احیای برجام یک قدم تا کما

احیای برجام یک قدم تا کما

روز جدید : اگر بن بست در مذاکرات وین به مانع و مانع تبدیل به کمای دیپلماتیک شود، عملاً تمام برنامه های دولت اصلی برای اقتصاد و معیشت روی دیوار خواهد بود. به ویژه اینکه دولت سیزدهم حذف 4200 تومان را منوط به آزادسازی اموال بلوکه شده جمهوری اسلامی ایران کرده است.

طبق اخباری که سه شنبه گذشته به ما رسید، باید شاهد ترافیک دیپلماتیک در تهران بودیم. از سفر وزیر امور خارجه عمان تا حضور هیئت قطری و زیارت اطعام حسین. این در حالی است که بعدازظهر چهارشنبه گذشته بود که مسئول سیاست خارجی عراق به ایران سفر کرد.

در وهله اول، به نظر می رسد حضور همزمان مقامات عمان، قطر و عراق نشان دهنده گشایش های سیاسی و اقتصادی و تسهیل مذاکرات تهران- واشنگتن باشد. به ویژه گزارش هایی مبنی بر مبادله سه شهروند دوتابعیتی (سیامک نمازی، محمد باکر نمازی و مراد طاهباز) با اموال بلوکه شده ایران در کره جنوبی منتشر شد.

گمانه زنی های سیاسی و رسانه ای سپس از تلاش دوحه، بغداد و مسقط برای انجام این مبادله و آزادسازی اموال بلوکه شده ایران صحبت کردند. اما همانطور که مشخص است، از یک سو، فواد حسین، وزیر امور خارجه، پس از حمله موشکی به اربیل، با دستور کار دیگری پا به تهران گذاشت و مذاکرات در وین عملا مسدود شد.

اگر موضع کیهان مبنی بر بستن تنگه هرمز به روی نفتکش‌های کره‌ای را به این معادله اضافه کنیم تا به اموال مسدود شده خود دست پیدا کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که از قبل برای تهران ثبت شده است که خبر آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی نیست. این ادعا پیش از این از سوی ایرنا مطرح شده بود و پس از سست و سفت شدن حاطب زاده در نهایت به تایید سخنگوی وزارت خارجه نخست وزیری رسید.

اگرچه مقامات کشور این دو گفتگو (مذاکرات وین و تبادل نظر) را مستقل می دانند، اما به نظر می رسد بن بست احیای برجام منجر به شکست مذاکرات مبادله تابعیت مضاعف با پول بلوکه شده ایران شده است. ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه این موضوع را تایید کرد.

در همین حال لارا روزن در بولتن دیپلماتیک خود گفت که دولت بایدن تصمیم گرفته است که پیشنهاد جدیدی در مورد چگونگی حل آخرین مسائل باقی مانده برای احیای برجام (خروج سپاه از برجام) به تهران ارسال نکند. اگر این اظهارات روزنامه نگار آمریکایی به واقعیت نزدیک باشد، دلایل نیامدن مقامات قطری و عمانی برای تبادل زندانیان با تابعیت مضاعف و بلوکه شده در کره جنوبی را نیز توضیح می دهد و مهمتر از آن می تواند هشداری باشد. مذاکرات وین به بن بست خورده است.

در این شرایط فضای سازنده سیاسی و دیپلماتیک برای ارائه پیشنهادهای جدید برای عبور از حصر فعلی و جلوگیری از تولد دوباره برجام در کما به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. یعنی بالاخره با دو سناریو روبرو هستیم. ایران با دولت بایدن موافق یا مخالف است تا وضعیت اقتصادی و معیشتی را در مورد آخرین موضوع باقی مانده از مذاکرات، که بر حذف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از لیست سیاه سازمان تروریستی خارجی آمریکا (FTO) متمرکز است، کمتر بحرانی کند، هرچند به نظر می رسد. که تهران موضع خود را در این زمینه تعدیل خواهد کرد.

حال اگر احتمال قوی‌تر شدن سناریوی دوم را در نظر بگیریم و متعاقباً توقف مذاکرات در وین را به یک مانع و مانع در کمای دیپلماتیک تبدیل کنیم، عملاً تمام برنامه‌های اصلی دولت برای اقتصاد و معیشت به دیوار می‌افتد. به ویژه اینکه دولت سیزدهم حذف ارز 4200 تومانی را منوط به آزادسازی اموال بلوکه شده جمهوری اسلامی ایران کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید