاطر خواسته هایی که مطرح کرده، آیا ممکن است آمریکا به این نتیجه برسد که ایران خواهان توافق نیست، گفت: به نظر نمی رسد ارزیابی آمریکایی ها این باشد. بر این اساس ایران این توافق را نمی‌خواهد. معتقدم اگر چنین ارزیابی داشتند، چند ماه زودتر پایان مذاکرات را اعلام می کردند. اصرار بایدن در طول سفر خود به اسرائیل مبنی بر اینکه ایالات متحده خود را درگیر دیپلماسی می‌داند، روشن کرد که کاخ سفید معتقد است ایران به یک توافق نیاز دارد و به آن علاقه دارد. وقتی به صحنه جدا از ارزیابی کاخ سفید نگاه می کنیم، واقعیت این است که هم آقای بایدن و هم آقای رایضی به این توافق نیاز دارند.»

وزارت خارجه آمریکا: توافق روی میز است

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا گفت: اگر ایران بخواهد، توافق روی میز است.
به گزارش ایسنا، ویکتوریا نولاند، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور سیاسی تلاش کرد توپ را در زمین ایران قرار دهد و تهران را در قبال نتیجه مذاکرات برجام پاسخگو کند.

به گزارش یاهو نیوز، نولاند در جریان سخنرانی خود در نشست امنیتی SPAN مدعی شد که توافق با ایران روی میز است. وی در ادامه تصریح کرد: اگر ایرانی‌ها خواهان توافق هستند، روی میز است اما هنوز در مورد آن تصمیم نگرفته‌اند.

نولاند همچنین گفت: این امر باعث می‌شود نفت آنها دوباره وارد بازار شود و آنها را از برخی تحریم‌های تحمیلی رهایی بخشد. اما ایرانی ها هنوز این راه را انتخاب نکرده اند.

این مقام آمریکایی افزود: اگر ایران این توافق را نپذیرد، فشارها را افزایش خواهیم داد.

به گزارش ایسنا، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز جمعه در نشست خبری خود با تکرار همین ادعاها مدعی شد که ایران تصمیمات سیاسی لازم برای بازگشت به برجام را نگرفته است. این مقام ارشد آمریکایی همچنین مدعی شد: حقیقت این است که توافق از ماه ها قبل روی میز بوده است. ما به دیپلماسی غیرمستقیم با ایران ادامه داده‌ایم، اما ایران حداقل تا کنون هیچ نشانه‌ای از تلاش برای رسیدن به آن توافق نشان نداده است.

آخرین دور از مذاکرات غیرمستقیم بین ایالات متحده و ایران برای حل و فصل آخرین مسائل باقی مانده در مورد ازسرگیری توافق هسته ای اخیراً توسط اتحادیه اروپا در دوحه، پایتخت قطر تسهیل شد، اما این مذاکرات دلیلی برای عدم توافق هسته ای نداشت. اراده سیاسی در بین مقامات آمریکایی برای دستیابی به توافق، نتیجه مشهود نبود.
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان پس از پایان مذاکرات در قطر گفت: مصمم به دستیابی به یک توافق خوب، قوی و با ثبات هستیم و برخلاف برخی ادعاهای طرف آمریکایی، هیچ گونه تقاضای زیاده‌روی و هیچ الزام فوق‌العاده‌ای نداریم. . ما آمریکا نداریم.

وزیر امور خارجه گفت: خواسته‌های ما کاملاً در چارچوب توافق 2015 است و اگر طرف آمریکایی معتقد است که موضوع خارج از برجام است، در مذاکرات به طرف آمریکایی تاکید کرده‌ایم که این کشور باید هر چیزی را که مانع برجام می‌شود حذف کند. سود اقتصادی ایران از برجام در رایزنی‌های اخیر ما بر یک موضوع اصلی تمرکز کرده‌ایم و آن ضمانت‌های مؤثر آمریکا در زمینه‌های مرتبط با هر چیزی که بخواهد بر سود اقتصادی ایران از برجام تأثیر بگذارد است و درخواست ما جاه طلبانه نیست.

دیدگاهتان را بنویسید