اختلافات اصولگرایان روز جدید

اختلافات اصولگرایان روز جدید

در شرایطی که روزانه اخبار جدیدی از تخلفات گسترده در سازمان اوقاف در رسانه ها و شبکه های اجتماعی منتشر می شود. با این حال مجلس یازدهم در ماه های پایانی عمر خود باز هم نتوانست از مانع بزرگی به نام قالیباف و «هیئت رئیسه» مجلس، از بررسی «اوقاف» عبور کند.

پس از تخلفات ساماندهی نذورات در استان قزوین که پای یکی از نزدیکان رئیس خیرین را به میانه این معادله باز کرد، اخیراً «یکی دیگر از حجاب اهدایی در کشورمان» این بار در خراسان رضوی با تعداد تخلفات بیشتر.

وحید اشتری یکی از چهره های جنبش عدالت خواهی که پیش از این اطلاعاتی از تخلفات سازمان خیرین در استان قزوین منتشر کرده بود. وی این بار تخلفات گسترده موسسه خیریه خراسان رضوی را افشا کرد. اشتری در توضیح تخلف جدید سازمان اوقاف به 1000 هکتار زمین در مشهد اشاره می کند که تحت نفوذ یکی از افراد ذی نفوذ است. اشتری در ادامه توئیت های خود در این زمینه به سوالی اشاره کرد که این روزها مهمترین ابهام در کشور است و آن این است که «چرا طرح تحقیق و تفحص از مؤسساتی مانند اوقاف تکمیل نمی شود؟» با وجود اینکه اشتری متعلق به جریانی است که در سال های اخیر از رانت اطلاعاتی خود برای حذف رقبای اصولگرای خود استفاده کرده است، اما این سوال که چرا مجلس با تحقیق و تفحص از سازمان اوقاف در خصوص عملکرد این نهاد، تاثیر اطلاع رسانی شفاف را دارد. این اتفاق نمی افتد، هنوز پابرجاست.

از زمان مجلس نهم بررسی و تفحص از سازمان خیرین مطرح شد، بنا به اعلام جعفرزاده ایمن آبادی نماینده مجلس نهم و دهم گزارشی از عملکرد سازمان خیرین تهیه شده است. اما کمیسیون مجلس 90 هرگز این گزارش را نخوانده است. این روند تا مهر 1401 ادامه داشت تا اینکه تعدادی دیگر از نمایندگان مجلس یازدهم با تکیه بر گزارش های متعددی که در مورد بی نظمی های موقوفات منتشر شده بود، خواستار تحقیق و تفحص از موقوفات شدند.

آیا کلیباف با بررسی اعانه مخالف است؟

30 خردادماه بود که ولی الله بیاتی با استناد به امضای 141 نماینده از قالیباف خواست هرچه سریعتر این درخواست را در دستور کار قرار دهد. دقایقی پس از صحبت های بیاتی، نوبت به هادی بیگی نژاد نماینده ملایر رسید تا درباره نقش قالیباف در شکست طرح تحقیق و تفحص از وقف صحبت کند. نماینده مردم ملایر در مجلس یازدهم ضمن طرح سوال از رئیس مجلس اظهار داشت: بحث تحقیق و تفحص از نذورات از مدت ها قبل مطرح شده است اما شما اجازه نمی دهید کار ادامه پیدا کند در حالی که خیلی ها مسئولین (حداقل در شهر خودمان) به دلیل اجرای یکی دو درصد شارژ می شوند.» این نماینده ادامه داد: «اجازه دهید روند رسیدگی به این تحقیق که یک سال است در حال انجام است، جلو برود، زیرا همه نه مسئولان را باید به خاطر یک درصد زیر سوال برد و بدبینی ایجاد کرد.» بیگی نژاد در گفت وگو با «اعتماد» درباره روند تحقیق و تفحص از سازمان اوقاف گفت: «آقای قالیباف از پشت تریبون مجلس اعلام کردند که به دلیل اختلاف نظرهایی که از نظر حقوقی و فقهی وجود دارد، این پیغام تحقیق و تفحص دریافت نشده است.» در ادامه این فشارها، چهره های نزدیک به کلیباف در مجلس که در آستانه انتخابات 1402 فشار وصف ناپذیری را احساس می کردند، علت اعلام نشدن طرح پژوهشی اهدایی را به دلیل استعلام از سوی دفتر ریاست جمهوری اعلام کردند. رهبر انقلاب. نزدیکان کلیباف به تبصره 1 ماده 214 آیین نامه داخلی شورای اسلامی اشاره می کنند که در خصوص دستگاه های نظارتی شورا به شرح زیر است: وجود دارد.

این اظهارنظر اصولگرایان در شرایطی رسانه ای که رهبر انقلاب بارها در سخنان خود اعلام کرده اند، به کلیباف نزدیک می شود، هیچ خط قرمزی در نظام در مقوله برخورد با فساد وجود ندارد و حتی نهادهای زیر نظر رهبری نیز می توانند. محور تحقیقات و تحقیقات حقوقی باشد.

همیشه یک پا به پای پایداری وجود دارد

آیا افشاگری های اخیر جبهه اصولگرایان به انتخابات مجلس 1402 برمی گردد؟ این سوال با گسترده شدن دامنه افشاگری های وحید اشتری دهان به دهان در راهروهای بهارستان بازتاب یافت. خبرنگاران مجلس با زمزمه هایی در میان نمایندگان صحبت کردند و اطلاعاتی در مورد سوابق وحید اشتری و جنبش عدالت خواه ارائه کردند. نمایندگان نزدیک به کلیباف و جبهه جهانی اصولگرایی منشا این نوع افشاگری را به تلاش اعضای جبهه پایداری برای حذف رقیب اصولگرای خود مرتبط می دانند. قرار گرفتن نام «وحید اشتری» در اطراف این افشاگری ها، تردیدهایی را در مورد منشأ این افشاگری ها ایجاد کرد. وحید اشتری به وحید جلیلی; دو چهره بودند که نامشان با جنبش عدالت خواهی گره خورده است. اگرچه طنین صدای وحید جلیلی در ابتدای ظهور این دو چهره بیشتر بود، اما پس از انتخابات 1400، وحید جلیلی به صدا و سیما پیوست تا وظیفه رسانه ای جبهه پایداری را در مهمترین رسانه های جهان انجام دهد. کشور. پس از این مدت سخنگوی جنبش عدالت خواهی از دست جلیلی خارج و در اختیار اشتری قرار گرفت. سپس پرونده های اشتری علیه جریان جدید اصولگرا یکی یکی مطرح شد. ابتدا قالیباف در حادثه دروازه سیسمونی هدف حمله این طیف قرار گرفت. پروژه ای که مهدی طیب آن را در یک فایل صوتی رمزگشایی کرده و نقش میشم نیلی نزدیک به ابراهیم رئیسی را در افشاگری سیسمونیگیت فاش کرد. با اطلاع رسانی مهدی و سپس حسین طیب مشخص شد که دامنه های جبهه پایداری و طیف های همسو با آن در جریان عدالت در این افشاگری دخیل بوده اند. پس از این اتفاق بود که افکار عمومی و فعالان سیاسی ایران در مورد روند افشاگری های وحید اشتری با تردید مواجه شدند. ماجرا زمانی جدی‌تر شد که برخورد دادگاه با اشتری فاقد جدیت لازم بود و به نظر می‌رسد دعاوی با محوریت فعالیت‌های اشتری برای ایجاد چتر حمایتی از وی در افکار عمومی اجرا می‌شود.

نوبت به سازمان خیرین رسید

پس از ارتباط جبهه پایداری با جریان عدالت خواهی و برقراری وحید اشتری، مدتی به او وقفه داده شد تا این رشته را سفید کند. در آن زمان بیشتر فعالیت های اشتری حول محور ارائه اطلاعات برای رسیدگی های قضایی بود. مهمترین فعالیت رسانه ای او در جریان حوادث اعتراضی در پرونده مرگ نیکا شاکرمی بود. وقتی اشتری سعی می کند قرائت رسمی مرگ نیکا را تایید کند. از اواسط خرداد و نزدیک شدن به ایام انتخابات 1402، مرحله جدیدی از افشاگری ها در جبهه پایداری و جنبش عدالت خواهی آغاز شد. در اواسط خرداد، اشتری پرونده «عروس بازی دار اوقاف» را باز کرد. پس از این مرحله نوبت به افشای پرونده تخلفات اهدایی در خراسان رضوی رسید که مورد افشاگری اشتری قرار می گرفت. این روند در شرایطی ادامه یافت که بسیاری از نمایندگان مجلس خواستار تحقیق و تفحص از سوی سازمان خیرین شدند اما این مطالبات از دستور کار سد قالیباف خارج شد. در این شرایط قالیباف 30 خرداد به ولی الله بیاتی قول داده بود که به زودی به درخواست رسیدگی و رسیدگی به کمک ها رسیدگی شود اما هنوز هیچ نشانی از رسیدگی به این درخواست وجود ندارد. دو سناریو در رابطه با این تاخیر مطرح شده است، برخی معتقدند که کلیباف به این دلیل در حال تحقیق و تفحص از کمک‌ها نیست زیرا می‌داند هر تصمیمی در این زمینه به نفع جنبش پایداری و عدالت است. سناریوی دیگر شامل نظرسنجی از برخی افراد و جریان های با نفوذ در کشور برای توقف این تحقیقات نظارتی است. باید دید در پایان این روند کج و واگیر چه خواهد شد؟ آیا قالیباف با وجود درخواست بیش از 141 نماینده می تواند جلوی این تحقیق را بگیرد؟ آیا کمیسیون 90 مجلس، گزارشی را که قبلاً در مجلس نهم و دهم در خصوص اجرای کمک ها تنظیم شده بود، منتشر می کند؟ یا همچنان ابهام در این زمینه وجود خواهد داشت؟ برای آگاهی از سناریوها و احتمالات مختلف باید منتظر روزهای آینده و تحولات باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید