تردیدهای انتخاباتی اصلاح طلبان و اصولگرایان

تردیدهای انتخاباتی اصلاح طلبان و اصولگرایان

روز جدید : انتخابات مجلس دوازدهم در سال 1402 برگزار می شود اما هنوز تکلیف دو جریان سیاسی کشور برای شرکت یا عدم حضور در این انتخابات مشخص نشده است. اصلاح طلبان در تصمیم گیری برای انتخابات مجلس آینده بیش از اصولگرایان بدبین هستند، چرا که انتخابات مجلس یازدهم را در نظر دارند که اکثر نامزدهای فعلی رد صلاحیت شدند و تضمینی برای تایید صلاحیت نامزدهای فعلی در انتخابات 1402 وجود ندارد. این در حالی است که جریان اصولگرا بر اساس تجربیات گذشته خود را برنده می دانند مانند مرتضی طلایی که می گوید: اگر همه تشکل های زیر مجموعه جریان اصولگرا وارد عرصه رقابت انتخاباتی شوند، مردم دیگر طرفدار شعارهای اصلاح طلبی نخواهند بود. اما آنچه طلایی به آن اشاره کرد مهر تایید همه جریان های اصولگرا را ندارد چرا که نام اصولگرایان مطرحی چون علی لاریجانی در لیست اصلاح طلبان در انتخابات مجلس دهم به چشم می خورد. در چنین شرایطی ممکن است گزینه ای برای اجماع یا فعالیت پیرامون بزرگان معتدل دو جناح و شاید حتی یک لیست مشترک ارائه شود. چندی پیش قائم مقام اعتماد ملی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است در انتخابات 1402 برخی اصلاح طلبان و عقل گرایان جریان اصولگرا بر سر ویژگی های مشترک به توافق برسند و حتی فهرست مشترکی را منتشر کردند؟ آقای خاتمی قبلاً گفته بود، باید با افراد منطقی جریان مقابل صحبت می‌کردیم که این یک موضوع واقعی و عملی است. در فرصت باقی مانده تا انتخابات مجلس دوازدهم، جریان‌های سیاسی که به دنبال برگزاری سالم و رقابتی هستند، بهتر است. و انتخابات آزاد بین “زیرا این گام مهمی به سوی دموکراسی است.”

دو اصلاح طلب مورد تایید سیاسی

اجرای این طرح نیازمند حضور بزرگانی از دو جناح سیاسی کشور و مورد اعتماد اصلاح طلبان و اصولگرایان است. بزرگانی چون عبدا… نوری از جریان اصلاح طلب و ناطق نوری از جریان اصولگرا. دو شخصیتی که سال هاست با فضای سیاسی خداحافظی کرده اند، اما از آنها خواسته شده در جایگاه دیگری ایفای نقش کنند. علی اکبر ناطق نوری و عبدا … نوری دو وزیر کشور; دو اصلاح طلب سیاسی و …. شاید در نگاه اول برخی تصور کنند که این دو شخصیت چه وجه اشتراکی دارند تا نامشان در کنار هم بیاید. دو چهره که یکی از آنها رقیب دیگری برای ریاست پارلمان است، 11 رای ناتهگونوری دیگر به دست آوردند. بی شک باید اذعان داشت که شباهتی بین آنها وجود دارد که باعث قرب آنها می شود و آن ژن اعتدال و اعتدال است.

تصمیم شیخ نور چیست؟

بدون شک ناته نوری مورد آزار و اذیت تندروها قرار می گیرد اما اعتراضی نمی کند و سکوت می کند. محمد عطریانفر، فعال سیاسی – اصلاح طلب ماجرای کناره گیری شیخ نور از سیاست را اینگونه بیان می کند: آقای ناطق یک چهره ملی در عرصه اصولگرایی است. با توجه به سابقه و حضور آقای ناطق در دولت و مجلس، ایشان به عنوان یک سیاستمدار معقول و معتدل می توانند تا مدت ها در عرصه سیاست به ایفای نقش خود ادامه دهند. متأسفانه احمدی نژاد در سال 84 در آستانه انتخابات ریاست جمهوری با آقای علی اکبر ناطق نوری در مقابل رسانه ها بی ادبی و بداخلاقی کرد. کار احمدی نژاد برای آقای ناطق سنگین بسیار سخت بود، زیرا او بود که پله های آبروی آقای ناطق را طی کرد. آقای ناتک نوری انتظار داشت اصولگرایان نوعی انضباط درون گروهی را به احمدی نژاد تحمیل کنند که این اتفاق نیفتاد. در اقدامی دیگر، آقای علی اکبر ناطق نوری انتظار داشت که وی برای پاسخگویی به اتهامات احمدی نژاد به سمت خود بازگردد، اما متأسفانه هیچکس انتظارات مشروع، منصفانه و انسانی آقای ناطق را برآورده نکرد. به همین دلیل است که آقای ناطق نوری نوعی بازنشستگی پیش از موعد را برای خود اعلام کرده است.

ترس از حضور بلندگوی نوری

در جریان اصلاحات بزرگانی هستند که در کنار نوری نوری می توانند ناامیدی و تردیدهای انتخاباتی جریان های سیاسی را برطرف کنند. از جمله این شخصیت ها می توان به عبدو … نوری اشاره کرد. فردی که حاشیه نشین نیست و مدت هاست سیاستش در عرصه عمومی مطرح نیست. نام عبدالنوری هنوز به طور رسمی برای انتخابات اعلام نشده است، اما ترس و دلهره در رفتار نگران‌کننده اصولگرایان مشهود است. مثل احمدی نژاد که اخیراً گفته بود: «گشت ارشاد در زمان آقای عبده… نوری و مسئولیت ایشان در وزارت کشور در سال 68 شروع شد، آقای نوری که اصلاح طلب بود و سپس وزیر امور داخله بود. او با وانت ها به خیابان ها می رفت و آرایش زنان را با یک سرباز چک می کرد. در همان زمان اعتراض کردیم. در سال های 1363، 1364 و 1365 درگیری های روزانه در خیابان ولیعصر. خانم ها و آقایانی که موهای بلند داشتند یا کراوات می پوشیدند یا خانم ها کفش های چراغ دار می پوشیدند! عده ای با موتور آمدند، کراواتشان را کوتاه کردند، موهایشان را کوتاه کردند و ما هم در همان زمان اعتراض کردیم. در زمان آقای هاشمی و خاتمی کمی بالا و پایین شد. آقای هاشمی آمد پای صندوق و گفت اگر احمدی نژاد بیاید پیاده روها را دیوار می کشد و آسانسورها را جدا می کند. رفتم تو تلویزیون گفتم چرا اینقدر حمله میکنی – انگار تو یه منطقه ممنوعه هستم. یا وب سایت مشرق نوشت: «تقریبا هیچ اشاره ای به مسائل سیاسی در کانال تلگرامی او وجود ندارد. به جز چند پیام تبریک یا تسلیت! گفته می شود او سیاستمداری است که همه چیز را بوسیده و زندگی خصوصی خود را مورد آزار و اذیت قرار داده است. هر بار که یک نفر با یک “نه!” وقتی به عرصه سیاسی بازگشت، با او مقابله کردند. آخرین بار مربوط به سال 1387 است. اینکه گروهی از دانشجویان نزدیک به طیف افراطی سرویس تحکیم وحدت به او مراجعه کردند. برای متقاعد کردن او برای نامزدی ریاست جمهوری؛ اما انتظار می رفت که پاسخ او منفی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید