300 هزار خانه فرسوده تا 2 سال دیگر نوسازی می شود / رفع موانع پرداخت تسهیلات در طرح نهضت ملی مسکن

ساعت: 12:34
تاریخ انتشار: 14/15/1400
کد خبر: 1789967

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر تداوم ماموریت های دولت سیزدهم در حوزه بازآفرینی شهری، گفت: شرکت بازآفرینی شهری ایران طی دو سال 300 هزار واحد مسکونی تخریب شده را بازسازی می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ رستم قاسمی امروز 15 آذرماه در مراسم تکریم و معارفه رئیس و مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری ایران به این شرکت ضمن تقدیر و تشکر از زحمات حسن احمدی نوری سرپرست این شرکت و برشمردن دغدغه های خاص سید محمد عینی، مدیرعامل جدید این شرکت. این گروه برای ایجاد تغییرات و تحولات در حوزه بازآفرینی شهری گفت: امیدوارم با انتخاب محمد آیینی به عنوان مدیرعامل این شرکت، شاهد قوام و تداوم ماموریت های دولت سیزدهم در حوزه شهری باشیم. بازسازی

عضو کابینه دولت سیزدهم با اشاره به اینکه وزارت راه و شهرسازی دو ماموریت اصلی در حوزه حمل ونقل و مسکن دارد، گفت: در حوزه حمل و نقل مشکلاتی وجود دارد که باید حل شود و وزارت راه هم همچنین در حوزه مسکن که یکی از ماموریت های مهم وزارت راه و شهرسازی است، از تجارب مختلف در ساخت مسکن از جمله مسکن مهر و مسکن ملی در اجرای طرح مسکن ملی استفاده شود. نهضتی که در نظر دارد 4 میلیون واحد مسکونی در دولت بسازد 13. اتفاق می افتد.

برآورد مشارکت 5 تا 6 میلیون متقاضی مسکن در سامانه نهضت ملی

قاسمی حجم تولید مسکن در نهضت ملی را حجم بالایی عنوان کرد و افزود: در حال حاضر میزان در نظر گرفته شده برای تولید مسکن و اجرای نهضت ملی مسکن حجم بالایی است که با برنامه ریزی این کار انجام می شود. این حجم از تولید مسکن بیش از هر چیز در کشور مورد نیاز است و در مدت کوتاهی که ثبت نام آغاز شد و بسیاری از شهرها هنوز سایت شایسته خود را باز نکرده اند، تعداد بسیار زیادی از مردم متقاضی مسکن هستند و تخمین زده می شود که بین 5 تا 6 میلیون نفر در سامانه ثبت نام خواهند کرد. علاوه بر این، با توجه به اینکه طبق معمول امکان خانه دار شدن برای مردم وجود ندارد، دولت سیزدهم در قالب قانون جهش مسکن و تصویب آن در مجلس، اجرای نهضت ملی مسکن را تشدید کرده است. قانون جهش تولید مسکن به رونق ساخت و ساز مسکن در کشور کمک می کند.

وی یادآور شد: قانون جهش تولید مسکن شرایط خوبی را فراهم کرده است و در این ساختار که ریاست آن بر عهده رئیس جمهور است، اختیاراتی به وزارت راه و شهرسازی در حوزه ساخت و ساز مسکن داده شده است. امیدواریم با این مجموعه اقدامات به تولید مسکن سرعت بخشیده و مشکل مردم در بخش مسکن حل شود.

رفع موانع پرداخت تسهیلات در طرح نهضت ملی مسکن

قاسمی تصریح کرد: در برخی شهرهای مختلف کشور ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن آغاز شده است. همچنین برای بیش از نیمی از 4 میلیون واحد مسکونی زمین پیش بینی شده و سازوکار مناسبی برای اجرای آن در حال شکل گیری است. همچنین سازوکار پرداخت تسهیلات از سوی بانک مرکزی به تمامی بانک های کشور ابلاغ شده است و در حال حاضر مانع جدی برای پرداخت طرح اجرای تسهیلات وجود ندارد.

سهمیه های استانی تعیین شده و با برخی دستگاه ها توافقاتی صورت گرفته است و مقرر شد از ظرفیت سایر دستگاه ها برای اجرای طرح ملی مسکن استفاده شود از جمله بنیاد مستضعفان که موافقت خود را با زیربنای 1000 هکتار اعلام کرده است. زمین های خود را برای اجرای طرح ملی مسکن اختصاص دهید.

مرمت شهر در 140 هکتار بافت فرسوده و سکونتگاه های غیررسمی

قاسمی در بخشی دیگر از سخنان خود درباره بازآفرینی گفت: نوسازی شهری یکی از ماموریت های اصلی این وزارتخانه است که برنامه ریزی هایی برای آن تدوین شده است. در حال حاضر حدود 140 هزار هکتار از اراضی کشور تخریب شده، سکونتگاه های تاریخی و غیررسمی است که بخش زیادی از جمعیت کشور نیز در آن زندگی می کنند و به دلایل مختلف از جمله مهاجرت و اشتغال و دلایل دیگر در حال افزایش است. با توجه به اینکه این بافت ها به ویژه سکونتگاه های غیررسمی جزو مناطق آسیب پذیر محسوب می شوند و این معضل از نظر اجتماعی و فرهنگی مشکلات زیادی را در این بافت ها ایجاد کرده است، در رابطه با این بافت ها باید به قیمت بازآفرینی شهری اقدام شود.

مزایای بازآفرینی شهری از طرح ملی مسکن

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه بازآفرینی شهری و ساماندهی سکونتگاه های غیررسمی اعتبار زیادی می طلبد، تصریح کرد: اراده به دنبال دارد که خوشبختانه بازآفرینی شهری نیز می تواند از نهضت ملی و قانون پرش مسکن بهره مند شود. در این کار با تفاهم و هماهنگی متقابل می توان به اهداف دولت سیزدهم در انجام بازآفرینی شهری به فرماندهی آقای عینی دست یافت.

بازسازی 300 هزار واحد مسکونی در 2 سال

یکی از اعضای کابینه سیزدهم با یادآوری اینکه توزیع کار و تعمیرات در اجرای طرح بازآفرینی در دو مرحله 2 ساله انجام می شود، اعلام کرد: این اتفاق خواهد افتاد.

نقدینگی باید بر مسکن و عملیات زیرساختی متمرکز شود

قاسمی با اشاره به اینکه برخی از افراد در بافت های فرسوده به ویژه در سکونتگاه های غیررسمی از شرایط مناسبی برخوردار نیستند، گفت: اگرچه در کشور مشکل داریم اما نقدینگی زیادی در کشور وجود دارد. این یک شهر و تحقق اهداف آن خواهد بود.

وی تاکید کرد: در قانون بودجه برای احداث بزرگراه ها بودجه مناسبی پیش بینی شده است و در عین حال در حوزه مسکن نیز تسهیلات بانکی مناسبی وجود دارد که می تواند نیاز مسکن کشور را تامین کند.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: پرداخت سالانه 360 هزار میلیارد تن مسکن به تمامی بانک های بانک مرکزی ابلاغ شده و بانک ها موظف به پرداخت آن هستند.

میانگین عمر جاده های کشور 20 سال است

قاسمی همچنین در بخشی از سخنان خود گفت: یکی از رسالت های وزارت راه و شهرسازی بعد از مسکن حمل و نقل است و امروز این وزارتخانه نیازمند برنامه ریزی جامع و تحول اساسی در تمامی حوزه های حمل و نقل (هوایی، جاده ای، ریلی) است. همچنین در بخش راه نیز میانگین عمر راه‌های کشور حدود 20 سال است و برخی از راه‌ها عمر 30 ساله خود را پشت سر گذاشته‌اند و این روند از نظر اقتصادی و بهره‌برداری مناسب راهگشا نیست.

وی افزود: در حوزه حمل و نقل هوایی شرایط چندان مساعد و مناسب نیست. بنابراین موضوع حمل و نقل نیازمند تحول اساسی در کشور است.

قاسمی تاکید کرد: در بسیاری از کشورها سهم حمل و نقل از تولید ناخالص داخلی بالا است و در کشور ما با توجه به ژئوپلیتیک منطقه ممکن است این سهم افزایش یابد. برای این امر برنامه ریزی شده و امیدواریم این سهم بهبود یابد. در این راستا طرح ها و پیش بینی هایی تهیه شده است که امیدواریم با آن موانع پیشرو در توسعه حمل و نقل را برطرف کرده و جهش خوبی داشته باشیم.

انتهای پیام/


منبع: روابط عمومی وزارت راه و شهرسازی

دیدگاهتان را بنویسید