وام ارزان تعمیر 150 هزار خانه فرسوده در کشور / نرخ 12 درصد تعمیر تسهیلات


ساعت: 10:09
تاریخ انتشار: 1401/01/08
کد خبر: 1818145

معاون وزیر راه و شهرسازی از تسهیلات دولتی در قالب وام ارزان و تخفیف پروانه ساختمانی برای احیای 150 هزار خانه فرسوده خبر داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمد آیینی در خصوص نقش نوسازی بافت های فرسوده در ایجاد اشتغال گفت: بخش مسکن به طور مستقیم 5 درصد و به طور غیرمستقیم 12 تا 13 درصد از تولید ناخالص داخلی کشور را به خود اختصاص می دهد که می توان در ساخت یک میلیون واحد مسکونی حدوداً انتظار داشت. یک میلیون و 250 هزار شغل مستقیم یا یک میلیون و 550 هزار شغل غیرمستقیم در کشور ایجاد یا تثبیت می شود.

به گفته وی، در بخش ساختمان به ازای هر 60 متر مربع ساخت و ساز یک شغل مستقیم و 1.24 شغل غیرمستقیم ایجاد یا تثبیت می شود و حجم اشتغال به حدود 13 تا 15 درصد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم کشور بستگی دارد. صنعت ساختمان و مسکن

معاون وزیر گفت: در کشورمان حدود 160 هزار و 600 هکتار بافت شهری ناکارآمد شامل بافت های فرسوده، تاریخی، بافت های حاشیه ای مانند سکونتگاه های غیررسمی و بافت های روستایی در دل شهرهایی با حدود 5.7 میلیون واحد مسکونی وجود دارد. حدود 46 درصد از این خانه ها سازه ثابتی ندارند یعنی سازه های فولادی و بتنی ندارند که اگر خدای ناکرده زلزله شدیدی رخ دهد این خانه ها طاقت نیاورده و تعداد زیادی از هموطنان را به کام مرگ می کشند.


* وجود 2.6 میلیون واحد مسکونی ناپایدار

وی افزود: از سوی دیگر با این مشکل مواجه هستیم که 2.6 میلیون واحد مسکونی ناپایدار در بافت فرسوده وجود دارد که نیاز به نوسازی و بازسازی دارند و تجربه و شواهد نشان می‌دهد که بازسازی بافت فرسوده می‌تواند ظرفیت‌های جدید تولید مسکن ایجاد کند. “

وی همچنین گفت: به طور میانگین هر پلاک فرسوده تخریب شده حداقل 3 آپارتمان نوساز و بادوام تولید می کند که می توان گفت دو واحد اضافی خواهد بود. این حساب ظرفیت قابل توجهی برای تولید مسکن در فضای موجود ایجاد می کند و می تواند به نوسازی محلات و مناطق سرعت بخشد.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری افزود: هدف دوم تولید مسکن اضافی است که بتواند اشتغال خوبی را به همراه داشته باشد و شاخص های قابل اعتمادی وجود دارد که برای تولید هر بلوک آپارتمانی چندین شغل فرعی به صورت مستقیم و غیرمستقیم ایجاد می شود به طوری که حوزه مسکن ظرفیت ایجاد می کند «در کشور اشتغال وجود دارد و نوسازی بافت فرسوده نیز فضای شهری را بهبود می بخشد و کیفیت زندگی مردم را بهبود می بخشد.

آئینی در خصوص استفاده از فناوری های دانش بنیان در حوزه مسکن گفت: ساخت و ساز در بافت فرسوده و بافت فرسوده به دلیل گذرگاه های کم عرض و پر پیچ و خم است چرا که حمل مصالح معمولا سخت و پرهزینه است و خودروها نمی توانند. دور زدن آنها آسان است، بنابراین بخشی از این راه حل را می توان با شرکت های دانش بنیان و فناوری های نوآورانه و ابزارهای تولید غلبه کرد و در نتیجه صرفه اقتصادی ساخت در بافت های فرسوده را افزایش داد. همچنین در زمینه حمل زباله و نخاله های ساختمانی از پارچه های فرسوده می توان از روش های جدید و فناورانه استفاده کرد.

وی افزود: ساکنان اصلی و صاحبان بافت های فرسوده را افراد کم درآمد و متوسط ​​تشکیل می دهند که با فناوری ها و ابزارهای مبتنی بر دانش می توان هزینه های ساخت و ساز را کاهش داد و سرعت ساخت و ساز را افزایش داد که این نیز بیشتر – ارزان. موثر است. از سوی دیگر، صاحبان بافت‌های فرسوده پس از تخریب خانه‌های قدیمی مجبور به جابه‌جایی می‌شوند که با سرعت بیشتری در ساخت بافت‌های جدید هزینه‌های اضافی را کاهش می‌دهد.

وی همچنین یادآور شد: موضوع فناوری های پیش ساخته در صورتی می تواند در کاهش هزینه ها و افزایش سرعت ساخت و ساز با حل مشکلات به گونه ای باشد که آنها را بومی و پرطرفدار کند، موثر باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: قطعات و دال های فرسوده دارای اشکال هندسی متعارف و آشنا نیستند و فناوری های مدولار یا پیش ساخته مانع آن می شوند، اما شرکت های دانش بنیان می توانند در طراحی خود انعطاف پذیر باشند. نوسازی سریع پارچه های فرسوده و ارزان شدن کمک خواهد کرد و در واقع فناوری مدولاسیون دانش بنیان می تواند کمک کند و مصالح سبک و مناسب تولید کند که باعث کاهش هزینه های ساخت و افزایش سرعت ساخت می شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: برخی از بناها به دلیل اینکه میراث فرهنگی با مشکل مواجه است قابل تخریب نیستند، بنابراین نیاز به بازسازی یا مرمت دارند و می توان از فناوری های روز استفاده کرد که با حفظ آنها می توان آنها را حفظ کرد. تقویت ظاهر بناهای تاریخی؛ به عنوان مثال، استفاده از فیبر کربن یا سایر مواد سبک وزن می تواند استحکام بناهای تاریخی را افزایش دهد یا سازه هایی را به قلب ساختمان تزریق کند تا از تخریب آن جلوگیری کند.


تعمیر 150 هزار واحد مسکونی در بافت های فرسوده

آئینی همچنین گفت: امسال باید با نوسازی بافت های فرسوده حداقل 150 هزار واحد مسکونی در دل یک میلیون واحد مسکونی قابل مشاهده در طرح ملی مسکن ساخته شود.


* وام ارزان از 300 تا 450 میلیون برای نوسازی بافت فرسوده

به گفته وی، تمامی تخفیف ها و مشوق های ارائه شده به سازندگان در نهضت ملی مسکن از سوی فعالان حوزه مقاوم سازی بافت های فرسوده دیده شده است. نهضت ملی مسکن به ازای هر واحد 450 میلیون تن در تهران، 400 میلیون تن در کلانشهرها، 350 میلیون تن در مراکز استان ها و 300 میلیون تن در شهرستان ها تسهیلات اعطا کرده است که در نوسازی بافت های فرسوده در سه سطح مشاهده می شود. ; یعنی 450 میلیون تومان در تهران، 400 میلیون تومان در کلانشهرها و مراکز استان ها و 300 میلیون تومان در شهرستان ها بررسی شد.

به گفته آئینی، اعطای تسهیلات برای نوسازی بافت های فرسوده چهار شرط مانند برگ سبز سبز یا سابقه سکونت و سابقه مالکیت و سرپرست خانوار وجود ندارد، اما همه مشوق ها شامل تخفیف پروانه ساختمانی و بیمه می شود. و هر موضوع دیگری در طرح ملی مسکن و در بازسازی بافت فرسوده نیز دیده می شود.


* درصد تسهیلات نوسازی پارچه های فرسوده 12 درصد است.

وی افزود: خود وزارت راه و شهرسازی 5200 میلیارد تن اعتبار ویژه برای تعمیر 20 هزار مسکن دارد که از طریق سه رده مسکن یعنی 450 میلیون تن پرداخت می کنیم. در تهران 400 میلیون تن در کلان شهرها و 350 میلیون تن در سایر شهرها بازپرداخت می شود که 150 میلیون تن آن تسهیلات ارزان با سود و وام صفر است. به عبارت دیگر در تهران نرخ سود این تسهیلات 12 درصد و بخشی، در مناطق شهری 11 درصد و بخشی و در سایر شهرها 10 درصد خواهد بود.

آئینی با بیان این مطلب افزود: همچنین در جریان جابجایی مالکان بافت های فرسوده، امکان اعطای وام مسکن به مالکان بافت های فرسوده و ساکنان پلاک های فرسوده فراهم شد که این مبلغ 60 می باشد. میلیون تن در تهران و 45 میلیون فولاد در شهرستان ها قرض الحسنه 4 درصد کارمزد و مهلت بازپرداخت سه ساله پرداخت می شود.


بافت اطراف حرم ها را با وام ارزان ۶۰۰ میلیونی بازسازی کنید

معاون وزیر راه همچنین گفت: در بافت حرم امام رضا(ع)، حرم حضرت معصومه(س) و حرم احمد بن موسی شاهچراغ شیراز و اطراف معبد حضرت عبدالعظیم حسنی تهران با درک درستی از صندوق سرمایه گذاری عتبات عالیات برآورد می شود که این صندوق بین 150 تا 200 میلیون تن به این تسهیلات اضافه کند. یعنی تا 600 میلیون تن تسهیلات بانکی ارزان در اطراف حرم ها پرداخت می شود به طوری که در زمان ساخت و ساز در نهضت ملی مسکن و همچنین در نوسازی بافت فرسوده، 12 درصد تسهیلات به صورت عمرانی پرداخت می شود. قراردادهای مشارکت یا فروش مشارکت.


* 50% تخفیف از پروانه تولید پارچه فرسوده

به گفته وی، علاوه بر این موارد، شهرداری ها موظف شدند حداقل 50 درصد تخفیف از پروانه ساخت برای احیای بافت فرسوده بدهند که تا 100 درصد کاهش می یابد، صادرات کمک می کند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید