ثبت نام یک میلیون و 300 هزار نفر در طرح مسکن / کلنگ زنی 17 هزار واحد مسکونی در طرح ملی مسکن در استان زنجان

ساعت: 13:23
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۸/۲۷
کد خبر: 1785349

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تعداد خانه های در حال ساخت کشور گفت: یک میلیون و 300 هزار نفر در طرح مسکن مهر ثبت نام کرده اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از موج بیانی; رستم قاسمی امروز در مراسم کلنگ زنی 17 هزار و 430 واحد مسکونی در استان زنجان، یاد و خاطره شهدا را گرامی داشت و اظهار داشت: سفر رئیس جمهور به استان زنجان قطعا برکت بزرگی برای استان خواهد بود.

وی با بیان اینکه در حوزه راه و شهرسازی وظایف مختلفی از جمله ساخت مسکن داریم، گفت: دولت طرح ساخت 4 میلیون مسکن را از روز اول شروع کار و ابلاغ قانون پرش دنبال می کند. در تولید مسکن

وی گفت: ساخت 4 میلیون خانه در 4 سال امکان پذیر است و تاثیرات زیادی در اقتصاد کشور دارد. درست است که برخی از مسئولیت های من در سال های اخیر بخشی از صنعت نفت بوده است، اما بیش از 20 سال فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) در حوزه عمرانی بودم و هزاران خانه، هزاران کیلومتر را محقق کردم. ، هزاران کیلومتر راه آهن و طرح ها و پروژه های بزرگ در دوران حضورم در کشور.

قاسمی خاطرنشان کرد: ساخت این تعداد خانه به اندازه جمعیت برخی از کشورهای همسایه ما است و برای برخی ممکن است این تعداد خانه ساخته نشود.

او گفت: «می‌خواهم امروز با شما به صورت اعدادی صحبت کنم و اینکه چگونه این اتفاق می‌افتد. آیا شهرهایی در کشور وجود دارد یا خیر؟ دوم اینکه تسهیلاتی برای ساخت 4 میلیون خانه وجود دارد، آیا کشور قبول می کند یا خیر؟ سایر بخش ها هم شامل مجریه، فنی و مهندسی کشور یعنی پیمانکاران می شود، آیا برای 4 میلیون خانه مصالح تامین می شود یا خیر؟

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه یکی از اولین اقداماتی که در وزارت راه و شهرسازی انجام دادم، ایجاد بانک اطلاعاتی از زمین ها بود، گفت: ما شهرها را داریم که برای چه استفاده می شود، چقدر می توان برای مسکن بارگیری کرد.

وی با بیان اینکه قانون جهش تولید مسکن در مدت حدود 50 روز به دولت ابلاغ شد، گفت: قانون جهش تولید مسکن چندین ماه مهلت داد تا زیرساخت ها ایجاد شود و عملیات اجرایی آغاز شود.

قاسمی با بیان اینکه همکارانم در سازمان ملی مسکن به صورت شبانه روزی کار می کنند، گفت: برای 2 میلیون و 400 هزار واحد مسکونی در سراسر کشور زمین آماده داریم.

وی گفت: از این 4 میلیون مسکن حدود یک میلیون مسکن روستایی و حدود سه میلیون مسکن شهری است که مشکل زمین در حوزه روستایی ندارند و با بنیاد مسکن برای ساخت حدود یک میلیون به توافق رسیده ایم. مسکن روستایی ظرف چهار سال قدم اول ساخت حدود 500000 خانه است. وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه از حدود سه میلیون واحد شهری تاکنون 2 میلیون و 400 هزار واحد زمین پیش بینی شده است، گفت:

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: در آخرین جلسه ای که در شورای عالی پول و اعتبار داشتیم، بحث های زیادی صورت گرفت، هر سال حدود 360 هزار میلیارد تن که تقریباً یک سوم بودجه کشور است، طبق مصوبه شورای عالی پول و اعتبار، بحث های زیادی انجام شد. قانون مسکن تجهیزات پرش طرح تنظیم شده است. اما با توافق شورای پول با بانک مرکزی سقف هر واحد در هر استان اعلام شده و می تواند با شروع به کار اولین درآمدها را دریافت کند.

وی با بیان اینکه خوشبختانه تسهیلات مسکن خوبی داریم، گفت: پیمانکاران و انبوه سازان سال هاست که بیکار هستند.

قاسمی گفت: در 20 هزار واحدی که در این استان در حال انجام است، پیمانکاران توانمندی برای این کار در این استان وجود دارد و برنامه ما استفاده از ظرفیت خود استان است.

وی با بیان اینکه چندین راه برای ساخت و ساز در نظر گرفته ایم، گفت: در روستاها با بنیاد مسکن قرارداد بسته ایم و تا دیروز 200 هزار نفر برای مسکن ثبت نام کرده اند و این 200 هزار خانه به نام بنیاد مسکن است. و خصوصیات روستاییان در حال شروع است و بر اساس برنامه زمانبندی در حال رصد پیشرفت هستیم تا به موقع به مردم تحویل داده شود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه از نظر مصالح به خوبی از ظرفیت کشور آگاه هستیم، گفت: در حال حاضر کشور سالانه 75 تا 80 میلیون تن ظرفیت تولید سیمان دارد. اگر بخواهیم عملیات اجرایی 2 میلیون واحد مسکونی را آغاز کنیم، حدود 40 میلیون تن از این 80 میلیون تن ظرفیت تولید کشور به این واحدها اختصاص می یابد، بنابراین 50 درصد مازاد داریم که از مازاد آن برای صادرات استفاده می شود. این در حالی است که در کشور فولاد سالانه 30 میلیون تن ظرفیت تولید دارد که برای ساخت 2 میلیون خانه در فاز اول حدود 15 میلیون تن استفاده می شود و مابقی صادر می شود.

وی با بیان اینکه خدمات و حمایت های دولت در قانون تولید مسکن در حال جهش است، گفت: صندوق ملی مسکن به وزارت راه اجازه ایجاد آن را داده تا از درآمدهای این صندوق برای زیرساخت ها و خدمات استفاده کند و تجربه ما این است که در همزمان با ساخت واحدهای مسکونی، زیرساخت هایی مانند درمانگاه، مدرسه، فضای سبز نیز باید ایجاد شود، یعنی در عرض چهار سال 4 میلیون مسکن ساخته شود.

قاسمی با تاکید بر اینکه نباید شعار و حقایق داد، گفت: اینکه بگوییم سالانه یک میلیون خانه می سازیم غیرواقعی است، اما برای رسیدن به این هدف، اجرای همزمان 2 میلیون خانه را آغاز می کنیم. برنامه ریزی های لازم را برای فاز دوم 2 میلیون مسکن انجام خواهیم داد تا در پایان چهار سال به 4 میلیون واحد مسکونی خود برسیم.

وی خاطرنشان کرد: شروع اجرایی 2 میلیون واحد مسکونی در کشور که امروز اعلام شد در استان زنجان مرمت می شود اما سهم نهضت ملی مسکن در چهار سال آینده در همه استان ها و شهرستان ها کاملا مشخص است و همه موظف به همکاری هستند. دستور رئیس جمهور اول برای کمک به معرفی این تعداد مسکن در تمام ولایات قبل از پایان 1400 عملیات.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه حرکت ایجاد شده در صنعت مسکن موجب رونق و اشتغالزایی در کشور می شود، گفت: مسکن موتور محرکه اقتصاد و اشتغال در کشور است که رونق را در پی دارد. بسیاری از کارخانه ها می شود.

وی با بیان اینکه تا دیروز بیش از یک میلیون و 300 هزار نفر در طرح جهش مسکن ثبت نام کرده اند، گفت: هرکسی ثبت نام نکرده است باید ثبت نام کند چرا که با این طرح نامزد محور است و هر تعداد کاندید داشت، بسازیم.

قاسمی گفت: مصوبه دو روز پیش شورای عالی مسکن این بود که مردان مجرد نیز می توانند در این طرح ثبت نام کنند اما به شرطی که در زمان واگذاری واحد متاهل باشند. پیش از این برای ثبت نام نان زنان بالای 35 سال، مردان بالای 45 سال و زنان بی سرپرست پیش بینی شده بود و ثبت نام مردان مجرد نیز به قانون اضافه شد.

قاسمی در پایان گفت: امروز حدود 17 هزار واحد مسکونی جدید در استان زنجان در حال نوسازی است که البته 4 هزار واحد نیز در حال ساخت است به عبارتی بیش از 20 هزار واحد مسکونی در استان زنجان در حال ساخت است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید