نوسازی کابینت شاید زمانی دیگر!

نوسازی کابینت شاید زمانی دیگر!

با افزایش موج انتقادات از عملکرد دولت، دستیابی به توافق بر سر راه حل مشکلات دشوارتر می شود. در حالی که بحث اصلاح کابینه از ماه ها پیش مطرح شده و حتی سخنگوی دولت نیز به تعلل دولت در اصلاح کابینه و برکناری افراد ضعیف اشاره کرده است، اما همچنان نه رئیس دولت تصمیم به تعویض وزرا گرفته و نه مجلس اختیاری دارد. استیضاح و بازجویی جدی از وزرا. همدلی و رفاقت مجلس با دولت و هزینه کرد اعتبار مجلس برای کابینه سیزدهم به جایی رسیده است که بخش قابل توجهی از نمایندگان مردم در شرایطی قرار گرفته اند که نه چشم بر کاستی ها ببندند و نه پاسخگو باشند. وزرا مجلس از یک سو بر اختیارات نظارتی خود به عنوان اهرم قدرت در قوه مقننه تاکید می کند، اما در تماس با اعضای همفکر خود در دولت، حاضر نیست چک سفیدی را که در اختیار رئیس جمهور قرار می دهد، خدشه دار کند. یکی از راه های بهبود وضعیت کنونی، ترمیم کابینه و برکناری وزرای ضعیف است که با توجه به عدم تمایل رئیس جمهور به ترمیم کابینه استیضاح، می تواند اهرم مناسبی برای فشار برای جایگزینی کابینه نه چندان موفق دولت سیزدهم باشد؛ اما این موضوع باعث می شود تا دولت سیزدهم را به سمت خود بکشاند. اما وقتی بحث استیضاح مطرح می شود، بخش قابل توجهی از نمایندگان مردم علیه آن قیام می کنند.

به گفته مهدی باقری، نماینده مجلس، «مجلس به وزرا اعتماد کرد و آنها کار را شروع کردند. اما انتظارات دولت محقق نشد. مردم نمی توانند ناراضی بمانند و رئیس جمهور نباید این موضوع را به تعویق بیندازد. چون خیلی خطرناک است مجلس با این موضوع موافق نیست و اگر دولت بخواهد این رویه را ادامه دهد استیضاح ادامه پیدا می کند و این به نفع نظام نیست از ما هم می خواهند که این کار را نکنیم. اما ما نمی‌توانیم با منافع مردم سازش کنیم.» و افزود: «دولت باید خیلی سریع‌تر تغییر کند تا با وجود تحریم‌ها مشکلات کشور کاهش پیدا کند، شاید اگر تیم فعلی در سال‌های گذشته کار می‌کرد، می‌توانست کار کند.» توانسته موفق شود؛ اما اکنون دشمنی ها و مشکلات اقتصادی که از گذشته به آن اضافه شده است و این مستلزم آن است که رئیس جمهور بدون تعارف در سطح وزرا و معاونین تعمیراتی انجام دهد تا گروه های قوی تر روی کار بیایند؛ زیرا نباید سازش کرد. با مصالح مردم، کشور و نظام ساخته شده است.

احمد علیرضابیگی نماینده مجلس در این زمینه گفت: خیلی عجیب است که قبول نداریم چه در عرصه اقتصاد و سیاست و چه در عرصه اجتماعی مردم آن طرف رودخانه باشند، ما در آن طرف رودخانه . اگر قدرت و توانایی مردان می تواند دفاعی باشد; زیرا ارتباط مردم زبان بیگانه را کوتاه می کند، امنیت ایجاد می کند، نشاط جامعه را تضمین می کند و حرکت ایجاد می کند. اما ما ترجیح می‌دهیم روزهایمان را در همان شرایطی بگذرانیم که مردم در خشونت اجتماعی زندگی می‌کنند و انتظار داریم گندم‌هایی که کاشته‌ایم تبدیل به گلابی شود که امکان‌پذیر نیست. نماینده مردم تبریز درباره نقش نظارتی مجلس پس از اوج گیری اخیر افکار عمومی جویا شد و از نمایندگان خواست در صورتی که مجلس می تواند از ابزار نظارتی خود استفاده کند، وارد عرصه شوند. مجلس می تواند تحول ایجاد کند. اما آیا این مجلس می تواند این کار را انجام دهد؟ البته این مجلس نمی تواند و این نیز منجر به این می شود که ما با بحران فراگیری و بحران نمایندگی مردم مواجه هستیم. وقتی این مجلس چیزی غیر از خواسته ها و خواسته ها و منافع مردم می گوید و در برابر شفافیت رای مقاومت می کند، نمی تواند دگرگون کننده و تغییر مسیر باشد. وی خاطرنشان کرد: این موضوع در رای مجلس به وزیر صمت به خوبی مشهود است. یعنی با وجود مشکلات عمده ای که در بخش تولید وجود داشت و مردم تورم و گرانی و بیکاری را در گوشت و پوست خود احساس می کنند که بخشی از آن به وزارت صلح ما برمی گردد. یعنی علاوه بر وزارت کشاورزی، وزارت حراست هم وزارت تولید است، اما وزیر حراست همان تصمیمی را می گیرد که ممکن است در ابتدای مسئولیتش گرفته باشد. مجلس نظاره گر ظلم هایی است که در صنعت خودرو در حق مردم انجام می شود و صدایی به گوش نمی رسد. این نماینده مجلس ادامه داد: چند نماینده در حال صحبت هستند اما این موضوع از حمایت مجلس برخوردار نیست. در مورد بورس هم همین اتفاق افتاد، هیچکس از وزیر اقتصاد و دولت آقای روحانی نپرسید که چرا این ظلم بزرگ در حق مردم اتفاق افتاد؟ آیا جنگ و زلزله بود، مگر نه، مردم آنها را منفجر کردند؟

اما تعداد نمایندگانی که از عملکرد ضعیف کابینه انتقاد می کنند اندک است و روسای مجلس نتوانستند چشم خود را بر منافع یا روابط خود با دولت ببندند تا جایی که یکی از اعضای آموزش، تحقیقات و فناوری کمیته شورای اسلامی در مخالفت با بحث استیضاح اعلام کرد. وی با بیان اینکه تعدد استیضاح در این مرحله چندان به نفع دولت نیست، گفت: دخالت در مسائل شخصی و حوزه انتخابیه در طرح استیضاح درست نیست و نمایندگان باید تقوا و منافع ملی را در این زمینه در نظر بگیرند.

حسین محمد صالحی عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای کشور در مجلس نیز گفت: هدف دولت و مجلس باید خدمت رسانی بیشتر به مردم باشد و اگر در هر زمینه ای مشکلی وجود دارد وام دهند. دست و گامی برای حل مسئله از طریق تعامل.harvest. وی همچنین گفت: ممکن است برخی از استیضاح ها را امضا کرده باشم اما در کل مخالف استیضاح هستم و نظرم این است که وزیر بماند. زیرا شرایط کشور چندان مساعد نیست و این استیضاح های متعدد باعث ناامیدی مردم می شود. باید امید را به مردم بازگردانیم. خلأهایی در کار برخی وزرا وجود دارد، اما وقتی به آنها توجه می شود، اقداماتی برای اصلاح آن انجام می دهند. نماینده مردم فریدن و فریدونشهر در شورای اسلامی تصریح کرد: وقتی مشکلات به وزرا منتقل می شود اغلب به زیرمجموعه تذکر می دهند و مشکلات حل می شود. استیضاح باید ابزار ضربه‌ای برای وزیر باشد تا در جهت رفع نواقص و نواقص موجود گام بردارد. اگر من استیضاح را امضا کنم و ببینم وزیر برای حل مشکلات قدم برداشته است، دیگر نیازی به استیضاح نمی بینم. ممکن است برخی از نمایندگان مردم مشکلات ملی داشته باشند و مشکلاتشان حتی با تذکر هم حل نشود که این حق نماینده مجلس است که در اینجا استیضاح شود.

این واکنش های جنجالی نسبت به اصلاحات کابینه و استیضاح وزرا در حالی در مجلس ادامه دارد که صدای برخی مراجع و آیات عالی به دلیل تاثیرات کار کابینه و گسترش اعتراضات مردمی به حاکمیت نه چندان موفق دولت سیزدهم بلند شده است. به عنوان مثال، اوایل این هفته آیت الله جوادی آملی با انتقاد از وضعیت فعلی کشور گفت: «داشتن یک رهبر خوب یک طرف قضیه است. اگر رهبر علی بن ابیطالب (علیه السلام) باشد، در حالی که مسئولان بی کفایت هستند و سوء استفاده های نجومی در جامعه وجود دارد، شکست قطعی است. هشدارهایی از این دست در چند ماه اخیر تازگی ندارد و بارها از سخنان آیات عظام و مراجع تقلید و برخی از نمایندگان فعلی و سابق مجلس بیان شده است. اما هنوز خبری از ترمیم کابینه یا حل بحران اقتصادی نیست.

دیدگاهتان را بنویسید