تعمیر کابینت از شایعات تا واقعیت

تعمیر کابینت از شایعات تا واقعیت

روز جدید : دولت سیزدهم تقریباً به یک سال فعالیت نزدیک می شود و این در حالی است که رئیس جمهور و مردمش در یک سال اخیر مشکلات زیادی را تجربه کرده و طبق آمار و کارشناسان به وعده های خود عمل نکرده اند. نگاهی به عملکرد وزرا در حوزه های مختلف موید این نکته است که برخلاف انتظار مجلس، در کنار دولت و حامیان وزارتخانه های مختلف، عملکرد چندان خوبی از خود به جای نگذاشته اند. علاوه بر این، عملکرد ناموفق وزارتخانه‌های اقتصادی مانند وزارت اقتصاد، صمت، کار، راه و شهرسازی و نفت ممکن است بسیاری را به دست کم گرفتن کار همه وزارتخانه‌های دولتی امروز وادار کند. این در حالی است که رئیس جمهور از ابتدای دولت تا کنون از برنامه مدون اقتصادی برای حل مشکلات اقتصادی مردم صحبت می کند و نگاهی به اعداد و ارقام در دولت سیزدهم نشان می دهد که اکثریت مردمی که در انتخابات 1400 رای داده اند با یک اقتصادی اقتصادی. معاونت اقتصادی بنیاد شهید، در دستگاه های مختلف دولتی فعال هستند. این در حالی است که دولت هنوز برنامه اقتصادی مشخصی برای حل مشکلات اقتصادی ارائه نکرده است. این معضل حداقل در نیمه دوم سال اول فعالیت خود باعث بروز مشکلاتی در حوزه اقتصادی و معیشتی نیز شد که شاید افزایش بی رویه قیمت ها در بازارهای مختلف سرمایه، خودرو، ارز و … بیشترین میزان را داشته باشد. مهم این مشکلات از این رو عملکرد برخی از وزرا باعث ایجاد نارضایتی هایی در جمع شد و همین موضوع باعث شد تا برخی از وزرا در مجلس انقلاب و دولت مورد بازجویی و بازجویی قرار گیرند. از آنجایی که برخی از نمایندگان حتی وارد مرحله جمع آوری امضای استیضاح شدند و اگر صبر هیئت رئیسه با دولت و وقت گرفتن برای برخی وزرا نبود، شاید برخی یک سال دولت را ندیده باشند و زودتر از آنها از قطار پیاده شوند. فکر. به همین دلیل بر اساس رایزنی های صورت گرفته بین مجلس و دولت مقرر شد کارگروه هایی برای ارزیابی عملکرد برخی وزرا تعیین و گزارش آنها به دستگاه های تصمیم گیری دولت ارسال شود. اما اقدام دولت برای حذف ارز ترجیحی در سال جدید و بحث جراحی اقتصادی یکی از بحث برانگیزترین موضوعاتی است که نه تنها اقتصاددانان و کارشناسان، بلکه مردم عادی نیز از آن انتقاد کرده و نارضایتی خود را اعلام کرده اند. در این راستا حتی افزایش میزان یارانه ها به 300 و 400 هزار تن نیز نمی تواند رضایت مردم را فراهم کند. موضوع عدم به نتیجه نرسیدن مذاکرات در وین نیز از این جهت پیچیده است که عملکرد دولت چندان مطلوب به نظر نمی رسد. اما مدتی است که خبر تغییر کابینه برای اصلاح تیم اقتصادی دولت به گوش می رسد و باید دید این موضوع چه زمانی محقق می شود.

زمزمه تغییر در دولت

از ماه های پایانی سال گذشته صحبت های زیادی درباره تغییر دولت و استیضاح برخی وزرا مطرح شده است. حال با توجه به اینکه حدود یک سال است که برخی از حوزه های مورد انتقاد دولت نتوانسته اند پاسخ مناسبی به انتقادات کارشناسان حوزه خود بدهند، به نظر می رسد تغییر در این مواضع به مرحله خاصی رسیده و رایزنی ها برای شناسایی جایگزین های مناسب در حال انجام است. . این در شرایطی است که رئیس جمهور در ابتدای دولت درباره لزوم انتخاب افراد موثر و متعهد صحبت کرد. در این راستا ترکیبی از پیشکسوتان و جوانان حامی دولت موفق شدند وارد دولت شوند. اکنون برخی منابع مانند تابناک، سایت منتسب به محسن رضایی، معاون اقتصادی رئیس جمهور می گویند که با نهایی شدن برخی تغییرات در سطح مدیران ارشد و میانی دولت، این افراد و حامیانشان در تلاش هستند تا آنچه را که می خواهند بیاورند. در قوه مجریه حضور می یابند. آنها با مشورت بهارستان و پاستور این کار را آغاز کرده و در تلاش هستند. همانطور که شنیده می شود «فرزین رئیس بانک ملی»، «تهدید شهردار تهران»، «فتح رئیس بنیاد مستضعفان»، «بذرپاش رئیس دیوان محاسبات کشور»، «حاج بابایی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه «سعید محمد» دبیر شورای عالی مناطق آزاد «تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی» در روزهای آتی این افراد وارد دولت خواهند شد. به کار دولت و وعده رئیس دولت برای تغییر بدون تعارف برخی افراد نالایق مشکوک شود.

رد استعفای وزیر کار

چند روز پیش خبر استعفای حجت … عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مطلبی کوتاه شایعه استعفای وزیر کار را تکذیب کرد. صفحه رسمی فضای مجازی در این مطلب آمده است: اخیرا شایعاتی مبنی بر استعفای حجت … عبدالملکی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در فضای مجازی منتشر می شود اما این شایعات صحت ندارد و وی در حال حاضر مشغول به کار است. عبدالملکی روز یکشنبه در مجلس حاضر شد تا توضیحاتی در خصوص افزایش مستمری بگیران و مستمری بگیران ارائه دهد.

دیدگاهتان را بنویسید