پروژه انتخاباتی «اصلاح طلبانه» اصولگرایان! | روز جدید

پروژه انتخاباتی «اصلاح طلبانه» اصولگرایان!  |  روز جدید

مطهره شفیعی: رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت کشور روز شنبه با تاکید بر اهمیت انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال آینده تاکید کرد: برای افزایش سطح مشارکت در انتخابات لازم است با تمام قوا وارد شویم. ظرفیت رسانه ای»، آن طور که این مقام وزارت کشور اعلام کرد، انتخابات مجلس دوازدهم بسیار مهم است. به گونه ای که حتی رای دهندگان مجلس یازدهم نیز حاضر به رای مجدد به اصولگرایان شدند. از سوی دیگر اصلاح طلبان هنوز به صورت رسمی موضع خود را برای مقابله با انتخابات مجلس 1402 اعلام نکرده اند و تنها برخی از نمایندگان نظرات شخصی خود را اعلام کرده اند. مانند محمدرضا عارف که درباره راهبرد اصلاح طلبان در انتخابات 1402 می گوید: «اگر بخواهم راهبرد خود را بگویم این است که اصلاح طلبان باید حضور مؤثر داشته باشند و راهی جز این ندارند. اعمال سیاسی. ویست رسول متجب نیا با تایید سخنان عارف با تاکید بر اینکه اصلاح طلبان برای تحریم انتخابات نروند، تاکید کرد: تحریم انتخابات در دایره واژگان اصلاح طلبان نیست و نخواهد بود. اگر حزبی این کار را می کند، نظر آنهاست، اما این گروه در انتخابات شرکت می کند یا ممکن است نامزدی را معرفی نکرده باشد، اما به پای صندوق های رای بروید». یا مصطفی هاشمی طبا، فعال سیاسی اصلاح طلب که به خبرنگار قرن نو می گوید: اصلاح طلبان باید فعال باشند و در انتخابات شرکت کنند. وی در پاسخ به این سوال که اگر اصلاح طلبان کاندیدا نداشتند مانند دو دوره قبل می توانستند با صندوق بجنگند، گفت: اصلاح طلبان اگر کاندید نداشتند نباید مبارزه کنند و اگر داشتند. آنها باید در انتخابات شرکت کنند. این موضوع با شورای نگهبان است که چه تصمیمی برای مردم می گیرند. اما اصلاح طلبان باید در انتخابات حضور یابند و برنامه ارائه کنند.

رسانه های اصلی گیج شده اند

شایعاتی مبنی بر احتمال حضور اصلاح طلبان در انتخابات مجلس دوازدهم باعث ایجاد رعب و وحشت در مکتب اصولگرایان شد و از هم اکنون در صدد تخریب این جریان هستند تا جایی که «جهان نیوز» نوشت: «آنطور که از اخبار پیداست پیشنهاد انشعاب کار است. از تیم سیاسی راست میانه با محوریت کارگزاران حسن روحانی کاندیدای مجلس است و با حضور چهره هایی چون آذری جهرمی، سورنا ستاری و عبدالناصر همتی لیست تهران را تشکیل می دهند. همچنین در این تقسیم کار علی لاریجانی که این روزها دست به کار شد. سکونت در طبقه دوم یک ساختمان سه طبقه در انتهای خیابان فلسطین تهران جدی ترین گزینه و جهانگیری گزینه بعدی راست میانه برای انتخابات ریاست جمهوری و محسن هاشمی برای شهرداری تهران است. تجربه پارلمانی روحانی در دهه 60 و نیمه اول دهه 70 یکی از دلایل بر سر زبان ها افتادن نام وی در انتخابات مجلس آینده کم شانس بودن روحانی برای انتخابات 1404 یکی دیگر از عوامل مطرح است. ریسک سرمایه گذاری در آن برای انتخابات ریاست جمهوری آینده. طرح سیاسی راست میانه اگرچه جلوتر و عملیاتی تر از اصلاح طلبان است، اما مشکلاتی دارد که ممکن است اجرای آن را تحت الشعاع قرار دهد. مهمترین مانع این طرح، سرمایه کم این طیف سیاسی به ویژه حسن روحانی در سطح جامعه است و احیای این جریان برای زمستان 1402 امکان پذیر نیست، چالش بعدی راست میانه این است که چقدر تمایل دارند. اصلاح طلبان باید به آنها بپیوندند. آیا اصلاح طلبان به ویژه «خاتمی» که این روزها تلاش می کنند طبقه اجتماعی ناراضی را با مواضع خود آشتی دهند، به جریان راست میانه ای که 8 سال برای آن وقت گذاشتند و البته منافع خاص را از آنها بردند، راضی خواهند بود؟ چالش دیگر طرح راست میانه این است که دولت سیزدهم جدید است. با گذشت زمان این دولت می تواند شرایط را بهتر کنترل کند و حمایت های اجتماعی خود را همگام با جریان اصولگرایی و مجلس یازدهم گسترش دهد و در نهایت مجلس یازدهم از نظر سیاسی ادامه پیدا کند. در این میان سازوکار شورای ائتلاف نیروهای انقلاب نقش محوری خواهد داشت. خبر کاندیداتوری حسن روحانی را باید آغاز تبلیغات انتخاباتی مجلس دوازدهم دانست. باید منتظر زمان ماند تا مشخص شود جامعه، اصلاح طلبان و اصولگرایان به کدام سمت می روند. یا «ژان آنلاین» نوشت: اصلاح طلبان در هر انتخاباتی نمایندگان جدی داشتند اما از سوی مردم طرد می شدند. صرف نظر از تحلیل های به اصطلاح آبکی در کاهش پروژه کلان و ترکیبی دشمنان ملت ایران و اغتشاشات هیولایی خیابانی به بحث انتخابات اخیر و عدم اشاره به دخالت خود اصلاح طلبان در ایجاد ناامنی؛ باید از پیرمردان اصلاح طلب پرسید که پس از بیان توهمات و آرزوهای مبالغه آمیز خود چگونه می خواهند تاوان خون شهدای مبارزه با اغتشاشات، شهدای مظلوم ترور شاهچراگ و خسارات صدها میلیاردی را بدهند. کشور؟ «فردانیوز» نیز می نویسد: در تقسیم کار تیم سیاسی راست میانه با محوریت دلالان، پیشنهاد می شود حسن روحانی کاندیدای مجلس شود و لیست تهران را با چهره هایی مانند آذری جهرمی، سورنا ستاری، تشکیل دهند. و عبدالناصر همتی.» همچنین در این تقسیم کار، لاریجانی جدی ترین گزینه و جهانگیری گزینه بعدی راست میانه برای انتخابات ریاست جمهوری هستند.

حسن روحانی کاندیدای انتخابات نیست

حسین مرعشی، دبیرکل حزب کارگزاران با اشاره به اخبار منتشر شده مبنی بر کاندیداتوری حسن روحانی در انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال 1402 به «اقتصاد نیوز» گفت: نمی دانم، اطلاعی ندارم. بسیاری از این بحث ها زودهنگام است و این خبر شایعه ای بیش نیست و صحت ندارد. وی با اشاره به سکوت حسن روحانی از ابتدای اعتراضات تا کنون و احتمال کناره گیری وی از سیاست، گفت: خیر، نمی توان در مورد این موضوع صحبت کرد. مرعشی درباره برخی گمانه زنی ها درباره رایزنی های پشت پرده رئیس جمهور سابق با مسئولان درباره اعتراضات گفت: این بحث ها اختلاف است، من تحلیل دارم اما نمی خواهم بگویم. اینها مشکل دولت نیست. وضعیت اقتصاد ایران، جوامع و چگونگی بازگرداندن اعتماد به کشور مهمتر است، اما آقای روحانی کجاست؟ هیچ مشکلی از سیستم را حل نمی کند. آقای روحانی دیگر چهره ای در سیاست امروز ایران نیست.

صبر کن

اصولگرایان آنقدر سرگردان هستند که منتظر موضع رسمی جبهه اصلاحات نیستند. به این سخنان وزیر کشور دولت اصلاحات توجه شود که گفت: اگر شرایط انتخابات مجلس دوازدهم مشابه انتخابات 1397 و 1393 باشد، آمدن یا نیامدن اصلاح طلبان فرقی نمی کند. ‘. این ادعاها به این معناست که در صورت رد صلاحیت نامزدها در جریان اصلاحات، نباید از آنها انتظار حضور در انتخابات داشت و شاید مانند انتخابات مجلس یازدهم عمل کنند.

مونی: یک آرمان ملی

دیدگاهتان را بنویسید