اخبار مهم کنکوریا / جزئیات مهم تغییرات کنکوریا

اخبار مهم کنکوریا / جزئیات مهم تغییرات کنکوریا

روز جدید : کنکور سراسری 1401 در 24 تیرماه سال جاری در سراسر کشور برگزار شد و 47 هزار و 703 داوطلب در آن به رقابت پرداختند.

پنجاه و دومین کنکور سراسری در حالی ماه گذشته برگزار شد که در چهار سال اخیر تلاش های زیادی برای حذف این غول سرنوشت ساز انجام شده و حتی مسئولان برای حذف نهایی آن تقویم زمانی تعیین کرده و به صراحت اعلام کرده اند که برگه های امتحانی از این غول تعیین می شود. پایان سال 2018، و با مشخص کردن مدل جایگزین آن، نسخه ثابت برای این مشکل پیچیده می شود. هرچند به دلایلی از جمله ایرادات فراوان و عدم جایگزینی این وعده ها محقق نشد اما در نهایت امسال مصوبه ای در شورای انقلاب فرهنگی به تصویب رسید که بر اساس آن چهره کنکور پس از نیم قرن تغییر می کند.

تاریخچه کنکور در ایران از زمانی شروع شد که همه می خواستند دکتر شوند! رقابت برای ورود به دانشکده پزشکی دانشگاه تهران به پایه آزمون سراسری در ایران تبدیل شده است. در واقع تا سال 1940، هر دانشگاه در ایران روش متفاوتی برای انتخاب دانشجو داشت. آزمون تحصیلی یا مصاحبه. چند دانشگاه بود و البته تعداد متقاضیان هم محدود بود. دانشگاه‌های تهران، امیرکبیر (پلی‌تکنیک سابق)، دانشگاه شهید بهشتی (ملی سابق)، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه شهید چمران (جندی شاپور سابق) و دانشگاه شیراز (پهلوی سابق) از جمله دانشگاه‌های با ظرفیت تکمیل نشده در کشور بودند. تا اینکه به تدریج تقاضا برای ورود به دانشگاه افزایش یافت و شرایط تغییر کرد. امتحانی به نام کنکور آمد و گیر کرد و پزشکی اولین رشته ای بود که در دانشگاه های ایران رواج پیدا کرد.

برای اولین بار به دلیل کثرت داوطلبان آزمون هماهنگی در دانشکده پزشکی دانشگاه تهران برگزار شد. بعدها دانشکده های حقوق و فنی هم کنکور برگزار کردند. شرایط به گونه ای بود که اکثر متقاضیان ورود به دانشگاه ابتدا در آزمون پزشکی شرکت می کردند و در صورت عدم قبولی به رشته ها و دانشکده های دیگر می رفتند.

سال ها وضع به همین منوال بود تا اینکه در سال 1341 تصمیم بر برگزاری آزمون سراسری برای دانشگاه ها گرفته شد. مشکل این بود که داوطلبان برای شرکت در آزمون های دانشکده های مختلف مجبور بودند بارها از سراسر ایران به تهران و شهرستان ها سفر کنند. برای رفع این مشکل و با هدف برگزاری آزمونی با کیفیت بهتر برای تعیین دقیق تر سطح علمی افراد، اولین آزمون سراسری دانشگاه در سال 1342 برگزار شد. اولین کنکور ایران. این کنکور توسط کمیته مسابقات پذیرش دانشگاه که کمیته ای جدید از اساتید و کارکنان دانشگاه های ایران بود برگزار شد تا اینکه نحوه برگزاری کنکور و مشکلات پیش آمده برای هماهنگی مورد انتقاد جامعه علمی و وضعیت قرار گرفت. به روال قبلی برگشت

در واقع تا آغاز سال تحصیلی 1342، هر دانشگاه با شرکت در آزمون ورودی ویژه اقدام به پذیرش دانشجو می کرد، اما ارزیابی و پذیرش دانشجو برای سال تحصیلی 1342 به «کمیته مسابقه پذیرش دانشگاه» سپرده شد. «نژاد» که بعدها «کنکور» نامیده شد.

در سال ۱۳۴۰ دانشگاه‌های جدیدی از جمله دانشگاه صنعتی آریامهر سابق (دانشگاه صنعتی شریف کنونی) و دانشگاه رضائیه سابق (ارومیه کنونی) تأسیس شد. همزمان تب تحصیلات دانشگاهی در جامعه مدام در حال افزایش بود و آزمون سراسری همچنان راه مناسبی برای پذیرش دانشجو به نظر می رسید. با تأسیس وزارت علوم و ایجاد واحدی به نام مرکز آزمون در سال 1347، توجه به برگزاری کنکور سراسری در دستور کار قرار گرفت. حادثه ای که در سال 1348 اتفاق افتاد

دیدگاهتان را بنویسید